Οι πυρετώδεις διαβουλεύσεις των τελευταίων ημερών για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου (Great Sea Interconnector) έφεραν αποτέλεσμα. Ως φαίνεται, μετά από αμοιβαίες υποχωρήσεις και συνεννοήσεις βρέθηκε η «χρυσή τομή» για να προχωρήσει το έργο, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, με φορέα υλοποίησης τον ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυπριακή πλευρά αποδέχθηκε ότι το έργο είναι μη βιώσιμο με το ρυθμιστικό πλαίσιο που είχε αποφασίσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) στις αρχές Ιουλίου. Σήμερα η ΡΑΕΚ δεσμεύθηκε προφορικά να αλλάξει τις ρυθμιστικές αποφάσεις, τόσο για το Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου (WACC), το οποίο θα καθοριστεί στο 8,3% για τα 17 χρόνια της συμφωνίας, όσο και για την επιβάρυνση των Κυπρίων καταναλωτών μέσω των λογαριασμών τους, με επιπλέον κόστος ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Ειδικότερα, η κυπριακή κυβέρνηση δεσμεύτηκε να καλύψει τα έξοδα του ΑΔΜΗΕ από το 2025 έως την ολοκλήρωση του έργου το 2030, με ετήσια συνεισφορά 25 εκατομμυρίων ευρώ, συνολικού ύψους 125 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τον «Φιλελεύθερο».Τα κεφάλαια αυτά θα αντληθούν από τα έσοδα της εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, διασφαλίζοντας ότι δεν θα υπάρξει άμεση επιβάρυνση στους καταναλωτές.
►Διαβάστε περισσότερα: Διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου: Η πρώτη παρέμβαση Ν. Χριστοδουλίδη
Οποιαδήποτε πρόσθετα έξοδα προκύψουν κατά τη διάρκεια της κατασκευής και κριθούν αναγκαία θα καλυφθούν από τον ΑΔΜΗΕ μέσω ειδικής χρέωσης στους καταναλωτές, μόλις το έργο τεθεί σε λειτουργία. Αυτή η συμφωνία θεωρείται κρίσιμη για την προώθηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης, το οποίο αναμένεται να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και να μειώσει τα κόστη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο.
Σε δεύτερη φάση η συζήτηση για το γεωπολιτικό ρίσκο
Υπάρχει ακόμα μια σημαντική εκκρεμότητα, που αφορά το γεωπολιτικό ρίσκο του έργου. Σε περίπτωση δηλαδή διακοπής του λόγω εμπλοκής της Τουρκίας, ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ανακτήσει τις μέχρι τότε δαπάνες του βάσει του προϋπάρχοντος συμφωνημένου καταμερισμού του κόστους της διασύνδεσης. Σύμφωνα με αυτόν τον καταμερισμό, το 63% του κόστους αναλαμβάνουν οι Κύπριοι καταναλωτές, οι οποίοι είναι οι κύριοι ωφελούμενοι, ενώ το υπόλοιπο 37% επιβαρύνει τους Έλληνες καταναλωτές. Κάτι που δεν δέχεται έως τώρα η κυπριακή πλευρά. Ωστόσο αυτό θα συζητηθεί σε δεύτερη φάση μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδας και Κύπρου.
Η παράταση από τη Nexans
Η καταρχήν συμφωνία οδήγησε τον ΑΔΜΗΕ να στείλει επιστολή στη γαλλική εταιρεία Nexans, ζητώντας παράταση στην απόφασή της για αναστολή της σύμβασης κατασκευής του καλωδίου, μέχρι την Παρασκευή, όπως είχε γράψει νωρίτερα η «Ημερησία».
Στον ΑΔΜΗΕ, υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία με τις τελευταίες εξελίξεις, αναμένει γραπτώς τις νέες ρυθμιστικές αποφάσεις, καθώς έως τώρα υπήρξαν πολλά πισωγυρίσματα.
Αξίζει να σημειωθεί, στο σκληρό παζάρι των τελευταίων 24ωρων, διαδράματισε ρόλο για την ευνοϊκή κατάληξη η συμπόρευση της ελληνικής πλευράς, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τον ΑΔΜΗΕ, παρά τα σενάρια που γράφονταν στην Κύπρο για διαφωνίες. Τόσο ο υπουργός κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, όσο και ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μανούσος Μανουσάκης ακόμα και όταν βρέθηκαν αντιμέτωποι με.. τοίχο, συνέχισαν από κοινού τις αδιάκοπες προσπάθειες που οδήγησαν στην επίτευξη της καταρχήν συμφωνίας.
Tο Great Sea Interconnector είναι στρατηγικής σημασίας κι έχει λάβει χρηματοδότηση ύψους 657 εκατ. ευρώ από την Κομισιόν, καθώς θα τερματίσει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου (είναι το μόνο κράτος μέλος που δεν είναι διασυνδεδεμένο με άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη) και θα φέρει σημαντική μείωση στις τιμές ρεύματος για τους Κύπριους καταναλωτές. Σύμφωνα με τη μελέτη κόστους-οφέλους, το έργο θα μειώσει τουλάχιστον 30% στους λογαριασμούς ρεύματος στην Κύπρο, όταν θα τεθεί σε λειτουργία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!