Νέα
  • ΓΔ: 1452.5 -0.26%
  • Τζίρος: 507,16 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ευ. Μυτιληναίος: Χρειάζεται ένα «καρότο» στην ευρωπαϊκή κλιματική πολιτική

Από το 2026, οι εισαγωγείς πρώτων υλών όπως ο σίδηρος, ο χάλυβας, το αλουμίνιο και η ηλεκτρική ενέργεια θα υπόκεινται στον πρόσφατα συμφωνηθέντα φόρο CO2 στα σύνορα της ΕΕ - τον Μηχανισμό Προσαρμογής Συνόρων Άνθρακα (CBAM). Την ανάγκη να υπάρξει αλλαγή στην κλιματική πολιτική που ακολουθεί η Ευρώπη τονίζει ο Πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της Mytilineos, Ευάγγελος Μυτιληναίος, σε δηλώσεις του που φιλοξενεί η γαλλική έκδοση της Euroactiv.

«Η Ευρώπη πρέπει επειγόντως να συνδυάσει την κλιματική της πολιτική με ένα "καρότο" που ανταγωνίζεται άλλες περιοχές», δήλωσε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος της Eurometaux και Διευθύνων Σύμβουλος της Mytilineos.

Η Eurometaux ζητά μεγαλύτερη ρυθμιστική προβλεψιμότητα τα επόμενα 15 χρόνια, για να καταστήσει πιο προσιτή τη χρηματοδότηση της απαλλαγής του κλάδου από τις εκπομπές άνθρακα.

Το νέο τιμολόγιο θα αντανακλά την τιμή του άνθρακα που πληρώνουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές και θα αντικαταστήσει σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα CO2 που απολαμβάνουν επί του παρόντος οι χαλυβουργίες βάσει του συστήματος εμπορίας εκπομπών (ETS).

Τα δωρεάν δικαιώματα CO2 θα καταργηθούν πλήρως το 2034 και θα αντικατασταθούν από τον νέο δασμό άνθρακα της ΕΕ, με στόχο την προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας από τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Ωστόσο, σύμφωνα με τους βιομήχανους, ο νέος μηχανισμός θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις για τους μεταλλουργούς που μεταμορφώνουν αυτές τις πρώτες ύλες.

«Θανάσιμο πλήγμα»

«Αυτός ο φόρος  είναι θανάσιμο πλήγμα, γιατί θα αυξήσει την τιμή του μετάλλου που καταναλώνεται στην Ευρώπη», δήλωσε ο Cyrille Mounier, γενικός εκπρόσωπος της γαλλικής ένωσης βιομηχανίας αλουμινίου.

Αν και ο κλάδος δεν αμφισβητεί τη βασική λογική πίσω από το Μηχανισμό (CBAM), ωστόσο προειδοποιεί για μελλοντικές στρεβλώσεις στην αγορά της ΕΕ,  κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής που προκαλείται από την αύξηση των τιμών της ενέργειας και των πρώτων υλών.

Η κατάσταση θα μπορούσε να γίνει ακόμη χειρότερη για τα μεταποιημένα αγαθά, όπως οι πόρτες αυτοκινήτων, τα οποία δεν θα καλύπτονται από τους δασμούς άνθρακα της ΕΕ και αφήνουν τους ευρωπαίους κατασκευαστές πλήρως εκτεθειμένους στον διεθνή ανταγωνισμό.

Οι στρεβλώσεις των τιμών θα επιδεινωθούν επίσης περαιτέρω από τις κρατικές επιδοτήσεις που χορηγούν ΗΠΑ και Κίνα.

Η ένωση ευρωπαϊκών χαλυβουργών Eurofer προχωρά ένα βήμα παραπέρα, προειδοποιώντας ότι η σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων βάσει του ETS «κινδυνεύει να αφανίσει ένα μεγάλο μέρος των εξαγωγών χάλυβα της ΕΕ αξίας 45 δισεκατομμυρίων ευρώ».

