«Κάνουμε μεγάλες προσπάθειες και πολλές συζητήσεις με τα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές για την εξασφάλιση πιο προσιτών τιμών για τα ελληνικά νοικοκυριά» επανέλαβε ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας, στη διάρκεια του 14ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ που πραγματοποιείται σήμερα.
Αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη βοηθήσει πολύ προς αυτή την κατεύθυνση όπως π.χ. το καλάθι του νοικοκυριού, αλλά και το πρόσφατο «μόνιμη Μείωση Τιμής» στο οποίο μέχρι χθες το βράδυ είχαν μπει περίπου 1.100 κωδικοί, «στους οποίους εξασφαλίζουμε χαμηλές τιμές για τους καταναλωτές στο επόμενο εξάμηνο» όπως τόνισε ο κ. Σκρέκας.
Αναφέρθηκε βέβαια και στα παρεμβατικά μέτρα που έχει πάρει το κράτος, όπως είναι το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, το οποίο όπως υπογράμμισε ο Υπουργός είναι ένα έκτακτο αλλά αναγκαίο μέτρο σε μια περίοδο κατά την οποία τα ελληνικά νοικοκυριά πιέζονται από το αυξημένο κόστος ζωής.
Κατέληξε λέγοντας ότι «μαζί με τις αλυσίδες και τους προμηθευτές θα συνεχίσουμε τις συζητήσεις, γιατί όλοι μας, πολιτεία και αγορά, θέλουμε το καλό του καταναλωτή. Όλοι πρέπει να σεβαστούμε και να προστατέψουμε τους καταναλωτές, γιατί διαφορετικά δεν μπορούμε να έχουμε εμπορικές επιχειρήσεις».
Από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ μάρκετ Ελλάδος, στην παρουσία του με τίτλο «Πατάξον μεν άκουσον δε» υπογράμμισε ότι «τρώμε πολύ… ξύλο ως κλάδος γιατί μάλλον είμαστε εμείς που έχουμε πάρει όλα τα λεφτά που λείπουν από τους καταναλωτές τα τελευταία χρόνια των συνεχιζόμενων κρίσεων. Ο ένοχος έχει προαποφασιστεί!»
Ωστόσο έκανε αντιπαράθεση κάποιων στοιχείων που δείχνουν μια διαφορετική πραγματικότητα από αυτή που πιστεύει ο μέσος Έλληνας.
►Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Οι μισοί Έλληνες βάζουν «κόφτη» στις αγορές τροφίμων - Φθηνά προϊόντα για να βγει ο μήνας
Τόνισε ότι το ποσοστό καθαρού κέρδους προ φόρων (ΕΒΤ) του κλάδου ανέρχεται σε 1,30%-1,47%. Συμπλήρωσε δε λέγοντας ότι «δεν λέει κανείς ότι…πνιγόμαστε στο χρήμα όταν διεθνώς, κάθε ποσοστό κερδοφορίας EVT κάτω του 3% θεωρείται επισφαλές».
Οι μεγάλες επενδύσεις
Πρόσθεσε ακόμη ότι ο κλάδος των super markets στην Ελλάδα κάνει μεγάλες επενδύσεις κάθε χρόνο, οι οποίες κατά μέσο όρο την προηγούμενη δεκαετία, ανήλθε σε 268 εκατ. ευρώ. Συνολικά επενδύθηκαν περί τα 2,7 δισ. ευρώ στο διάστημα αυτό, για logistics, επέκταση δικτύου, ανακαινίσεις καταστημάτων, ψηφιακό μετασχηματισμό κα. Αναρωτήθηκε δε γιατί ο κλάδος έχει υποστεί τόσες ρυθμίσεις τα τελευταία 3,5 χρόνια με την κερδοφορία που εμφανίζει, προσθέτοντας ότι κάθε αλλαγή που γίνεται από το κράτος έχει υψηλά διοικητικά βάρη για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «ακόμα και τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους δίνουμε εμείς» ενώ έκανε λόγο και για τον επιπλέον φόρτο εργασίας για το mydata, καθώς «είναι τεράστιος ο όγκος παραστατικών και δεδομένων που διαχειριζόμαστε».
Ο κ. Παντελιάδης υποστήριξε ότι «δεν είμαι κατά των έκτακτων ρυθμίσεων σε έκτακτες συνθήκες. Αλλά είμαι κατά των προσωρινών έκτακτων μέτρων που παίρνουν μόνιμο χαρακτήρα».
Επισήμανε ακόμη ότι το κλίμα που έχει δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη περί αισχροκέρδειας των super markets έχουν οδηγήσει τον Ρουβίκωνα, αναρχικούς κουκουλοφόρους, ακόμα και…vegans στο να κάνουν ντου σε καταστήματά μας!»
Έδωσε δε τα παραδείγματα 4 προϊόντων (ελαιολαδο, ζυμαρικά, γάλα και στιγμιαίο καφέ) στα οποία οι τιμές ανέβηκαν πολύ τα τελευταία χρόνια, ωστόσο όπως είπε, «οι retailers αλλά και οι βιομηχανίες έχουν απορροφήσει σημαντικό μέρος, επειδή η αγορά είναι πολύ ανταγωνιστική. Δεν έχουμε περιθώρια να περάσουμε όλες τις αυξήσεις στον καταναλωτή» κατέληξε.