Η είδηση για τον deal που θα «αναστήσει» τα ναυπηγεία Ελευσίνας, είναι πέραν πάσης αμφιβολίας, μία από τις πλέον θετικές επιχειρηματικές ειδήσεις του τελευταίου χρονικού διαστήματος, με σημαντικές επιπτώσεις για την οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου.
Τα ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούσαν για χρόνια ένα «καρκίνωμα» και οι όποιες προσπάθειες «αναστήλωσης» είχαν πέσει στο κενό. Σήμερα ένας μεγάλος διεθνής επιχειρηματικός όμιλος, ο 4ος στον κόσμο στο κομμάτι των ναυπηγείων, η ιταλική Fincantieri Group, με τζίρο σχεδόν 6 δισ. δολάρια, παρουσία σε 18 χώρες και μερικές δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους, μαζί με την αμερικανικών συμφερόντων ONEX Shipyards, που κατάφερε να δώσει ζωή στα ναυπηγεία της Σύρου, αναλαμβάνουν ένα δύσκολο στοίχημα.
Και πιο είναι αυτό; Να κάνουν τα ναυπηγεία της Ελευσίνας ένα σύγχρονο και άρτιο οικοδόμημα για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
Η κυβέρνηση και τα δύο επιχειρηματικά σχήματα αναμένεται να δώσουν αγώνα δρόμου στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, προκειμένου να επιλύσουν πρακτικά, αλλά και ουσιαστικά ζητήματα, έτσι ώστε να ξεκινήσουν τα ναυπηγεία και πάλι τη λειτουργία τους.
►Ναυπηγεία Ελευσίνας: Ανακοινώθηκε το deal Fincantieri–Onex - Νέα σελίδα στη ναυπηγική βιομηχανία
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή, το πιθανότερο είναι αυτό να συμβεί το δεύτερο 6μηνο του 2022.
Κομβικής σημασίας για τον χρόνο είναι το πότε θα εκδοθεί η απόφαση του Δικαστηρίου για την εξυγίανση των ναυπηγείων. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η ONEX Shipyards, μέχρι το τέλος του 2021 θα καταθέσει τον σχετικό φάκελο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων στο αρμόδιο Δικαστήριο. Αν όλα κυλήσουν ομαλά και δεν υπάρξει κάποια αρνητική και μη προβλεπόμενη εξέλιξη, τότε η απόφαση είναι εφικτό να εκδοθεί προς τέλος του πρώτου 6μηνου του 2022.
Το σχέδιο εξυγίανσης
Το σχέδιο εξυγίανσης, που έχει προτείνει και θα καταθέσει στο δικαστήριο η ONEX, η οποία έχει εξασφαλίσει τη στήριξη της DFC με ένα ποσό γύρω στα 235 εκατ. ευρώ, είναι στα πρότυπα εκείνου που εφαρμόστηκε για την εξαγορά του Νεωρίου Σύρου.
Ειδικότερα, προβλέπει «κούρεμα» περίπου στο 50% των οφειλών που έχουν συσσωρευτεί και ανέρχονται σε 430 εκατ. ευρώ, μακροχρόνια περίοδο αποπληρωμής των υπόλοιπων οφειλών, αποπληρωμή στο ακέραιο των δεδουλευμένων των εργαζομένων που ανέρχονται σε 35 εκατ. ευρώ και επενδύσεις εκσυγχρονισμού ύψους έως 200 εκατ. ευρώ σε βάθος 10ετίας.
►WSJ: Tα ναυπηγεία Ελευσίνας στη γεωπολιτική σκακιέρα του Μπάιντεν
Κλειδί το business plan
Αυτό που αποτελεί ένα από τα βασικότερα κλειδιά στην έκβαση του εγχειρήματος, είναι να καθοριστεί το τελικό business plan.
Από την πλευρά της ONEX έχει τονιστεί ότι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα δημιουργηθούν δύο τμήματα, ένα για εμπορικά πλοία και ένα για πολεμικά. Περισσότερες λεπτομέρειες, πάντως, δεν έχουν υπάρξει για τον τρόπο λειτουργίας των δύο τμημάτων και για το π;vς θα γίνει ο λειτουργικός διαχωρισμός.
Το μόνο σίγουρο είναι πως θα απαιτηθούν σημαντικές επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων των Ναυπηγείων.
Στον εμπορικό τομέα, εμφανίζονται προοπτικές και από το γεγονός πως τα Ναυπηγεία Σύρου υπό την ONEX αναγκάζονται να διώχνουν πλοία, τα οποία δεν προλαβαίνουν να εξυπηρετήσουν. Παράλληλα, στο αμυντικό τμήμα η Ελευσίνα μπορεί να διεκδικήσει ενδεχόμενη παραγγελία κορβετών από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, κάτι που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τη συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας για την προμήθεια των φρεγατών.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Fincantieri είναι ένας από τους σημαντικότερους «παίκτες» της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας. Εχει αναπτύξει, εκτός των άλλων, ισχυρή συνεργασία με τις ΗΠΑ, καθώς η θυγατρική του έχει αναλάβει την κατασκευή πλοίων για το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό σε συνεργασία με τη Lockheed Marting, ενώ είναι δραστήρια και στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!