Νέα

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Βγαίνουν τα «μαχαίρια» για τα ηλεκτρικά λεωφορεία - Προσφυγή από την Π. Πετρόπουλος (BYD)

Στο στάδιο των προσφυγών περνάει η διαδικασία του διαγωνισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αγορά 250 ηλεκτρικών λεωφορείων.

Τον χορό των προσφυγών αναμένεται να ανοίξει η BΥD Europe, που αντιπροσωπεύεται από την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ. Η εταιρεία αναμένεται να προσφύγει – σύμφωνα με πληροφορίες – κατά του αποκλεισμού της από τη διαγωνιστική διαδικασία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Κύκλοι της αγοράς μεταφέρουν ένα κλίμα έντονης δυσαρέσκειας από την εταιρεία, στελέχη της οποίας αναφέρουν σε συνομιλητές τους πως δεν εκτιμούν ως επαρκείς τους λόγους για τους οποίους η προσφορά της BΥD Europe αποκλείστηκε από την διαδικασία.

Η πρώτη...βολή

Η πρώτη τροχιοδεικτική βολή για τι μέλλει γενέσθαι ήρθε την περασμένη εβδομάδα με επίσημη ανακοίνωση της εισηγμένης, η οποία ανέφερε ότι:

  • Η προσφορά της BYD αποκλείστηκε λόγω μη παραδεκτού φακέλου προσφοράς «Δικαιολογητικά συμμετοχής – Τεχνική Προσφορά» και
  • η εταιρεία αφού μελετήσει ενδελεχώς το πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού, επιφυλάσσεται «για την άσκηση όλων των ένδικων βοηθημάτων και μέσων και παντός νόμιμου δικαιώματός της για την υπεράσπιση των συμφερόντων της».

Παράγοντες της αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζουν, λένε πως η Πετρόπουλος Α.Ε. ήδη συντάσσει φάκελο με λεπτομερείς απαντήσεις αντικρούοντας έναν έναν τους λόγους για τους οποίους φαίνεται να «κόπηκε» η προσφορά της από την διαδικασία.

Προσφυγή εντός των επόμενων ημερών

Στόχος της δείχνει να είναι η προσφυγή εντός των επόμενων ημερών εναντίον της απόφασης της Επιτροπής, η οποία απέκλεισε μεν την προσφορά της BYD, εγκρίνοντας τις αντίστοιχες προσφορές των Yutong και Irizar.

Κι αυτό ενώ η BYD έχει εργοστάσιο κατασκευής στην Ευρώπη, κάτι που δεν διαθέτει καν η Yutong. Ένας από τους λόγους, μάλιστα, απόρριψης του φακέλου εμφανίζεται να είναι το ότι η BYD EUROPE, στην δάνεια εμπειρία της οποίας βασίζεται η BYD HUNGARY, δεν κατασκευάζει λεωφορεία και δεν προκύπτει από τα δικαιολογητικά, η δραστηριότητα της αυτή.

Ωστόσο, από την Διακήρυξη απαιτείται να πιστοποιείται εμπειρία στην προμήθεια λεωφορείων των οποίων ο φορέας έχει αναλάβει (και) την κατασκευή. Δεν απαιτείται να τα έχει κατασκευάσει ο ίδιος ο φορέας που διαθέτει την εμπειρία (εν προκειμένω η BYD EUROPE), καθώς μπορεί να το κάνει και μέσω υπεργολάβου. Άλλωστε η BYD HUNGARY είναι η ίδια κατασκευάστρια, με μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή.

Οι απαντήσεις στο σκεπτικό της απόρριψης

Σε αντίστοιχη λογική, το σκεπτικό της απόρριψης του φακέλου περιλαμβάνει τυπικούς λόγους όπως ότι δεν προσκομίστηκε η έγκριση τύπου UN/ECER 100 και UN/ECER 85 με την τεχνική προσφορά.

Στον αιτούμενο, όμως, κατά την διακήρυξη κατάλογο δικαιολογητικών δεν περιλαμβανόταν η ανωτέρω έγκριση, φέρονται να λένε τώρα στελέχη της εταιρείας σε συνομιλητές τους. «Αρκούσε σύμφωνα με τον αναλυτικό κατάλογο η Υπεύθυνη Δήλωση για την ύπαρξη της ανωτέρω έγκρισης τύπου. Κατά συνέπεια δεν απαιτούταν η προσκόμιση της ανωτέρω έγκρισης τύπου τα στοιχεία της οποίας άλλωστε προέκυπταν και από την προσκομισθείσα γενική έγκριση τύπου του οχήματος. Επιπλέον ο όρος της Διακήρυξης δεν είναι απαράβατος επί ποινή αποκλεισμού», είναι τα λόγια των τεχνοκρατών που χειρίστηκαν τον φάκελο.

Για το... παράθυρο του οδηγού

Της ίδιας «τυπικής» λογικής δείχνουν να είναι και άλλα επιχειρήματα για τον αποκλεισμό της προσφοράς της BYD όπως για παράδειγμα ότι στην απαντητική διευκρίνιση του Ιουλίου ’22 της BYD Hungary, «δηλώνεται διαφορετική επιφάνεια υαλοπινάκων από την τεχνική προσφορά και δεν διευκρινίζεται εάν περιλαμβάνεται και το παράθυρο του οδηγού, μεταβάλλοντας και αλλοιώνοντας τα δηλωθέντα στοιχεία».

