Επιστροφή στην κανονικότητα για όλες τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό σχέδιο επανεκκίνησης της αγοράς, αν και, όπως επισημαίνεται από στελέχη, τα επιδημιολογικά δεδομένα και οι εισηγήσεις των ειδικών στη σύσκεψη της ερχόμενης Παρασκευής θα κρίνουν τις τελικές αποφάσεις.
Το πιο πιθανό σενάριο είναι το άνοιγμα της αγοράς με αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες από τις 8 Μαρτίου, παρότι η αρχική πρόθεση του οικονομικού επιτελείου ήταν ν’ ανοίξουν οι επιχειρήσεις την ερχόμενη Δευτέρα 1η Μαρτίου, με δεδομένο ότι η επιβολή των αυστηρών περιοριστικών μέτρων στην Αττική και στις υπόλοιπες «κόκκινες» περιοχές έχει ισχύ έως τις 28 Φεβρουαρίου. Ωστόσο, μετά και το αρνητικό ρεκόρ των 1.047 νέων κρουσμάτων στην Αττική χθες, η αναβολή της μίας εβδομάδας πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Η προοπτική της επανεκκίνησης του λιανεμπορίου με λειτουργία των φυσικών καταστημάτων υπό κανονικούς όρους, χωρίς δηλαδή τους περιορισμούς του click away και των ραντεβού, βρίσκει σύμφωνους τους περισσότερους από τους εμπόρους, ακόμη και αν γίνει μια εβδομάδα αργότερα απ’ ότι υπολόγιζαν. Αρκεί να μην υπάρχουν πισωγυρίσματα, όπως λένε και ο σχεδιασμός του ανοίγματος της αγοράς να γίνει κατά τρόπο που θα αποκλείει ένα κλείσιμο πριν το Πάσχα.
Ψώνια με νέο sms
Προκειμένου λοιπόν να είναι έτοιμο το πλαίσιο για καταστηματάρχες και καταναλωτές, πάντα με την προϋπόθεση ότι οι ειδικοί θα δώσουν το «πράσινο φως» για το άνοιγμα της αγοράς, η κυβέρνηση εξετάζει το σενάριο αποστολής SMS σε νέο ειδικό πενταψήφιο αριθμό (13032). Ο λόγος είναι να μην γίνει κατάχρηση του κωδικού 2 στο 13033.
Στον νέο αριθμό θα υπάρχει η δυνατότητα αποστολής sms μόνο μία φορά την ημέρα και η διάρκειά του θα είναι τρεις ώρες, εντός των οποίων θα πρέπει ο αποστολέας να έχει ολοκληρώσει τα ψώνια του. Σημειωτέον ότι για σουπερ μάρκετ, φούρνους, φαρμακεία κ.λπ. θα παραμείνει ο κωδικός 2 στο 13033.
Παράλληλα, στο υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζουν απόφαση με την οποία θα παραταθεί ο χρόνος των εκπτώσεων έως και το τέλος Μαρτίου.
Δυσβάσταχτος ο λογαριασμός
Η επανεκκίνηση της αγοράς δεν είναι ζητούμενο μόνο των εμπορικών επιχειρήσεων αλλά και του ίδιου κράτους, καθώς το οικονομικό κόστος είναι πλέον δυσβάσταχτο. Υπολογίζεται ότι το εβδομαδιαίο κόστος για το κράτος με κλειστό το λιανεμπόριο είναι 500-600 εκατ. ευρώ (μηδενικά έσοδα από ΦΠΑ σε συνδυασμό με την επιβάρυνση από τα μέτρα στήριξης των κλειστών επιχειρήσεων).
Ο βαρύς λογαριασμός των μέτρων μέσα στον ένα χρόνο της πανδημίας του Covid-19 αποτυπώνεται εύγλωττα στο τζίρο του λιανεμπορίου της χώρας. Μόλις 7 από τους συνολικά 43 κλάδους του λιανικού εμπορίου εμφάνισαν θετικό πρόσημο το 2020, χρονιά κατά την οποία χάθηκαν περίπου 4,5 δισ. ευρώ, ενώ περίπου 1,5 δισ. ευρώ ήταν οι απώλειες μόνο το δ’ τρίμηνο.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο, τα καταστήματα τροφίμων και οι επιχειρήσεις που εμπορεύονται ηλεκτρονικούς υπολογιστές ήταν οι μοναδικοί ωφελημένοι από τα απανωτά lockdown.
Συγκεκριμένα, οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών το έτος 2020 σε σχέση με το έτος 2019 ήταν το λιανικό εμπόριο από επιχειρήσεις πωλήσεων με αλληλογραφία ή μέσω διαδικτύου (αύξηση 18,0%) και το λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών μονάδων υπολογιστών και λογισμικού σε ειδικευμένα καταστήματα, (αύξηση 13,1%). Στον αντίποδα, οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη μείωση στον κύκλο εργασιών το 2020 σε σχέση με το 2019 ήταν το λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων σε ειδικευμένα καταστήματα (μείωση 46,8%) και το λιανικό εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυμάτων και υποδημάτων σε υπαίθριους πάγκους και αγορές (μείωση 39,8%).
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!