Πρόταση και της ΡΑΕ είναι ο μηχανισμός του πλαφόν στην τιμή της ενέργειας που γνωστοποιεί η κυβέρνηση στην Κομισιόν, είπε χθες ο κ. Αθανάσιος Δαγούμας Πρόεδρος της ΡΑΕ, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Η ΡΑΕ αντιμετώπισε εχθρικό κλίμα στον ACER απέναντι οποιαδήποτε αλλαγή στη λειτουργία της αγοράς, όμως έπεισε τελικά για την ενσωμάτωση ex ante μηχανισμών, όπως τόνισε ο κ. Δαγούμας απαντώντας στις ερωτήσεις των βουλευτών.
Το πλαφόν στη χονδρική θα είναι επιζήμιο για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και μπορεί να την καταστήσει πλήρως εξαγωγική χωρίς επάρκεια ενέργειας. Αντιθέτως, το πλαφόν στη λιανική είναι το πιο ενδεδειγμένο και κατανοητό μέτρο για τους καταναλωτές, σημείωσε.
Ο καταναλωτής θέλει να ξέρει μία τιμή και δεν τον νοιάζει πως προέρχεται από οποιαδήποτε μηχανισμούς. Τόνισε ότι η πιο επιτυχημένη πολιτική είναι της Νορβηγίας η οποία έχει βάλει πλαφόν στη λιανική, γιατί μπορεί να εγγυάται οποιαδήποτε αύξηση από το ταμείο από τα έσοδα των υδρογονανθράκων. Από τις πιο αποτυχημένες πολιτικές είπε, είναι αυτό που έχουν κάνει οι Βρετανοί, που είχαν πλαφόν στη λιανική σε επίπεδο έτους, το οποίο οδήγησε στο κλείσιμο της αγοράς.
«Το ρεαλιστικό είναι ότι εφόσον δεν έχουμε κάποιο τρόπο να τροφοδοτούμε οποιαδήποτε αύξηση όπως είναι στη Νορβηγία για παράδειγμα, γιατί αυτό λείπει, να μπει μια παράμετρος που να ρίχνει δυνητικό έλλειμμα αν οι τιμές είναι πάρα πολύ υψηλά. Η ΡΑΕ προτείνει πλαφόν ανά τεχνολογία, δηλαδή αποζημίωση ανά τεχνολογία, ανάλογα με το κόστος. Οι ΑΠΕ να παίρνουν 85 ευρώ για παράδειγμα τη μεγατοβατώρα, οι λιγνίτες θα παίρνουν όσο είναι το δικό τους κόστος, το φυσικό αέριο, επίσης, με το δικό τους μηχανισμό. «Νομίζω, αυτή τη στιγμή, η πολιτική πρωτοβουλία είναι να γίνει ασχέτως πως θα υλοποιηθεί. Απ όσο γνωρίζουμε, όμως, επειδή τεκμηριώνεται αναλυτικά ένα νέο σχήμα, είναι πολύ πιθανό να γίνει αποδεκτό και να ισχύσει από 1η Ιουλίου και αυτό αφορά τη μόνιμη λύση».
Η μεθοδολογία για τα υπερκέρδη
Ο Πρόεδρος της ΡΑE παρουσίασε αναλυτικά τον τρόπο που εξετάστηκαν οι επιδόσεις των μονάδων ενέργειας. Απομονώσαμε αυτή την περίοδο ότι είναι οι τιμές της περιόδου εξέτασής μας. Οπότε, είπαμε ότι εάν δεν υπήρχαν αυτές οι αυξημένες τιμές, να πάμε να δούμε τι έγινε τους αντίστοιχους μήνες πέρυσι, οπότε πήγαμε Οκτώβριο του 2021 με Οκτώβριο του 2020 και διαπιστώσαμε, για παράδειγμα, ότι τον Οκτώβριο του 2021 το περιθώριο κέρδους μιας μονάδας ήταν 30€, πέρυσι ήταν 10€, οπότε 30€ - 10€=20€ είναι το αυξημένο περιθώριο κέρδους που έχει προκύψει κατά το μήνα αυτό λόγω των αυξημένων τιμών. Αυτό το ποσό το πολλαπλασιάσαμε με την ποσότητα ενέργειας που παρήγαγε και έβγαλε μία αυξημένη κερδοφορία. Υπήρχαν κάποιες περιπτώσεις όπως, για παράδειγμα, στις γενικές μονάδες που πέρυσι κάποιους μήνες είχε αρνητική κερδοφορία.