Η απάντηση της BYD Hungary διευκρίνισε τον τρόπο και το αποτέλεσμα του ορθού υπολογισμού και δεν τροποποίησε την αρχική της προσφορά αναφορικά με την επιφάνεια των υαλοπινάκων, σχολιάζουν πηγές της εταιρείας, προσθέτοντας μάλιστα με νόημα πως «το ζήτημα του παραθύρου είναι επουσιώδες και δεν είναι επί ποινή αποκλεισμού, θα μπορούσαν δε να ζητηθούν περαιτέρω διευκρινίσεις».

Λάθος υπολογισμοί

Φαίνεται μάλιστα πως ορισμένοι υπολογισμοί δεν έγιναν απολύτως αντιληπτοί, καθώς στην απόφαση της Επιτροπής αναφέρεται πως δηλώθηκε ως εγγυημένη διάρκεια διαθέσεως ανταλλακτικών, περίοδος 10 ετών, ενώ για τους φορτιστές και τους συσσωρευτές η περίοδος αυτή, έπρεπε να είναι 11 έτη.

Κι αυτό λέγεται αν και στη δήλωση της εταιρείας διευκρινιζόταν ότι η εγγυημένη περίοδος διάθεσης ανταλλακτικών συμπεριλαμβάνει τα 5 έτη μετά τη λήξη ισχύος της εγγύησης καλής λειτουργίας, η οποία είναι 6 έτη. Επομένως, προκύπτει ότι η εν λόγω περίοδος για τους φορτιστές και τους συσσωρευτές ανέρχεται σε 11 έτη (6 έτη εγγύηση πλέον 5 έτη = 11).

Η τυπολατρία στα καλύτερά της 

Στην επιχειρηματολογία του αποκλεισμού επιστρατεύτηκαν και λόγοι απολύτως τεχνικοί, που είχαν να κάνουν με τους τύπους της διαδικασίας, όπως για παράδειγμα πως η δήλωση της εταιρείας περί διαθεσιμότητας των ανταλλακτικών σε τιμές αγοράς υπεβλήθη μόνο στην οικονομική προσφορά και όχι και στην τεχνική προσφορά.

Η απάντηση όμως που δίνεται είναι πως η επίμαχη δήλωση είχε υποβληθεί στο φάκελο της οικονομικής προσφοράς και κατόπιν διευκρίνισης της Επιτροπής προσκομίστηκε και για τεχνική προσφορά. Άλλωστε ο σχετικός όρος της διακήρυξης δεν είναι απαράβατος και επίμαχη δήλωση έχει ενιαίο χαρακτήρα καλύπτουσα τόσο την οικονομική όσο και την τεχνική προσφορά.

Τελικά, η εταιρεία φαίνεται να «κόπηκε» επειδή – συν τοις άλλοις - υπέβαλε στην τεχνική της προσφορά τον κατάλογο των ανταλλακτικών με τιμές και με τα ποσοστά εκπτώσεως. Ωστόσο, οι τιμές των ανταλλακτικών και οι εκπτώσεις επί των τιμών  δεν ασκούν – όπως είναι γνωστό - καμία επιρροή στην βαθμολόγηση και πολύ περισσότερο στην νόθευση του ανταγωνισμού. Οπότε, «η εκ παραδρομής αναφορά τους στην τεχνική προσφορά δεν ήταν πρόσφορη στο να επηρεάσει την βαθμολόγησή της ή να νοθεύσει τον ανταγωνισμό», αναφέρουν πηγές της αγοράς με γνώση σχετικών διαδικασιών.

Leader η BYD στην ευρωπαική αγορά 

Ο κινεζικός όμιλος BYD είναι άλλωστε ο leader στην αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων στη Γηραιά Ήπειρο τα τελευταία χρόνια

Αρκεί να αναφερθεί πως το μερίδιό της στην ευρωπαϊκή αγορά,  κατά την περίοδο 2012-2021 υπερέβη το 20%, όταν η δεύτερη σε μερίδιο εταιρεία βρισκόταν στο 13,3%.

Συγκριτικά με τον έτερο κινεζικό όμιλο Yutong (που πέρασε στον διαγωνισμό) η BYD κατέχει όλα τα τελευταία χρόνια υπερδιπλάσιο μερίδιο αγοράς.

Το 2018 η Yutong πούλησε 40 ηλεκτρικά λεωφορεία και η BYD 162. Το 2019 η Yutong πούλησε 105 ηλεκτρικά λεωφορεία και η BYD 315 στον ευρύτερο ευρωπαικό χώρο που περιλαμβάνει τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Αντίστοιχα το 2020 η μεν Yutong πούλησε 164 ηλεκτρικά λεωφορεία και η BYD 614 από το σύνολο των 2.210 λεωφορείων (μερίδιο αγοράς 27,8%). Πέρυσι η BYD πούλησε 632 από τα 3.282 λεωφορεία (19,3%) στην ίδια ευρύτερη ευρωπαική περιοχή, ενώ η Yutong 303.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