Την ανάγκη να υπάρξει επάρκεια εναλλακτικών καυσίμων για να μπορέσει να ανταποκριθεί η ναυτιλία στους στόχους του ευρωπαϊκού Green Deal Industrial Plan, τόνισε πρόσφατα η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, σχολιάζοντας τις σχετικές ευρωπαϊκές αποφάσεις για τη μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία.
Ταυτόχρονα, η Ενωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA) και η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) σε κοινή ανακοίνωσή τους, τόνισαν την ανάγκη υιοθέτησης ενός δεσμευτικού στόχου για την προμήθεια ανανεώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων, από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί έναν στρατηγικό κλάδο για την ΕΕ και η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα απαιτεί επειγόντως εναλλακτικά και ασφαλή ναυτιλιακά καύσιμα.
Τονίζεται, ότι για να επιτευχθούν οι ευρωπαϊκοί στόχοι απαιτείται η άμεση ανάπτυξη και διάθεσή εναλλακτικών καυσίμων σε επαρκείς ποσότητες στη ναυτιλία από τους άλλους εμπλεκόμενους κλάδους.
Για την επίτευξη των πολυσχιδών στόχων του Green Deal Industrial Plan (GDIP) και για μία βιώσιμη ευρωπαϊκή ναυτιλία, σημειώνεται επίσης, απαιτείται καλύτερος συντονισμός μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών της ΕΕ και στενότερη διαβούλευση με τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
►Διαβάστε και: ΕΕ: Ο ρυπαίνων πληρώνει και στη ναυτιλία - Οι εταιρείες θα αγοράζουν δικαιώματα ρύπων
Οι ευρωπαϊκοί στόχοι
Λίγες ημέρες πριν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ προχώρησαν σε προσωρινή συμφωνία για τη μείωση των εκπομπών αερίων από τα πλοία και την ανάπτυξη υποδομών στα λιμάνια, για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων αλλά και σταθμών ηλεκτροφόρτισης από τη ξηρά.
Η άτυπη συμφωνία προβλέπει τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία κατά 2% από το 2025 και κατά 80% από το 2050. Η συμφωνία που αφορά στον κανονισμό FuelEU Maritime, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων Fit for 55, καθορίζει ένα πρότυπο καυσίμων για τα πλοία, ενώ θα επανεξεταστεί έως το 2028, προκειμένου να αποφασιστεί αν οι απαιτήσεις μείωσης των εκπομπών, θα επεκταθούν και σε μικρότερα πλοία.
Ειδικότερα, το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου προβλέπει ότι τα πλοία θα πρέπει να μειώσουν σταδιακά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) κατά 2% από το 2025, 6% από το 2030, 14,5% από το 2035, 31% από το 2040, 62% από το 2045 και 80% από το 2050.
Θα ισχύσει για τα πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας, τα οποία είναι κατ’ αρχήν υπεύθυνα για το 90% των εκπομπών CO2, και για όλη την ενέργεια που χρησιμοποιείται επί του πλοίου εντός ή μεταξύ λιμένων της ΕΕ, καθώς και για το 50% της ενέργειας που χρησιμοποιείται σε ταξίδια όπου ο λιμένας αναχώρησης ή άφιξης είναι εκτός της ΕΕ ή σε εξόχως απόκεντρες περιοχές της ΕΕ.