Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση (ανεξάρτητη ή agency) αποτελεί το μεγαλύτερο δίκτυο διανομής ασφαλιστικών προιόντων στην Ελλάδα. Υπολογίζεται ότι πάνω απο το 50% της συνολικής παραγωγής ασφαλιστικών προιόντων διακινείται μέσα από πράκτορες και μεσίτες. Αυτό δείχνει την τεράστια σημασία που έχει εν έτει 2021 η προσωπική πώληση για τους επαγγελματίες της ασφάλισης και τους ενδιαφερόμενους να ασφαλιστούν. Ωστόσο οι τεχνολογικές εξελίξεις και ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην οικονομία οδηγεί νομοτελειακά τους νεώτερους ηλικιακά διαμεσολαβητές να υιοθετήσουν την τεχνολογία ως μέσο προσέγγισης κυρίως των νέων ασφαλισμένων.
Ως γνωστόν ιδιαίτερα οι ηλικίες μεταξύ 18-45 δεν θέλουν να χάσουν χρόνο σε ανούσια επαγγελματικά ραντεβού και εντάσσουν την αγορά των ασφαλιστικών προιόντων (αυτοκίνητο, υγείας ή unit linked) μέσα στο πλαίσιο των διαδικτυακών πωλήσεων. Οι παλαιότεροι ασφαλισμένοι (οι άνω των 45 ετών) ή εντάσσονται και αυτοί στο διαδικτυακό σύστημα πωλήσεων ή (οι ηλικιωμένοι πελάτες) αναθέτουν στα νεώτερα μέλη της οικογένειας ή σε συγγενείς να προχωρήσουν αυτοί τα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Ωστόσο όσο και εάν ο κλάδος της διαμεσολάβησης με την παλιά μορφή της (κάποτε μπορούσε να πουλήσει ασφαλιστικά προιόντα ο φαναρτζής ή χασάπης της γειτονιάς) τελειώνει σταδιακά γιατί η κοινοτική οδηγία IDD απαιτεί άμεση επαγγελματοποίηση του κλάδου και εποπτεία του από την Τράπεζα της Ελλάδας, οι διαμεσολαβητές πρέπει να αναθεωρήσουν τον ρόλο τους και τον τρόπο προσέγγισης των στόχων τους.
Πλέον ο διαμεσολαβητής παύει να είναι απλός πωλητής. Θα πρέπει να έχει μία ολιστική προσέγγιση κάθε ανάγκης του πελάτη του και κυρίως την άμεση εξυπηρέτησή του όταν προκύψει η ζημιά. Αυτό δηλαδή που δεν μπορούν να κάνουν τα υπόλοιπα δίκτυα διανομής.
Υιοθέτηση της τεχνολογίας
Tαυτόχρονα μπορούν να υιοθετήσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην εργασία τους. Να μπορούν δηλαδή να προσεγγίσουν την γενιά Υ (ηλικίες 18-28) μέσω της τεχνολογίας. Επίσης να υιοθετήσουν μοντέλα ψηφιακής υπογραφής για να μπορέσουν να προσεγγίσουν ενδιαφερόμενους που βρίσκονται σε κάθε γωνιά όχι μόνο της χώρας αλλά και στον πλανήτη (Ελληνες μετανάστες).
- Η υιοθέτηση της τεχνολογίας επιτρέπει την συνομιλία του διαμεσολαβητή με τον ενδιαφερόμενο όπου και εάν βρίσκεται αυτός και ότι ώρα θέλει αυτός
- Παρουσίαση εξ' αποστάσεως των ασφαλιστικών προιόντων
- Επικοινωνία με τον ασφαλισμένο στην περίπτωση του ατυχήματος ή της αναγκαίας νοσηλείας του
- Άμεση υπογραφή και πληρωμή των συμβολαίων
- Εκτύπωση των συμβολαίων
- Ενημέρωση και ανανέωση των συμβολαίων
Διαφορές ασφαλιστικού πράκτορα και ασφαλιστικού μεσίτη
Από τις κατηγορίες ασφαλιστικών διαμεσολαβητών σύμφωνα με τον νόμο οι Ασφαλιστικοί Πράκτορες ενεργούν για λογαριασμό της Ασφαλιστικής Επιχείρησης και μόνο ο Μεσίτης Ασφαλίσεων ενεργεί για λογαριασμό των πελατών του.
