Με συνεχώς αυξητικούς ρυθμούς κινούνται οι πέντε μεγάλοι όμιλοι της χώρας στον κατασκευαστικό κλάδο. Η ύπαρξη πολλών νέων έργων τόσο στον δημόσιο τομέα όσο και στην ιδιωτική κατασκευή έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στην αγορά.
Το ανεκτέλεστο των πέντε ομίλων αθροιστικά το 2021 έφτασε τα 9,38 δισ. ευρώ. Με βάση τους διαγωνισμούς που έχουν προχωρήσει τίθενται οι βάσεις ώστε το συνολικό ανεκτέλεστό τους να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 15 δισ. ευρώ.
Ανασταλτικός παράγοντας είναι η παγκόσμια τάση αύξησης των τιμών στα υλικά αλλά και στα καύσιμα. Ωστόσο, προς το παρόν δεν φαίνεται να επηρεάζει την αύξηση των μεγεθών των μεγάλων εταιρειών, αλλά και μικρότερων.
Συνολικά η αγορά δείχνει μια σαφώς βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με το παρελθόν και όπως φαίνεται η αυξητική τάση στα ανεκτέλεστά τους θα συνεχίσει.
Intrakat
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Intrakat. To 2020 το ανεκτέλεστο της ήταν 380,9 εκατ. ευρώ και το 2021 το νούμερο αυτό σχεδόν τριπλασιάστηκε φτάνοντας τα 1,13 δισ. ευρώ. Η αύξηση του ανεκτέλεστου δείχνει φυσικά τη δυναμική που διαθέτει ο όμιλος, αλλά παράλληλα φανερώνει πως υπάρχει μεγαλύτερη πίτα στα κατασκευαστικά δρώμενα. Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ αναμένει για το 2022 το νούμερο αυτό να μεγαλώσει και άλλο, καθώς μέσα στο έτος θα προσθέσει σημαντικά συμβόλαια.
Υπέγραψε για το σιδηροδρομικό έργο ηλεκτροκίνησης Λάρισα-Βόλος και αναμένεται εντός του έτους να υπογράψει και τη β' φάση του σταθμού Αθήνας. Επίσης είναι ανάδοχο μέλος της κοινοπραξίας σε ΣΔΙΤ για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη και το Καλαμάτα-Μεθώνη, ύψους άνω του μισού δισ. ευρώ. Έργα-σημαίες είναι και η Λεωφόρος Κύμης και αυτό για το Marina Tower που αναλαμβάνει με την BOUYGUES, αλλά και άλλα μικρότερα. Ουσιαστικά θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις το ανεκτέλεστο του ομίλου να φτάσει τα 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2023.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τώρα βρίσκεται στο σημείο όπου το ανεκτέλεστό της αναμένεται να εκτοξευτεί. Ας τα πάρουμε με τη σειρά όμως. Για 31.12.21 ανακοίνωσε ανεκτέλεστο 2,5 δισ. ευρώ που αποτελεί ένα ιδιαίτερα μεγάλο νούμερο. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως αυτό το ανεκτέλεστο δύναται σχεδόν να διπλασιαστεί μέχρι το 2023 και να αγγίξει τα 4,9 δισ. ευρώ.
Στον όμιλο αναμένουν υπογραφές για πολλά και μεγάλα έργα τα οποία τη φέρνουν στην κορυφή του κατασκευαστικού στερεώματος. Σε πορεία υπογραφής είναι η επένδυση του 1 δισ. ευρώ για το καζίνο στο Ελληνικό, έργο που θα το αναλάβει με την Hard Rock.
Επίσης, από κοινού με τη Μυτιληναίος θα αναλάβουν τα σιδηροδρομικά έργα Κιάτο-Αίγιο και Αίγιο-Ρίο, συνολικού ύψους 260 εκατ. ευρώ. Παράλληλα αναδείχθηκε ανάδοχος μαζί με ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΙΝΤΡΑΚΑΤ στο τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη και στη Λεωφόρο Κύμης (με ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ). Παράλληλα περιμένει από το ΤΑΙΠΕΔ την ολοκλήρωση της Εγνατίας και το λιμάνι της Καβάλας.
Ταυτόχρονα συνεχίζονται οι μεγάλες επενδύσεις, τόσο με την μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή αλλά και άλλα σημαντικά έργα.
Μυτιληναίος
Περνώντας στη Μυτιληναίος θα δούμε την ίδια εικόνα. Το ανεκτέλεστο που έφτασε στο τέλος του 2021 ήταν 754 εκατ. ευρώ (στον τομέα έργων βιώσιμης ανάπτυξης), με τον όμιλο να φτάνει τα 2,4 δισ. ευρώ. Το 2022 η ΜΥΤ συνεχίζει να έχει ραγδαία ανάπτυξη στον τομέα των κατασκευών έχοντας σημαντικές επιτυχίες. Αναδείχθηκε μαζί με την ΑΒΑΞ ανάδοχος στη ΣΔΙΤ για το flyover Θεσσαλονίκης και με τη Rover Maritime στο έργο του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ.
Μαζί με την ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει τα δύο σιδηροδρομικά έργα Κιάτο-Αίγιο και Αίγιο-Ρίο και το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας. Μόνο με τα παραπάνω έργα το ανεκτέλεστό της θα διπλασιαστεί, ενώ συνεχίζεται η διεκδίκηση και επιπλέον έργων. Σημαντική είναι και η παρουσία στον χώρο του έξυπνου φωτισμού με την πρόσφατη ανάληψη έργου στον Δήμο Αθηναίων αλλά και άλλων έργων που τρέχει η μεγάλη ελληνική εταιρεία.
