Η οικογένεια Τσατσαρωνάκη είναι συνυφασμένη με το παξιμάδι. Το κρητικό «Μάννα», ξεκίνησε από ένα φούρνο χωρίς ρεύμα το 1948 στον Πλάτανο Χανίων και κατέκτησε τον κόσμο, καθώς ταξιδεύει σε περισσότερες από 40 χώρες, γράφοντας τζίρο 22 εκατ. ευρώ το 2023.
Η οικογένεια Τσατσαρωνάκη δεν είναι όμως μόνο αυτό, εξελίσσεται σε όμιλο, με επενδύσεις στον τουρισμό με την ανάπτυξη ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά και στον πρωτογενή τομέα με θερμοκήπια και βιολογικά προϊόντα, πατώντας σε στέρεα εδάφη στηριζόμενη σε ίδια κεφάλαια, χωρίς οφειλές στο Δημόσιο και χωρίς δάνεια.
Με την επανεκκίνηση λειτουργίας του παλιού εργοστασίου «Κατσέλης» των 23.000 τ.μ. (αποκτήθηκε το 2021 με 6,1 εκατ. ευρώ), που αναμένεται τον Σεπτέμβριο, αφού ξεπεράστηκαν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, εντάσσει νέα προϊόντα στο χαρτοφυλάκιο της, με βάση πάντα το αλεύρι, όπως φρυγανιά, κριτσίνια, συσκευασμένο ψωμί και έτοιμα γεύματα. Όπως εξήγησε η Ελένη Τσατσαρωνάκη, CEΟ της εταιρείας, «Δεν είναι στόχος μας να ανταγωνιστούμε άλλες εταιρείες, σε αυτό τον τομέα, δεν θα μπούμε στο τοστ που υπάρχει, διότι δεν θελουμε να χάσουμε την ταυτότητα μας. Θα είναι ποιοτικά προϊόντα με βάση το αλεύρι».
Στο εργοστάσιο «Κατσέλης» αναμένεται από φθινόπωρο να μεταφερθούν οι αποθήκες από τις Αχαρνές και τα logistics με εκσυγχρονισμό, ενώ η εταιρεία αναζητά χρηματοδοτικά προγράμματα στον Αναπτυξιακό, για την αγορά νέων μηχανημάτων. Η παραγωγή στον πρώην εργοστάσιο «Κατσέλης» αναμένεται να ξεκινήσει τον Μάη του 2025.
Το χειροποίητο «Μάννα» και η επιτυχία του «δαγκωτού»
Η επιμονή της οικογένειας στο αυθεντικό, παραδοσιακό, με αγνά υλικά παξιμάδι είναι που την κρατά στην κορυφή. Παρά την αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών το «Μάννα» συνεχίζει να παρασκευάζεται χειροποίητα, στο εργοστάσιο - φούρνο 9.000 τ.μ. στον Πλάτανο, το μικρό χωριό του Κισσάμου, από όπου ξεκίνησε η εταιρεία. Η πυξίδα της εταιρείας ήταν και παραμένει «το ανθρώπινο σώμα», ακόμα και σήμερα, τα παξιμάδια είναι χειροποίητα από το σημείο κοπής, έως και τη συσκευασία. «Η παραγωγή παξιμαδιών θα παραμείνει στις εγκαταστάσεις στον Πλάτανο διότι υπάρχει ο κίνδυνος για αλλοίωση στα προϊόντα, αν φύγει από εδώ. Για παράδειγμα το νερό που παίρνουμε είναι τρεχούμενοι από τις πηγές εδώ», εξήγησε η κ. Ε. Τσατσαρωνάκη.
Η εταιρεία έκανε σημαντικές επενδύσεις που άλλαξαν το επίπεδο της παραγωγής μέχρι το 1985, όταν «άνοιξε» την αγορά των ΗΠΑ και στη συνέχεια και άλλες αγορές του εξωτερικού.
Το «δαγκωτό» και ειδικά η γεύση της τρούφας, μια ιδέα της μικρότερης αδερφής, Χαράς Τσατσαρωνάκη (χημικός και υπεύθυνη ποιοτικού ελέγχου), ενίσχυσαν τις πωλήσεις, που πλέον αντιστοιχεί στο 10% του τζίρου της εταιρείας. Μάλιστα το το 2026 θα κυκλοφορήσουν 2 ακόμα νέες γεύσεις. Το hero puck της εταιρείας είναι τα παξιμάδι λαδιού, με μερίδιο στη συνολική κατηγορία στο 46%.
Το 2023 έκλεισε με αυξημένο τζίρο κατά 4,5-5% στα 22 εκατ. ευρώ, με τα καθαρά κέρδη γύρω στα 2,5 εκατ. ευρώ. Στους τέσσερις πρώτους μήνες εφέτος η εταιρεία «έτρεξε» με άνοδο 3,7% σε τζίρο και 4,5% σε όγκο.
