Παράδειγμα επιτυχημένης εφαρμογής του βιώσιμου σχεδιασμού, αλλά και πηγή έμπνευσης για τα νησιά στη Μεσόγειο Θάλασσα και όχι μόνο θα γίνει ο Πόρος μετά τη συμφωνία με τη Masdar για χρηματοδότηση με 14 εκατ. ευρώ. Μετά τη Χάλκη και τον Πόρο σειρά παίρνουν μια σειρά από μικρά ελληνικά νησιά που εντάσσονται στην πρωτοβουλία Greco Islands.
Η πρωτοβουλία GR-eco islands, όπως έχει επισημανθεί «έρχεται να αξιοποιήσει την εμπειρία και τα πολύ χρήσιμα συμπεράσματα, από πιλοτικά έργα που υλοποιήθηκαν ή υλοποιούνται στον ενεργειακό κατά βάση τομέα σε μεμονωμένα νησιά, όπως αυτά στην Τήλο, στον ‘Αη-Στράτη ή στην Αστυπάλαια.
Γίνεται έτσι μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα κοινό πλαίσιο μέσα από το οποίο όλα τα ελληνικά νησιά, ξεκινώντας από τα πιο μικρά, θα μπορέσουν να είναι συμμέτοχοι στην πράσινη μετάβαση που συντελείται, αποτελώντας εν τέλει παραδείγματα προς μίμηση για άλλες ευρωπαϊκές περιοχές και χώρες.
►Διαβάστε επίσης: ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: «Συζητάμε και για άλλα PPA» - Τα οφέλη για ΕΥΑΘ από την 12ετη σύμβαση
Ποια είναι τα επόμενα νησιά
Μέχρι στιγμής, συζητούνται 14 ελληνικά νησιά για να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία Greco Islands: Κύθνος, Τήλος, Αστυπάλαια, Χάλκη, Σάμος, Πόρος, Οινούσσες, Ανάφη, Ικαρία, Κίμωλος, Σίφνος, Σχοινούσα, Φολέγανδρος και Αλόννησος.
Υποψήφια νησιά είναι ακόμη τα Αγαθονήσι, Αλόννησος, Αμοργός, Ηρακλειά, Κουφονήσια, Λειψοί, Σύμη και Φολέγανδρος.
►Διαβάστε επίσης: ΕΥΑΘ: Εισήγηση για κλιμακωτές αυξήσεις των τιμολογίων νερού προς τη ΡΑΑΕΥ
Οι στόχοι
Απώτερος στόχος της πρωτοβουλίας, που φέρει έναν προϋπολογισμό 150 εκ. ευρώ και εγκρίθηκε ομοφώνως από την Επιτροπή, είναι η αειφορία και ο μετασχηματισμός προς αυτή των ελληνικών νησιών, προκειμένου να διασφαλιστεί η οικονομική και κοινωνική ευημερία των κατοίκων τους και η κοινωνική συνοχή.
Προς τούτο, συμφωνήθηκαν οι βασικοί τομείς παρέμβασης: ενεργειακή μετάβαση, βιώσιμη διαχείριση πόρων, προστασία του περιβάλλοντος, επιχειρηματικότητα και καινοτομία.
Για να αρχίσουν να υλοποιούνται οι παραπάνω στόχοι, είναι αναγκαίες η ανάπτυξη των ψηφιακών υποδομών, η διασύνδεση του νησιωτικού χώρου και, το σημαντικότερο, η δημιουργία νέων και ποιοτικών θέσεων εργασίας.
Η μελέτη της Deloitte
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε η μελέτη της Deloitte για τα Greco Islands, η οποία διαμορφώνει ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό πλαίσιο για την υλοποίηση της πρωτοβουλίας.
Σύμφωνα με την μελέτη η υλοποίηση της πρωτοβουλίας Greco Islands μπορεί να δημιουργήσει έως και 4.000 νέες θέσεις εργασίας στα νησιά. Το ΑΕΠ των νησιών μπορεί να αυξηθεί έως και 10% ετησίως.
Η μελέτη της Deloitte αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την υλοποίηση της πρωτοβουλίας Greco Islands. Η υλοποίηση της στρατηγικής που περιγράφεται στην μελέτη μπορεί να μεταμορφώσει τα ελληνικά νησιά σε πρότυπα πράσινης ανάπτυξης, ψηφιακής καινοτομίας και βιώσιμης ανάπτυξης.
Η μελέτη εστιάζει σε 5 κύριους άξονες:
- Πράσινη ανάπτυξη: Επίτευξη ενεργειακής αυτονομίας μέσω ΑΠΕ και έξυπνων δικτύων.Κυκλική οικονομία και διαχείριση αποβλήτων. Προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας.
- Ψηφιακός μετασχηματισμός: Ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών και υπηρεσιών. Ψηφιακή εκπαίδευση και τηλεϊατρική. Προώθηση της ψηφιακής οικονομίας.
- Βιώσιμος τουρισμός: Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
- Κοινωνική συνοχή: Ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
- Βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Προώθηση της κοινωνικής ένταξης.
Η μελέτη προτείνει επίσης ένα πλέγμα παρεμβάσεων για κάθε άξονα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε νησιού.
Οι παρεμβάσεις εστιάζουν στους εξής πυλώνες:
- Στον τομέα της Ενέργειας, ο βασικός στόχος είναι η επίτευξη Ενεργειακής και Κλιματικής Ουδετερότητας. Αυτή θα επιτευχθεί με τη μέγιστη αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών, μέσω υβριδικών συστημάτων ηλεκτροπαραγωγής, αποθήκευσης ενέργειας, παραγωγή υδρογόνου, την αύξηση της ενεργειακής εξοικονόμησης στον κτιριακό τομέα αλλά και σε όλους τους τομείς δραστηριότητας όπως είναι ο τουριστικός κ.α.
- Στον ίδιο άξονα, αποτελεί προτεραιότητα ο εξηλεκτρισμός στις Μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των οδικών και θαλάσσιων μεταφορών, κάτι που συνοδεύεται από την ανάγκη ανάπτυξης των απαραίτητων υποδομών εναλλακτικών καυσίμων.
- Στο τομέα της συνδεσιμότητας των νησιών, προκρίνεται η ανάπτυξη νέων και ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων λιμενικών και άλλων υποδομών, ο εκσυγχρονισμός του στόλου του ακτοπλοϊκού δικτύου που εξυπηρετούν ενδονησιωτικά δρομολόγια.
- Στον τομέα της κυκλικής οικονομίας εντάσσονται τα θέματα διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, και ο τομέας της διαχείρισης των υδάτινων πόρων, όπου ζητούμενο είναι η διασφάλιση καθολικής πρόσβασης σε επαρκές και καλής ποιότητας νερό, συμπεριλαμβανόμενης της ανάπτυξης φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων αφαλάτωσης.
- Στον τομέα του Τουρισμού οι παρεμβάσεις αναμένεται να έχουν συμπληρωματικό και αθροιστικό χαρακτήρα. Τόσο οι παρεμβάσεις για πράσινη ενέργεια και βελτίωση ενεργειακής απόδοσης, όσο και οι παρεμβάσεις στην βιώσιμη κινητικότητα, αναμένεται να μεταβάλλουν την εικόνα των νησιών, προσδίδοντάς του ένα «πράσινο» profile και ενισχύοντας έτσι την ελκυστικότητά τους προς αυτούς που θέλουν να τα επισκεφτούν.