Προκύπτει, κατά τον νόμο, από τα ανωτέρω ότι ο Μεσίτης ενεργεί προς εξυπηρέτηση των συμφερόντων του πελάτη που θέλει να ασφαλισθεί και η δραστηριότητά του συνίσταται στον εντοπισμό των ασφαλιστικών αναγκών τούτου, στην επιλογή της κατάλληλης ασφαλιστικής επιχείρησης, στην επίτευξη επαφής του πελάτη του με την επιχείρηση αυτή και στην διεκπεραίωση όλων των αναγκαίων προπαρασκευαστικών εργασιών για την σύναψη της ασφαλιστικής σύμβασης.
Διαφορετική είναι και η συμβατική σχέση που συνδέει τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές με την ασφαλιστική επιχείρηση. Ο Μεσίτης Ασφαλίσεων διαφοροποιείται από τις άλλες κατηγορίες διαμεσολαβούντων κατά το ότι διαμεσολαβεί κατ' εντολήν και προς εξυπηρέτηση του πελάτη.
Ο Μεσίτης Ασφαλίσεων συνεπώς δεν εκπροσωπεί την ασφαλιστική επιχείρηση και δεν συνδέεται, κατ' αρχήν, με συμβατικό δεσμό όπως οι άλλοι διαμεσολαβούντες. Συμβατική ρύθμιση υπάρχει μόνο για τα θέματα των προμηθειών ή για ζητήματα διαχείρισης.
Το προφίλ της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης
Σε πρόσφατη μελέτη του τμήματος Οικονομικών Μελετών της ICAP δόθηκε το προφίλ της διαμεσολάβησης
Ο αριθμός των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών υπολογίζεται κατά προσέγγιση στις 13.460 – αν δηλαδή υπολογισθεί το γεγονός των Κοινών Μητρώων ή των ποσοστών διαγραφής την 3ετία.
- Το 49,3% των φυσικών προσώπων δηλώνει ακαθάριστα έσοδα ως 15.000 ευρώ, ενώ ως 100,000 ευρώ δηλώνει το 61,3% των Νομικών Προσώπων.
- Χαμηλός εμφανίζεται ο αριθμός του μόνιμα απασχολούμενου προσωπικού σε σχεδόν 7 στις 10 περιπτώσεις ενός διαμεσολαβητή και χρήσιμα είναι τα στοιχεία που αποκαλύπτονται για μισθολογικό – λειτουργικό κόστος.
- Ο μέσος όρος ηλικίας των ανθρώπων της διαμεσολάβησης είναι χαμηλότερος από ότι πίστευαν και οι άνθρωποι του κλάδου παλαιότερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, σχεδόν 1 στους 2 διαμεσολαβητές βρίσκεται στο ηλικιακό γκρουπ 30-45 ετών.
- Θετικό είναι επίσης το στοιχείο πως οι άνθρωποι της ασφάλισης τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται πιο καταρτισμένοι με υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης σε σχέση με παλαιότερες δεκαετίες. Με ανώτερες σπουδές εμφανίζεται το 25,7% με ανώτατες το 31,6% ή με μεταπτυχιακό το 15%.
- Το 46% φαίνεται πως μπήκε στο επάγγελμα μέσω άλλου διαμεσολαβητή
- Πρωταγωνιστικό ρόλο όπως υπολογίζονταν έχουν οι πράκτορες με ποσοστό 84%, ακολουθούν οι συντονιστές με 11,1% και οι μεσίτες με 4,9%. Όσον αφορά την μορφή συνεργασίας : 50,1% αποκλειστικής και 49,9% μη αποκλειστικής.
- Ενδιαφέρον είναι επίσης και το εύρημα σε ερώτημα “αν είστε σήμερα διαμεσολαβητής part time, τι πιθανότητες θα δίνατε να γίνεται full time”, καθώς σχεδόν μοιρασμένες είναι οι απόψεις: Το 44,7% αναφέρει πως είναι ελάχιστες, ενώ 41,3% μεγάλες.
Κρίσιμα σημεία για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση αποτελούν επίσης ζητήματα όπως η υψηλή φορολογία και η απουσία φορολογικών κινήτρων (για ασφάλειες ζωής και όχι μόνο). Ζητούμενο για τις στρατηγικές κινήσεις το επόμενο διάστημα είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η ανάπτυξη και διάδοση νέων καινοτόμων προϊόντων. Όσον αφορά την Εποπτεία, οι απόψεις διίστανται μιας και 4 στους 10 πιστεύει ότι είναι επαρκής ενώ 3 στους 10 ανεπαρκής.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!