Οι πωλήσεις αφορούν κατά 93% τα επώνυμα προϊόντα της εταιρείας, με 80 κωδικούς, και μόλις το 7% αντιστοιχεί στην παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλο και METRO.
Απορρόφηση ανατιμήσεων
Η τελευταία ανατίμηση που πραγματοποίησε η εταιρεία στον προϊόντα της καταγράφηκε τον Αύγουστο του 2022, καθώς επέλεξε να απορροφήσει περίπου το 70% της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών τα τελευταία χρόνια. «Αντιλαμβανόμενοι ην πληθωριστική τάση, καταφέραμε να κλείσουμε νωρίς συμβόλαια υψηλής ποσότητας πρώτων υλών για την επίτευξη καλύτερων τιμών, ενώ αντίστοιχες συμφωνίες έγιναν στο πλαίσιο των μεταφορών με συνεχή διαπραγμάτευση των καλύτερων δυνατών τιμών για να ελαχιστοποιηθεί τυχόν επιβάρυνση, με παράλληλα συγκράτηση των λοιπών γενικών εξόδων, μέσα από τη συνεχή παρακολούθηση, με στόχο τη χρηστή διοίκηση. Όλα αυτά, με την ταυτόχρονη απορρόφηση του μεγαλύτερου μεριδίου αυξήσεων σε κατηγορίες που ήταν αναπόφευκτες (υγρά καύσιμα, ενέργεια κ.λπ.) οδήγησαν στην πολιτική χαμηλών αυξήσεων στις τελικές τιμές των παραγόμενων προϊόντων», επισήμανε ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας «Το Μάννα» Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ Παναγιώτης Σταθόπουλος.
Από το «Μάννα» στον Τουρισμό και τον Πρωτογενή Τομέα
«Δεν παίρνουμε μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο πάμε σταθερά βήματα» τόνισε η CEO, επισημαίνοντας πως «Το Μάννα έβγαλε τα κεφαλαία και επενδύσαμε σε τουρισμό και πρωτογενή τομέα».
Η αρχή στον τουρισμό έγινε με την επένδυση στο ξενοδοχείο Molos Bay το 2008 (45 δωμάτια), για φορολογικους λόγους, το οποιο ήταν κερδοφόρο από την πρώτη χρονιά.
Παράλληλα, η οικογένεια απέκτησε δυο οικόπεδα φιλέτα στην φημισμένη παραλία της Φαλάσαρνας από τον επιχειρηματία Κ. Γιγουρτάκη (Romeo - Yton), 150 στρέμματα, που υψώνονται σε δύο επίπεδα. Εκεί, στο πάνω επίπεδο σχεδιάζεται μια ξενοδοχειακή μονάδα 600 κλινών, που θα κατασκευαστεί ως χωριό, με το μπακάλικο, τον φούρνο κλπ., ενώ τα σχέδια για clubbing στο κατω επίπεδο σκόνταψαν στο.... ενδημικό φυτό Androcymbium Rechingeri, που φυτρώνει εκεί και η οικογένεια Τσατσαρωνάκη αποφάσισε να προστατεύσει περιφράζοντας το χώρο.
Στη Φαλάσαρνα η εταιρεία διατηρεί δύο εστιατόριο, το Liokalyvo μα ιδέα από τον Γιώργο Βλαχάκη (γιο της Κατερίνας Τσατσαρωνάκη - υπεύθυνη παραγωγής του Μάννα), και μια πιο παραδοσιακή ταβέρνα.
Επίσης απέκτησε το 2022, 611 στρέμματα της Ελαφόνησος Α.Ε., θυγατρική της άλλοτε κατασκευαστικής εταιρείας ΑΕΓΕΚ, ύψους 1,75 εκατ. ευρώ. Μάλιστα όπως είπε η κ. Ελένη Τσατσαρωνάκη ένας από τους λόγους ήταν ότι δεν ήθελαν κρητική γη, να περάσει σε ξένα χέρια, αφού είχαν εκδηλώσεις ενδιαφέρον επενδυτές από Σ. Αραβία και Ισραήλ.
Στον πρωτογενή τομέα, η εταιρεία παράγει αγροτικά προϊόντα σε έκταση 40.000 τετραγωνικών μέτρων με 30 θερμοκήπια.
Εκεί παράγονται ντομάτες και ντοματίνια και άλλα προϊόντα, ενώ σε ελαιώνες της ευρύτερης περιοχής παράγεται ελαιόλαδο. Μάλιστα τα προϊόντα αυτά χρησιμοποιεί και στις επιχειρήσεις της.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!