Τη συνεργασία τους στην υποστήριξη του ανθρώπινου κεφαλαίου στο ναυτικό επάγγελμα, ενόψει της ψηφιοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας και της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, επιβεβαίωσαν από κοινού στο Λονδίνο ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης και ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), Αρσένιο Ντομίνγκεζ.
Στις πρώτες προτεραιότητες των δύο ανδρών, ανεξάρτητα από τις διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για τον καθορισμό ενός μελλοντικού μηχανισμού τιμολόγησης εκπομπών αερίων στα πλοία, βρίσκεται το θέμα της προσέλκυσης και εκπαίδευσης νέων ναυτικών στα νέα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς διαπιστώνονται σημαντικές ελλείψεις στον συγκεκριμένο τομέα.
Συνεργασία
Η Γραμματεία του ΙΜΟ συνεργάζεται στενά με τα κράτη-μέλη και τους διεθνείς οργανισμούς για την προώθηση της εκπαίδευσης των ναυτικών που διαχειρίζονται πλοία με καύσιμο ΥΦΑ και άλλα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, υποστηρίζοντας την ανάγκη της ναυτιλιακής βιομηχανίας για εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών κατά 40% έως το 2030, μέσω της μετάβασης σε εναλλακτικά καύσιμα με χαμηλές εκπομπές άνθρακα.
Ο βρετανικός νηογνώμονας Lloyd’s Register και το University Maritime Advisory Services (UMAS), μια ναυτιλιακή συμβουλευτική εταιρεία, εκτιμούν ότι 450.000 ναυτικοί θα χρειαστούν κάποια πρόσθετη εκπαίδευση μέχρι το 2030 και 800.000 θα χρειαστούν εκπαίδευση μέχρι το 2030, εκτιμώντας ότι η χρήση εναλλακτικών καυσίμων θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα.
Καύσιμα όπως το υδρογόνο, η αμμωνία και οι μπαταρίες, αλλά και η εισαγωγή ψηφιακής τεχνολογίας, θα απαιτήσουν συνεχή εκπαίδευση και σωστό χειρισμό των ψηφιακών εργαλείων για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των πλοίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο (WMU), στο Μάλμε της Σουηδίας, αναμένεται να δημοσιοποιήσει το επόμενο διάστημα έρευνα για το ανθρώπινο δυναμικό που θα απαιτηθεί στον ναυτιλιακό κλάδο ενόψει των νέων εναλλακτικών καυσίμων.
Ο Jesse Fahnestock, διευθυντής του τμήματος απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στο Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ, δήλωσε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες.
«Βλέπουμε ήδη τις πρώτες ενδείξεις για αυξημένη χερσαία ικανότητα διαχείρισης της λειτουργίας των πλοίων, με τον ίδιο τρόπο που οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας μπορούν να λειτουργούν από ένα δωμάτιο ελέγχου», δήλωσε.
Εκπαίδευση
Ο Νορβηγικός νηογνώμονας DNV, σε κοινή μελέτη με το Maritime Foundation (SMF) στη Σιγκαπούρη, που διεξήγαγε έρευνα σε περισσότερους από 500 ναυτικούς για τη διαχείριση των πλοίων ενόψει των νέων τεχνολογιών και των καυσίμων έως το 2030, διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων ζήτησε μερική ή πλήρη εκπαίδευση για τη διαχείριση των πλοίων.
Το 81% των ναυτικών που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι απαιτούν είτε μερική είτε πλήρη εκπαίδευση για να εργαστούν αποτελεσματικά με την προηγμένη τεχνολογία που θα υπάρχει στα μελλοντικά πλοία. Ομοίως, πάνω από το 75% των ερωτηθέντων εξέφρασε την απαίτηση για μερική ή πλήρη εκπαίδευση σε νέους τύπους καυσίμων, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), οι μπαταρίες ή τα συνθετικά καύσιμα.
Η απαίτηση για εκπαίδευση αυξήθηκε στο 87% των ερωτηθέντων για τα αναδυόμενα καύσιμα, όπως η αμμωνία, το υδρογόνο και η μεθανόλη.
Στη Σιγκαπούρη, η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή (MPA), σε συνεργασία με 22 εταίρους του κλάδου, έχει δημιουργήσει το Maritime Energy Training Facility (METF).
Η εγκατάσταση αυτή έχει ως στόχο να εκπαιδεύσει περίπου 10.000 ναυτικούς και ναυτιλιακό προσωπικό έως τη δεκαετία του 2030, εστιάζοντας στον ασφαλή χειρισμό και τη λειτουργία πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως η μεθανόλη. Η Ναυτική Ακαδημία της Σιγκαπούρης (SMA) έχει ήδη εισαγάγει ένα μάθημα πιστοποιημένο από τη Ναυτιλιακή Αρχή, δίνοντας έμφαση στα πρωτόκολλα λειτουργίας και ασφάλειας για τον δεξαμενισμό μεθανόλης.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αναλαμβάνουν επίσης την πρωτοβουλία να αναπτύξουν προγράμματα κατάρτισης πριν από τα επίσημα ρυθμιστικά πρότυπα.
Αυτή η προληπτική προσέγγιση διασφαλίζει ότι τα μέλη του πληρώματος είναι επαρκώς προετοιμασμένα για τη διαχείριση των νέων τεχνολογιών καυσίμων, αντιμετωπίζοντας τις άμεσες απαιτήσεις του κλάδου.
Την ίδια ώρα, πάντως, η δυνατότητα παρακίνησης και διατήρησης των ναυτικών επί του πλοίου είναι ένα κρίσιμο ζήτημα ενόψει της παγκόσμιας έλλειψης εργατικού δυναμικού.
Πολλοί ναυτικοί, για διάφορους λόγους, όπως η απουσία μακριά από την οικογένεια για παρατεταμένο χρόνο, αλλά και οι κανονιστικές απαιτήσεις επί του πλοίου, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη σταδιοδρομία τους στη θάλασσα, παρά τις υψηλές αποδοχές.
Οι κινήσεις του υπουργείου Ναυτιλίας
Το Υπουργείο Ναυτιλίας το τελευταίο διάστημα έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα ενόψει της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επισημαίνει ότι η Ναυτική Εκπαίδευση και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητές του και βασικό πυλώνα ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!