Η Kayleigh Meister, Analytical Team Lead της NielsenIQ, μίλησε στην PLMA 2023 για τις τάσεις της αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) σε όλο τον κόσμο και συγκεκριμένα στην Ευρώπη.
Ανέφερε ότι το μερίδιο αγοράς των PL παγκοσμίως φθάνει το 23%, ωστόσο, τα ποσοστά διαφέρουν από χώρα σε χώρα, με την Ευρώπη να ξεχωρίζει σε ό,τι αφορά τη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Μερίδια αγοράς PL
- Ευρώπη: 33,6%
- Β. Αμερική: 16,5%
- Νότια Αμερική: 8,1%
- Ασία: 4,5%
Η περυσινή χρονιά έκλεισε με μια αύξηση μεριδίου της τάξης του 0,5%, βάζοντας τέλος στο πτωτικό διάλειμμα που σημειώθηκε κατά την πρώτη διετία της πανδημίας.
Σε όγκους το μερίδιο PL είναι 42%, αυξημένο κατά 0,6 μονάδες, αφού παρότι οι όγκοι υποχώρησαν στο PL κατά 0,2%, η πτώση ήταν πολύ μεγαλύτερη (2,4%) για τα branded προϊόντα.
►Διαβάστε και: Σούπερ μάρκετ: Η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις 10% χάρισαν ανάπτυξη 8,6% το Α’ τρίμηνο - Κάτω οι όγκοι πωλήσεων
Ευρώπη: Ανοδος παντού πλην Λευκορωσίας
Η ανάπτυξη αφορούσε όλο τον κόσμο, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ευρώπη (η οποία κέρδισε 0,8 μονάδες), μόνο στην Λευκορωσία το PL έχασε έδαφος σε σχέση με το 2021.
Σε αξία η ανάπτυξη των PL στην Ευρώπη πέρυσι ανήλθε στο 6,9%, κάτι το οποίο οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις (οι οποίες κινήθηκαν κατά μέσο όρο στο 9,5%), αφού οι όγκοι υποχώρησαν κατά 2,6%. Η μεγαλύτερη άνοδος μεριδίων καταγράφηκε σε Τσεχία, Πορτογαλία και Ισπανία.
Τα μερίδια του PL στην Ελλάδα
Σημειώνεται ότι το 2022 επανέκαμψαν οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την ετήσια έκδοση της PLMA, το μερίδιο του PL ανήλθε σε όγκους πωλήσεων στο 30,5%, από 29,4% το 2021 και 30,1% το 2020, και σε αξία στο 22,8%, από 21,4% το 2021 και 22,2% το 2020.
Αν ληφθεί υπόψη η εικόνα των υπολοίπων ευρωπαϊκών αγορών του συγκεκριμένου δείγματος, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω επέκτασης του PL στην Ελλάδα, ειδικότερα όσο παραμείνει σε υψηλά επίπεδα ο πληθωρισμός.
Εξάλλου, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Circana, συνεχίστηκε και στο α’ τρίμηνο του 2023, με ακόμα μεγαλύτερη ένταση, η υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αφού έκλεισαν το 2022 με ρυθμό ανάπτυξης 16,4%, ξεκίνησαν τη φετινή χρονιά στο +19%.
Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα κέρδη
Σε επίπεδο κατηγοριών, αυτές που κέρδισαν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς στο PL ήταν:
- Χαρτικά: 1,1% (κυρίως πάνες και χαρτί υγείας)
- Συσκευασμένα τρόφιμα: 1,1% (μακαρόνια, μέλι, τομάτες κ.ά.)
- Φρέσκα τρόφιμα: 0,7% (κυρίως γαλακτοκομικά, τυρί και γάλα)
Τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς συγκεντρώνουν:
- φρέσκα τρόφιμα: 53%
- χαρτικά: 51%
- κατεψυγμένα τρόφιμα: 44%
- συσκευασμένα τρόφιμα: 38%
- pet food: 30%
Υποχώρησαν μόνο τα προϊόντα υγείας (κυρίως μάσκες προστασίας) και τα αλκοολούχα ποτά.
►Διαβάστε και: Ιδρύθηκε η Eνωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας - Πρόεδρος o Αριστοτέλης Παντελιάδης
Ανατιμήσεις
Η ανάπτυξη του PL, σε αξία, οφείλεται ασφαλώς στον υψηλό πληθωρισμό, αφού για παράδειγμα οι μέσες ανατιμήσεις στις top 5 χώρες διαμορφώθηκαν στα επίπεδα του 13%, αν και τους τελευταίους μήνες παρατηρείται μία σταθεροποίηση.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι οι μέσες ανατιμήσεις σε Ιταλία και Ισπανία ήταν της τάξης του 15%, στην Γερμανία 16% και στην Γαλλία 13%.
Αποδοχή της…νέας πραγματικότητας
Η Kayleigh Meister εστίασε και στο θέμα της ελαστικότητας σε σχέση με την τιμή, η οποία παγκοσμίως διαμορφώθηκε στο -1,8%. Όπως ανέφερε, "αυτό σημαίνει πως για κάθε αύξηση 1% στην τιμή οι όγκοι μειώνονται κατά 1,8%". Σημείωσε ότι γενικά οι καταναλωτές έχουν γίνει λιγότερο ευαίσθητοι στις μεταβολές των τιμών αφού έχει γίνει "η νέα πραγματικότητα, έχουν συνηθίσει όλοι στις ανατιμήσεις, οπότε είναι και μικρότερες οι αντιδράσεις τους", προσθέτοντας ότι "έχουν... χάσει ποια είναι τα κανονικά επίπεδα των τιμών".
Ποικίλλει η… ευαισθησία ανάλογα την κατηγορία
Βέβαια, η ευαισθησία του κόσμου στις ανατιμήσεις ποικίλλει ανά κατηγορία, καθώς όπως ανέφερε η κα. Meister, για παράδειγμα στα αλκοολούχα ποτά υπήρχε μεγάλη ευαισθησία, καθώς παρότι η κατηγορία αυτή δεν είχε τόσο μεγάλες ανατιμήσεις, εντούτοις οι όγκοι υποχωρούσαν ανάλογα.
Αντίθετα, σε κατηγορίες όπως είναι π.χ. οι παιδικές τροφές και τα προϊόντα περιποίησης, παρότι οι ανατιμήσεις ήταν της τάξης του 10%-14%, οι απώλειες σε όγκους δεν ξεπέρασαν τα επίπεδα του 1%-1,5%.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!