Οπότε για να είμαστε δίκαιοι, δεν αφαιρέσουμε 30 μείον το μείον 10, 40 ευρώ, διότι δεν θα ήταν δίκαιο. Θα τους παίρναμε περισσότερα χρήματα. Άρα, εξαιρέσαμε τις περιόδους που ήταν αρνητικές οι τιμές, αρνητικό το περιθώριο κέρδους και πήραμε ένα μέσο όρο των μηνών που είχε αυξημένο περιθώριο κέρδους, γύρω στα 10 -11 ευρώ. Για να είμαστε επίσης δίκαιοι, κάναμε τις ίδιες αντίστοιχες πράξεις και στις λιγνιτικές μονάδες».
Για τον υπολογισμό των κερδών που αποκόμισε κάθε μονάδα παραγωγής χρησιμοποιήθηκαν τα εξής στοιχεία:
- Το τελικό ποσό που λαμβάνει κατόπιν διευθέτησης των χρεοπιστώσεων, που προκύπτουν στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και στην Ενδοημερήσια Αγορά ανά περίοδο κατανομής στις εν λόγω αγορές (ώρα)
- Το τελικό ποσό που λαμβάνει κατόπιν διευθέτησης των χρεοπιστώσεων, που προκύπτουν στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην Αγορά Εξισορρόπησης ανά περίοδο κατανομής στην εν λόγω αγορά (15λεπτο)
- Η πραγματικά παραχθείσα ποσότητα ενέργειας ανά 15λεπτο (επίπεδο φόρτισης) σύμφωνα με τις μετρήσεις που λαμβάνονται από το Σύστημα Εποπτικού Ελέγχου και Απόκτησης Δεδομένων (Supervisory Control and Data Acquisition Systems – SCADA) του ΑΔΜΗΕ
- Στην περίπτωση θερμικής μονάδας, το απολογιστικό μεταβλητό κόστος λειτουργίας της το οποίο αντιστοιχεί στο παραπάνω επίπεδο φόρτισης, σύμφωνα με την «Μεθοδολογία Υπολογισμού Μεταβλητού Κόστους Θερμικών Μονάδων Παραγωγής» του ΑΔΜΗΕ15.
- Στοιχεία που απορρέουν από τη Διαδικασία Εκκαθάρισης Αποκλίσεων.
- Λοιπές ενισχύσεις (ΜΑΜΚ και ΜΜΑΕΙ – TFRM), όπου υφίστανται.
Η πολιτική ηγεσία να αποφασίσει τι θα φορολογήσει
Επιπλέον, σχετικά με τη μεγάλη συζήτηση για τα ποσά των εκπτώσεων που πρέπει ή δεν πρέπει κατά την αντιπολίτευση να αφαιρεθούν από τα υπερκέρδη, σημείωσε, ότι αυτό είναι δουλειά της πολιτικής ηγεσίας:
«Η οπτική της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας είναι διαφορετική από την οπτική της φορολογικής πολιτικής. Εμείς, ως Αρχή, και όλες οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας της Ευρώπης καταγράφουμε ανά δραστηριότητα, δεν αφαιρούμε ποσά μεταξύ των δραστηριοτήτων. Επομένως, από την οπτική της Αρχής αποτυπώνουμε ότι η κερδοφορία σε μια δραστηριότητα είναι αυτή. Από εκεί και μετά, όμως, από την πλευρά της φορολογικής πολιτικής είναι εύλογο κάποια ποσά τα οποία έχουν αποδοθεί στους καταναλωτές, να κρίνει η πολιτική ηγεσία ότι αφαιρούνται. Επομένως, τα 300 εκατ. είναι ζήτημα φορολογικής πολιτικής. Επομένως, εμείς αποτυπώσαμε όλα τα μεγέθη προκειμένου η πολιτική ηγεσία να προβεί έπειτα στη φορολόγηση των πραγματικών κερδών που έχουν προκύψει. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί, όπως σας έχω πει, η λειτουργία και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι η προστασία και του ανταγωνισμού και για το λόγο αυτό δεν μπλέκουμε δραστηριότητες».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!