Με ανάπτυξη 9,8% έκλεισε το οκτάμηνο του 2023 για τα σούπερ μάρκετ (στα €5,85 δισ.), σύμφωνα με τα market view της Circana, αύξηση η οποία αποδίδεται σχεδόν αποκλειστικά στις ανατιμήσεις σε τρόφιμα, απορρυπαντικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, στα ταμεία των retailers μπήκαν €524 εκατ. περισσότερα.
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ενισχύθηκε κατά μέσο όρο 8,8% ελαφρώς χαμηλότερα από τους ρυθμούς στο επτάμηνο (9,2%), αλλά υψηλότερα από τις ανατιμήσεις το 2022 (+6,9%) και ενώ είχαν προηγηθεί μέσες αυξήσεις 2,2% το 2021.
Υποχωρεί ο ρυθμός των αυξήσεων
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εξέλιξη των πωλήσεων σε αξία συγκριτικά με την αντίστοιχη πορεία των πωλήσεων σε όγκους. Η διαφορά είναι εμφανής, επιβεβαιώνοντας ότι η βελτίωση του τζίρου είναι αποκλειστικά... έργο ανατιμήσεων.
Ωστόσο από τον περασμένο Μάρτιο ο ρυθμός των αυξήσεων στις τιμές υποχωρεί διαρκώς, φθάνοντας τον Αύγουστο στο 5,5% από 6,4% τον Ιούλιο και 7,8% τον Ιούνιο και ενώ οι πρώτοι μήνες του έτους είχαν ξεκινήσει με μέσες ανατιμήσεις άνω του 11%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2022.
Ανατιμήσεις ανά κατηγορία
ανά giga κατηγορία οι αυξήσεις σε επίπεδο 8μήνου ήταν:
- 8,5% στα τρόφιμα
- 9,2% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής
- 11,3% στα προϊόντα για το σπίτι (απορρυπαντικά κ.α.).
Διψήφιες ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε αρκετές κατηγορίες
Οι προσφορές
Οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 3 pp, αν και στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής υποχώρησαν.
Στο 26,2% το μερίδιο του PL
Συνεχίστηκε η υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επώνυμων brands. Ολοκλήρωσαν το οκτάμηνο του 2023 με ανάπτυξη 12,9% (έναντι 8,8% των branded) και συνολικό μερίδιο αγοράς 26,2%.
Τα υψηλότερα μερίδια pl συναντάμε στα τρόφιμα και τα είδη σπιτιού.
Η εικόνα των giga κατηγοριών
Σε επίπεδο σταθερού barcode, οι giga κατηγορίες εμφάνισαν σημαντική ανάπτυξη σε αξία, ωστόσο σε όρους όγκου μόνο τα προϊόντα για το σπίτι υποχώρησαν κατά 1,1%.
Οι πρωταγωνιστές σε αξία…
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα snacks, τα γαλακτοκομικά, τα καθαριστικά, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα μη αλκοολούχα ποτά.
Ξεχωρίζουν hyper markets και μικρά καταστήματα
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, εξακολουθούν να ξεχωρίζουν τα hyper markets (με ανάπτυξη 14,1%), τα οποία πρωταγωνίστησαν την τελευταία τριετία, χάρη κυρίως στους μεγαλύτερους χώρους τους αλλά και τη σαφώς μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς προϊόντων. Ωστόσο, εδώ και αρκετούς μήνες εμφανίζουν διψήφια ποσοστά ανόδου (άγγιξαν το 16%) και τα πολύ μικρά καταστήματα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!