Τα αποτελέσματα α’ εξαμήνου των δύο πετρελαικών εταιρειών, Motor Oil και ΕΛΠΕ, ήταν η αρνητική έκπληξη στα αποτελέσματα των εισηγμένων.
Μεγάλες υποχωρήσεις και στα λειτουργικά κέρδη και στα μεικτά κέρδη και στα κέρδη προ φόρων προβλημάτισαν τους εγχώριους επενδυτές. Οι ξένοι επενδυτές και ειδικά τα μεγάλα funds ήταν ενημερωμένα για τις εξελίξεις εδώ και καιρό, γι’ αυτό και οι δύο μετοχές είχαν καθοδική κίνηση στο τελευταίο τρίμηνο.
Το 2022, οι πετρελαϊκές είχαν πραγματικά απρόσμενα κέρδη, όπως είχε πει σε συνέντευξή του ο κ. Βαρδινογιάννης. Η ραγδαία άνοδος της τιμής του πετρελαίου, σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης, εκτόξευσαν τις κερδοφορίες και της Motor Oil και των ΕΛΠΕ.
Όμως το 2023, είδαμε το σενάριο αυτό να αντιστρέφεται. Το περιθώριο διύλισης συρρικνώθηκε , η ζήτηση για πετρέλαιο μειώθηκε και οι κερδοφορίες ελαχιστοποιήθηκαν.
Διαφορετικές τιμές αποθεματοποίησης και πώλησης
Ωστόσο, το ερώτημα για το πώς μειώθηκε το περιθώριο διύλισης έχει απάντηση: Από την αποθεματοποίηση. Οι πετρελαιακές εφαρμόζουν το γνωστό σύστημα Lifo – Fifo. Δηλαδή αυτό που αποθεματοποιούν τελευταίο, βγαίνει πρώτο από τις αποθήκες (LIFO) και αυτό που αποθεματοποιούν πρώτο, βγαίνει και πρώτο από τις αποθήκες (FIFO).
Πέρυσι, τα διυλιστήρια είχαν αποθεματοποιήσει με χαμηλές τιμές πετρελαίου και έβγαλαν τα τελικά προϊόντα με υψηλές τιμές. Αυτό εκτόξευσε το περιθώριο κέρδους τους και τις οδήγησε σε ιστορικά υψηλές κερδοφορίες.
Όμως εφέτος, από το β’ τρίμηνο και μετά, η τιμή του πετρελαίου άρχισε να υποχωρεί. Οι εταιρείες είχαν αποθεματοποιήσει σε υψηλότερα επίπεδα και πουλούσαν σε μικρότερα και έτσι το περιθώριο κερδοφορίας συρρικνώθηκε στο β’ τρίμηνο, έως ότου έγινε και αρνητικό. Αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής τάσης είναι τα κέρδη του β’ τριμήνου να εξαϋλωθούν και τα κέρδη ολόκληρου του α’ εξαμήνου να μειωθούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε και από την μείωση ζήτησης για πετρέλαιο λόγω της οικονομικής κρίσης που επικρατεί στην Ευρώπη.
Οι εκτιμήσεις έως το 2025
Τα δύο μεγαλύτερα ελληνικά διυλιστήρια έχουν πολύ μεγάλες παραγγελίες από την Ευρώπη και την Μέση Ανατολή. Εάν οι παραγγελίες από την Ευρώπη μειωθούν, οι επιχειρήσεις θα αναζητήσουν νέες αγορές.
Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα αποτελούν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αυτές αποτελούν τις μεγάλες αγορές και τις νέες επενδύσεις.
Η Motor Oil έχει πετύχει πολύ υψηλή χρηματοδότηση μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης για να προωθήσει τις ΑΠΕ, ενώ τα ΕΛΠΕ όπως δήλωσαν πρόσφατα θα στραφούν στις ΑΠΕ προκειμένου να ισοσκελίσουν την μειωμένη ζήτηση για πετρέλαιο και ουσιαστικά να ισορροπήσουν το χαρτοφυλάκιο προϊόντων τους σε 50% -50% ανάμεσα στο πετρέλαιο και τα υποπροϊόντα του και στις ΑΠΕ.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές του πετρελαίου (Brent), αυτές πλέον κινούνται σταθερά κάτω από 90 δολάρια ανά βαρέλι και οι αναλυτές δεν περιμένουν μεγάλες ανόδους στο επόμενο διάστημα του 2023 εκτός εάν έχουμε νέα οικονομικά ή γεωπολιτικά γεγονότα.
Αυτό θα σημάνει την σταθεροποίηση του περιθωρίου διύλισης χωρίς έντονες ανακατατάξεις όπως είχαμε τα τελευταία 2 χρόνια. Έτσι για το γ’ και δ’ τρίμηνο 2023, τα αποτελέσματα θα είναι πιο προβλέψιμα και λιγότερο επώδυνα απ’ ότι αυτά του β’ τριμήνου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!