H ακρίβεια αύξησε τον τζίρο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων το 2022, καταγράφοντας θετικό ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 6,3%.
Σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, αύξηση πωλήσεων 6,1% παρουσίασαν τα FMCGs (συσκευασμένα καταναλωτικά αγαθά) στο σύνολό τους, ωστόσο οι τεμαχιακές πωλήσεις παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο (-0,6%), κάτι που δείχνει ότι αγοράστηκαν λίγότερα προϊόντα, σε υψηλότερες τιμές.
Από την ανάλυση στα διαφορετικά τρίμηνα του 2022 και την αποδόμηση της τάσης της αγοράς σε όρους ζήτησης και επιπέδου τιμών, προκύπτει σημαντική αύξηση της πληθωριστικής πίεσης στον κλάδο των FMCGs, από το +1,6% που σημειώθηκε το πρώτο τρίμηνο, στο +10,9% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με τη πτώση του όγκου ωστόσο να συγκρατείται κατά την διάρκεια του έτους. Μάλιστα στο τρίτο τρίμηνο του έτους ο τουρισμός φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση, καθώς παρ' όλο τον διπλασιασμό σχεδόν του επιπέδου της μέσης τιμής σε σχέση με το β' τρίμηνο, η ζήτηση παρουσίασε θετικό πρόσημο στο +1,1%.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου συγκρίνονται με την περίοδο του παρατεταμένου lockdown του 2021.
Το 2022 οι καταναλωτές διαφοροποίησαν τις προτιμήσεις τους σε επίπεδο κατηγοριών ή επιμέρους μαρκών, πρόσθεσαν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι τους, κυνήγησαν τις προσφορές, και τελικά αγόρασαν σχεδόν τον ίδιο αριθμό τεμαχίων με πέρυσι, σχολιάζει ο Κώστας Παπαδάκης, Sales & Engagement Manager της NielsenIQ.
Λιγότερα και... ακριβότερα
Στα τρόφιμα και τα ποτά, μπορεί η ζήτηση να παρέμεινε σχεδόν σταθερή (+0,5%), ωστόσο παρουσίασαν την πιο θετική τάση της τάξεως του +7,1.
Ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, καθαρά λόγω ανατιμήσεων, παρουσίασαν μεταξύ άλλων
- τα σπορέλαια (+30,6%)
- τα ελαιόλαδα (+16,4%),
Μείωση στον τζίρο τους είχαν ορισμένες από τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών όπως:
- το κρασί (-6,0%)
- το ουίσκι (-3,2%), πιθανότατα και λόγω της στροφής στην κατανάλωση εκτός σπιτιού.
Οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και στα προϊόντα οικιακής χρήσης σημείωσαν επίσης αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία, κατά +2,3% & +3,4% αντίστοιχα, με τις τεμαχιακές πωλήσεις ωστόσο να υποχωρούν σημαντικά (-5,4% και -6,0%, κατ' αντιστοιχία).
►Διαβάστε επίσης - Σούπερ μάρκετ: Oι ανατιμήσεις «χάρισαν» ανάπτυξη 6,7% το 2022 παρά τα... άδεια καλάθια
Οι κατηγορίες που είχαν παρουσιάσει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τις περιόδους της πανδημίας, χάνουν πλέον σημαντικό κομμάτι του τζίρου που είχαν χτίσει όλα τα προηγούμενα χρόνια, ως συνέπεια της αλλαγής της καταναλωτικής συμπεριφοράς.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι κατηγορίες:
- των αντισηπτικών (-38,9%),
- των ελαστικών γαντιών (-18,6%),
- των στοματικών διαλυμάτων (-11,0%)
Η μεγαλύτερη πτώση
Το σύνολο των κατηγοριών bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) είναι η μοναδική μεγάλη κατηγορία που εμφάνισε αρνητική τάση σε όρους τζίρου στο -0,3%, ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, στον αντίποδα, παρουσίασαν την πιο θετική τάση στο +8,3%.
«Ξεπούλησαν» Κρήτη και Πελοπόννησος λόγω τουρισμού
Αναφορικά με την απόδοση των διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών, στις οποίες η NielsenIQ αποδομεί την αγορά, σημειώνεται ότι όλες οι επιμέρους γεωγραφικές περιοχές παρουσίασαν θετικές τάσεις και ιδιαίτερα οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου, οι οποίες φαίνεται να τονώθηκαν σημαντικά από την τουριστική δραστηριότητα, σημειώνοντας αύξηση τζίρου κατά 9,2 και 8,5% σε σχέση με το 2021.