Ελλάκτωρ
Η Ελλάκτωρ, που πρόσφατα άλλαξε σελίδα στα διοικητικά της, είναι πλέον πανέτοιμη να ανέβει στην κορυφή του κλάδου. Η παραδοσιακή δύναμη των κατασκευών έχει ως ισχυρό σύμμαχο τη Motor Oil και την οικογένεια Βαρδινογιάννη. Στο πεδίο των έργων, το ανεκτέλεστο του ομίλου άγγιξε τα 2,5 δισ. ευρώ και στο πρώτο τρίμηνο δείχνει να «πιάνει» τα 2,7 δισ. ευρώ.
Το νούμερο αυτό, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς αλλά και βάσει των εν εξελίξει διαγωνισμών, μπορεί να οδηγήσει τον ιστορικό όμιλο σε επίπεδα που να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν μέχρι το 2023 τα 3,5 δισ.ευρώ. Στα νέα έργα που θα υπογράψει είναι το τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, μαζί με ΤΕΡΝΑ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ το Χερσόνησος-Νεάπολη και τη Λεωφόρο Κύμης. Μαζί με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ αναλαμβάνει την οδική ΣΔΙΤ Καλαμάτα-Μεθώνη. Παράλληλα θα αναλάβει αρκετά μικρότερα αλλά σημαντικά έργα, όπως η Σήραγγα Κλεισούρας, αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλονίκη, την προμήθεια συρμών στο Μετρό Θεσσαλονίκης κ.ά.
ΑΒΑΞ
Την πεντάδα κλείνει η ΑΒΑΞ, η οποία έχει να επιδείξει εντυπωσιακές επιδόσεις. Φυσικά το 2021 ήταν η χρονιά της ΑΒΑΞ. Η ανάληψη με Ghella-Alstom του έργου της νέας γραμμής 4 του Μετρό, αρχικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ, της έδωσε τα απαραίτητο καύσιμο για τη συνέχεια. Το ανεκτέλεστό της έκλεισε στο τέλος του 2021 στα 2,2 δισ. ευρώ, αλλά ο αριθμός αυτός θα ανέβει γεωμετρικά μέχρι το 2023.
Υπέγραψε το σιδηροδρομικό έργο για τη σηματοδότηση στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και είναι ανάδοχος για την ηλεκτροκίνηση στο Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα. Στα μεγάλα οδικά έργα, μαζί με τη Μυτιληναίος αναλαμβάνει το flyover και με ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ αναλαμβάνει κατασκευή τμήματος του Πάτρα-Πύργος. Μαζί με ΑΚΤΩΡ και ΕΡΓΟΤΕΜ υπέγραψε τη σύμβαση για την Ψυττάλεια.
Ιδιαίτερα μεγάλο έργο είναι και αυτό για τα έργα υποδομών α' φάσης του Ελληνικού, όπου επικράτησε στον διαγωνισμό. Μαζί και με άλλα έργα που βρίσκονται σε πορεία διαγωνισμού η ΑΒΑΞ εκτιμάται πως θα προσθέσει σχεδόν 1 δισ. ευρώ στο ανεκτέλεστό της.
Πολλά έργα σε διαγωνιστική διαδικασία
Οι παραπάνω συσχετισμοί δεν περιλαμβάνουν σειρά από έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, όπως οι ΣΔΙΤ για φοιτητικές εστίες σε Κρήτη, Θράκη, Θεσσαλία, για το κτίριο της ΓΓ Υποδομών, για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα, το Φράγμα Χαβρία, την Πολιτεία Καινοτομίας, τα 17 σχολεία στην Κ. Μακεδονία κ.ά.
Δεν περιλαμβάνει τα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ που ξεκίνησε ο διαγωνισμός τους. Δεν περιλαμβάνει την έναρξη έργων στο Ελληνικό. Τέλος, δεν περιλαμβάνει τη μητέρα των μαχών που δεν είναι άλλη από τον διαγωνισμό για τη νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Αν μπορέσει όλο αυτό το μεγάλο πρόγραμμα έργων να προχωρήσει σε συμβασιοποίηση μέχρι το 2023, τότε στο παραπάνω ανεκτέλεστο θα προστεθούν περίπου 6 δισ. ευρώ έργων που θα αυξήσουν περαιτέρω τα ανεκτέλεστα των μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας.
Βέβαια, θα πρέπει να μπει στο τραπέζι από την άλλη το δεδομένο -θετικό όμως- πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού σε όλα τα επίπεδα που ήδη παρατηρείται, πόσω δε μάλλον όταν όλα τα παραπάνω έργα θα χρειαστεί να τρέχουν σχεδόν παράλληλα.
Εξίσου σημαντική πρόκληση είναι η πορεία της παγκόσμιας αναταραχής στη διαθεσιμότητα και ακρίβεια πολλών οικοδομικών και ηλεκτρομηχανολογικών υλικών που χτυπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμά της στην οικονομία και ευχή όλων είναι να μπορέσει ο κλάδος των κατασκευών, που δείχνει να επιστρέφει πολύ δυναμικά, να μπορέσει να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες και να συνεισφέρει αυτά που μπορεί στην ελληνική οικονομία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!