«Εάν η βιομηχανία χάλυβα παραπονιέται, είτε δεν θέλουν να προχωρήσουν σε απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα είτε δεν διάβασαν το κείμενο», δήλωσε ο Peter Liese, Γερμανός ευρωβουλευτής που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής για τη μεταρρύθμιση του ETS για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Ο Γερμανός ευρωβουλευτής απαρίθμησε τα μέτρα που εγκρίθηκαν τονίζοντας ότι θα μετριάσουν τις επιπτώσεις από τις εκπομπές άνθρακα.

Πρώτον, ορισμένα επεξεργασμένα προϊόντα, όπως βίδες και μπουλόνια, θα επηρεαστούν άμεσα από τον μηχανισμό, ο οποίος, όπως αναφέρει, μειώνει τον κίνδυνο διαρροής άνθρακα και πτώσης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

Επιπλέον, οι έμμεσες εκπομπές – αυτές που προκαλούνται από την παραγωγή της ενέργειας που απαιτείται για τη διαδικασία της παραγωγής – θα περιλαμβάνονται «υπό ορισμένες συνθήκες», πρόσθεσε.

Επιπλέον, το αποθεματικό σταθερότητας της αγοράς (MSR) θα ενισχυθεί τουλάχιστον μέχρι το 2030, με ετήσιο ποσοστό πρόσληψης 24% των δικαιωμάτων για τη δημιουργία επαρκών αποθεμάτων που μπορούν να απελευθερωθούν για να αποφευχθεί η υπερθέρμανση της αγοράς άνθρακα.

Και μια ρήτρα αναθεώρησης έχει επίσης οριστεί για το 2025 – ένα χρόνο πριν τεθεί σε ισχύ το CBAM.

Η πρόσφατη συμφωνία CBAM προβλέπει επίσης πρόσθετα κεφάλαια για να βοηθήσει τη βιομηχανία να απελευθερωθεί από τον άνθρακα, μέσω ενός ταμείου καινοτομίας και ενός ταμείου εκσυγχρονισμού.

Ολα μαζί, εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 50 δισεκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο Pascal Canfin, Γάλλος κεντρώος ευρωβουλευτής και πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Κοινοβουλίου.

Αλουμίνιο

Ωστόσο, οι βιομήχανοι ανησυχούν. Η επέκταση της αγοράς άνθρακα και ο φόρος στα σύνορα «δεν θα μπορούσαν να έρθουν σε πιο κρίσιμη στιγμή για την ταλαιπωρημένη βιομηχανία αλουμινίου της Ευρώπης», δήλωσε η ευρωπαϊκή ένωση αλουμινίου.

Αυτή τη στιγμή, η παραγωγή έχει μειωθεί κατά περίπου 1,1 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με την ένωση.

Ο κλάδος όντως αγωνίζεται λόγω των υψηλών τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος και της σταδιακής πτώσης των παγκόσμιων τιμών του αλουμινίου.

«Εάν το κόστος αυξηθεί και εάν η τιμή πώλησης ενός τόνου άνθρακα πέσει κάτω από τα 2.000 δολάρια, δεν θα επιβιώσουμε για πολύ», ανέφερε ο Mounier, εκπρόσωπος της ένωσης Γάλλων κατασκευαστών αλουμινίου.

Σύμφωνα με τον Mounier, το CBAM θα ​​πρέπει να συνοδεύεται από «ανταγωνιστικές και μακροπρόθεσμες» συμβάσεις ηλεκτρικής ενέργειας, στα 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) και για 20 χρόνια – πολύ μακριά από τα τρέχοντα πρότυπα της ΕΕ.

Για τους Γάλλους βιομήχανους, θα εξακολουθούσε να υπάρχει μειονέκτημα στην αγορά, ακόμη και αν επωφελούνται από μια ευνοϊκή τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στα 42 €/MWh, η οποία είναι χαμηλότερη από την τιμή της αγοράς.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να παρουσιάσει μια σημαντική μεταρρύθμιση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ το πρώτο τρίμηνο του 2023. «Το νέο σχέδιο της Προέδρου [Ούρσουλα] φον ντερ Λάιεν για μια «διαρθρωτική λύση» πρέπει να αποδώσει πραγματικά», δήλωσε η Eurometaux.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