Νέα
  • ΓΔ: 1401.58 +0.28%
  • Τζίρος: 93,54 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΕΕ: Το παζάρι για το πλαφόν στο ρωσικό ντίζελ - Αγώνας δρόμου για το όριο της 5ης Φεβρουαρίου

Πηγή: AP

Την επιβολή πλαφόν στις εξαγωγές και του ρωσικού ντίζελ, σε τιμή μεταξύ των 100 και 110 δολαρίων το βαρέλι, εξετάζουν το G7 και η EE στην προσπάθεια τους να κρατήσουν την πίεση προς το Κρεμλίνο ζωντανή. Άλλωστε, είναι σαφές πως για πρώτη φορά η ρωσική οικονομία πιέζεται, καθώς τα στοχευμένα μέτρα κατά του ενεργειακού κλάδου της χώρας αποδίδουν καρπούς και πλήττουν τα ταμεία του Κρεμλίνου.  

Με τον χρόνο για την ενεργοποίηση του δεύτερου πακέτου των ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά του ρωσικού πετρελαίου να μετρά πλέον αντίστροφα, καθώς από τις 5 Φεβρουαρίου οι κυρώσεις που έχουν αποφασιστεί διευρύνονται στο ντίζελ και ευρύτερα τα πετρελαϊκά υποπροϊόντα, ΕΕ βρίσκεται σε συνομιλίες με τις χώρες του G7 και κυρίως τις ΗΠΑ την επιβολή πλαφόν στις τιμές τους.

Οι προτάσεις

Η λειτουργία του πλαφόν θα ακολουθεί τον ίδιο μηχανισμό με το μέτρο που εφαρμόζεται ήδη για το ρωσικό αργό πετρέλαιο. Οι εταιρείες των κρατών που εφαρμόζουν το πλαφόν δεν θα μπορούν να μεταφέρουν ή να ασφαλίζουν ποσότητες ρωσικού ντίζελ, εφόσον η τιμή πώλησης είναι άνω του ορίου τιμής που έχει τεθεί. Θα δοθεί δε, σίγουρα μια περίοδο χάριτος, με πιθανότερη τελική ημερομηνία την 1η Απριλίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κομισιόν έχει προτείνει ένα πλαφόν για το ντίζελ γύρω στα 100 δολάρια, όμως οι Αμερικανοί φαίνεται πως πιέζουν για μια υψηλότερη τιμή. Αναφορικά με τα πετρελαϊκά προϊόντα, η συζήτηση κινείται στα επίπεδα των 45 δολαρίων ανά βαρέλι.

Ζητούμενο, πάντως, είναι να συντηρηθεί η πίεση προς το Κρεμλίνο, χωρίς ωστόσο να προκληθούν προβλήματα στην αγορά που θα μπορούσαν τελικά να οδηγήσουν σε ράλι των τιμών.

Το ρίσκο

Παράγοντες της αγοράς προειδοποιούν, πάντως, πως δεν υπάρχει μεγάλο απόθεμα από ντίζελ, κάτι που σίγουρα περιπλέκει τις συζητήσεις. Και βέβαια η Ευρώπη παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες ντίζελ διεθνώς, με τη Ρωσία να αποτελεί τον βασικό προμηθευτή της εδώ και δεκαετίες.

Η Ρωσία αντιπροσωπεύει το 15% των παγκόσμιων ροών diesel, με το 80% να πηγαίνει μέχρι πρόσφατα στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Goldman Sachs.

Σημειωτέον πως το διάστημα αυτό το ρωσικό ντίζελ πωλείται σε τιμές μεταξύ των 115 και 120 δολαρίων το βαρέλι. Μάλιστα οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ και καυσίμων για αεροσκάφη προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά πάνω από 25% το τελευταίο τρίμηνο του 2022, καθώς οι χώρες της περιοχής προσπαθούσαν να αυξήσουν τα αποθέματα τους.

Αντιστοίχως, και οι τιμές ντίζελ στις διεθνείς αγορές έχουν γενικότερα κρατηθεί σε υψηλά επίπεδα, πάνω από τα 100 δολάρια, λόγω ακριβώς της ανησυχίας για τις προμήθειες. Για να καλύψει τις ρωσικές απώλειες, η Ευρώπη θα πρέπει να στραφεί στα μεγάλα διυλιστήρια της Ινδίας και της Μέσης Ανατολής, πιθανότατα σε υψηλές τιμές.  Παράλληλα, αναλυτές επισημαίνουν ότι αν υπάρξει πρόβλημα επάρκειας, η Κίνα μπορεί να οδηγηθεί σε περιορισμούς στις δικές της εξαγωγές για να θωρακίσει την οικονομία της, προκαλώντας επίσης αναταράξεις στις διεθνείς αγορές.

Ζητείται και πάλι ομοφωνία

Οι παράγοντες αυτοί εξηγούν γιατί οι συζητήσεις συνεχίζονται ακόμη, ενώ βρισκόμαστε μόλις λίγα 24ωρα πριν την εφαρμογή του δεύτερου μέρους του ευρωπαϊκού εμπάργκο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το θέμα του πλαφόν θα πρέπει να «κλείσει» πριν την εφαρμογή του ευρωπαϊκού εμπάργκο, στις 5 Φεβρουαρίου. Αν και για ακόμη μια φορά η επίτευξη μιας ομόφωνης απόφασης στους κόλπους της Ένωσης δεν φαντάζει εύκολη…

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα