Σε διαδικασία διαμόρφωσης του καλαθιού των 50 προϊόντων πρώτης ανάγκης - στα οποία θα επικεντρώσουν τις προσπάθειες συγκράτησης νέων ανατιμήσεων - βρίσκονται οι διοικήσεις των μεγάλων αλυσίδων super market (με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ), όπως συμφωνήθηκε στην σύσκεψη που είχαν με την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων την περασμένη εβδομάδα.
Τη δεδομένη στιγμή, κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει περισσότερα στοιχεία για αυτή την πρωτοβουλία, η οποία, κατ’ άλλους πρόκειται για μία κίνηση επικοινωνιακού χαρακτήρα και κατ’ άλλους για μία προσπάθεια που μπορεί να «φρενάρει» την άνοδο του πληθωρισμού, εφόσον μπουν στο «παιχνίδι» και οι προμηθευτές.
Ο βασικός στόχος της πρωτοβουλίας αυτής δεν είναι άλλος από την διατήρηση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών ώστε να μην μειωθεί περαιτέρω η ζήτηση, κάτι που θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα μεγέθη όλων των εταιρειών.
Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες πιέσεις που δέχονται οι προμηθευτές κατά κύριο λόγο αλλά και οι retailers σε μικρότερο βαθμό, από την μεγάλη αύξηση στο κόστος λειτουργίας τους.
Τα προϊόντα του καλαθιού
Αναφορικά δε με το πώς θα λειτουργεί το περίφημο “καλάθι”, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα περιλαμβάνει κωδικούς προϊόντων τα οποία αποτελούν τα λεγόμενα βασικά είδη ανάγκης, όπως δηλαδή:
- Κρέας
- Τυριά
- Γάλα
- Ψωμί
- Ζυμαρικά
- Όσπρια
- Ρύζι
- Λαχανικά & φρούτα
- Γιαούρτι
- Έλαια
- Άλευρα
- Προϊόντα ντομάτας
- Καφές
- Αναψυκτικά-νερά
- Snacks (μπισκότα, σοκολάτες κλπ)
- Χαρτικά
- Απορρυπαντικά
- Είδη προσωπικής υγιεινής
Ενημέρωση στο e-katanalotis
Πριν από μερικές ημέρες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «στην εφαρμογή e-katanalotis μπορεί να βρει κανείς πόσο κοστίζουν όλα τα προϊόντα σε κάθε σούπερ μάρκετ. Δεν έχει πλαφόν το καλάθι, είναι η προσπάθεια της κάθε αλυσίδας να δείξει την χαμηλότερή της τιμή συγκεντρωμένη.
Το πώς θα φτιάξουν το καλάθι, εάν θα βάλουν επώνυμα προϊόντα ή όχι, είναι δική τους δουλειά. Όσο διαρκεί ο πληθωρισμός θα υπάρχει και το καλάθι. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί ελεύθερα, δεν παρεμβαίνουμε στον ανταγωνισμό. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και εντατικότερα. Ισχύει για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Θα φτιάξουμε το καλάθι, θα παρακολουθούμε την τιμή να είναι χαμηλή έως και μηδενική, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να προμηθευτεί αυτά τα προϊόντα».
Ανάπτυξη 3,5% στο 8μηνο για τα super markets
Σε ό,τι αφορά στη λιανική, τα τελευταία στοιχεία της IRI (που εξετάζει τις αλυσίδες σε περιφέρεια και Κρήτη) δείχνουν ότι ο Αύγουστος έκλεισε με άνοδο του τζίρου των super markets κατά 9% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, διαμορφώνοντας τη συνολική ανάπτυξη για τον τομέα στο 8μηνο στα επίπεδα του 3,5%, στα 5,42 δισ. ευρώ.
Μειώθηκαν οι πωλήσεις - αυξήθηκαν οι τιμές
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το σύνολο των προϊόντων - πλην των επί ζυγίω - αυτά αναπτύχθηκαν στο 8μηνο του 2022 με 3%, ωστόσο αυτή η άνοδος αποδίδεται στην αύξηση των τιμών κατά 4,7% σε μέσο όρο - αφού οι όγκοι σε τεμάχια μειώθηκαν κατά 1,6%.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις έχουν σημειωθεί στα είδη μαγειρικής (10,2%), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (9,8%) και τα γαλακτοκομικά (7,8%).
Τον Αύγουστο τα super markets “έτρεξαν” με ρυθμό 8,9%, ωστόσο είναι εμφανής η αντίθετη πορεία που εμφανίζουν οι όγκοι πωλήσεων.
Η εικόνα ανά κατηγορία
Σε επίπεδο κατηγοριών, τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν στο 8μηνο με 3,8%, τα προϊόντα υγιεινής & ομορφιάς κατά 1,6%, ενώ τα είδη για το σπίτι υποχώρησαν σε ποσοστό 0,8%.
Ξεχώρισαν σε άνοδο τζίρου, τα υλικά για μαγειρική, τα συσκευασμένα τρόφιμα και τα snacks, αντίθετα με πτωτικό πρόσημο έκλεισαν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα είδη προσωπικής φροντίδας & ομορφιάς.
Σε επίπεδο όγκου όμως, υποχώρησαν και οι τρεις κατηγορίες:
- 6,3% τα είδη για το σπίτι
- 4,9% τα προϊόντα υγιεινής & ομορφιάς
- 0,9% τα τρόφιμα
Τη μεγαλύτερη πτώση κατέγραψαν τα αλκοολούχα ποτά (-6,9%)μ τα καθαριστικά (-6,5%), άλλα είδη σπιτιού (-6,1%), τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας & ομορφιάς (-5,2%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (-5%).
Pl
Για ακόμη έναν μήνα υπεραπέδωσαν τα PL προϊόντα τα οποία εμφανίζουν διψήφια ανάπτυξη φέτος, στο 11,2%, ανεβάζοντας το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο, στο 15,9% από 14,8% πέρυσι.
Προωθητικές ενέργειες
Χαμηλότερες είναι και οι δαπάνες προώθησης σε όλες τις κατηγορίες.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!