«Το κόστος λειτουργίας για τις περισσότερες εταιρείες είναι δυσβάστακτο, είμαι περίεργος για αυτές που καταφέρνουν να μην μπαίνουν μέσα». Αυτό αναφέρει μιλώντας στην «Η» ο γενικός διευθυντής της ΕΨΑ, Μιχάλης Τσαούτος.
Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι στο θέμα του φυσικού αερίου, ενώ η εταιρεία πέρυσι είχε κλειδωμένη τιμή, με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς το κόστος δεκαπλασιάστηκε.
«Λαμβάνοντας υπόψη ότι η μεταφορά ενέργειας αφορά περίπου στο 40% του λογαριασμού, ένας περσινός λογαριασμός της τάξης των 10.000 ευρώ αυξήθηκε φέτος στα 45.000 ευρώ».
«Δεν αρκεί η κρατική επιδότηση»
Σχετικά με το πόσο βοηθάει η κρατική επιδότηση, ο κ. Τσαούτος την θεωρεί καλοδεχούμενη, ωστόσο, συμπληρώνει ότι δεν αρκεί.
Επισημαίνει χαρακτηριστικά πως «στο ηλεκτρικό ρεύμα, όταν οι τιμές ήταν κοντά στα 70 ευρώ και τον Ιανουάριο -πριν δηλαδή ξεσπάσει ο πόλεμος- ήταν στα 310 ευρώ, το να σου δώσει το κράτος 60 ευρώ επιδότηση καλύπτει μόνο ένα μικρό μέρος της επιβάρυνσης της εταιρείας. Αντίστοιχα, στο φυσικό αέριο η επιδότηση είναι 30 ευρώ. Είχε πάει 110 ευρώ τον Ιανουάριο, όταν πέρυσι η τιμή ήταν χαμηλότερη των 20 ευρώ».
Νέος κύκλος ανατιμήσεων
Η ΕΨΑ, όπως και η συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών σε όλους σχεδόν τους κλάδους, έχει προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της.
«Εμείς περάσαμε κάποιες ανατιμήσεις της τάξης του 6%-7%, περιμένοντας κάποια αποκλιμάκωση της κατάστασης, ωστόσο, αυτό δεν συνέβη και πολύ φοβάμαι ότι θα προχωρήσουμε σύντομα και σε νέες αυξήσεις τιμών, αντίστοιχου ή και μεγαλύτερου ύψους. Θεωρώ, πάντως, ότι συνολικά οι αυξήσεις που έχουν ήδη περάσει είναι μικρές, δεδομένης της έκρηξης του κόστους λειτουργίας των εταιρειών», υποστηρίζει.
Γιατί σταμάτησε τις εξαγωγές στη Ρωσία
Αναφορικά με τις άμεσες επιπτώσεις στα μεγέθη της εταιρείας από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο κ. Τσαούτος επισημαίνει ότι «μόνο στη Ρωσία είχαμε λίγες εξαγωγές, τις οποίες είχαμε σταματήσει πριν ξεσπάσει ο πόλεμος».
Ο λόγος; Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο γενικός διευθυντής της ΕΨΑ, «στη χώρα εφαρμόζεται ένα νέο σύστημα στη σήμανση των προϊόντων, όπου κάθε προϊόν έχει ένα μοναδιαίο κωδικό, τον οποίο εκδίδει το ρωσικό κράτος και τον πληρώνει η εταιρεία. Αν δεν υπάρχει ο κωδικός αυτός, δεν περνάει το προϊόν στα σύνορα. Δεν αφορά όλες τις κατηγορίες. Είναι εδώ και πολλά χρόνια σε φάρμακο, γούνες, τσιγάρα -όπου υπάρχει δηλαδή μεγάλο παρεμπόριο- και πλέον, εδώ και περίπου έναν χρόνο, έχει μπει και σε νερό, αναψυκτικά και σόδες».
Πολυπλοκότητα
Σύμφωνα με τον κ. Τσαούτο, «αυτή η εξέλιξη αυξάνει πολύ την πολυπλοκότητα για το πώς θα φτιάξεις το προϊόν. Θα έπρεπε καταρχήν να βρω τον τρόπο (το συνεργάτη ή τη μηχανή) με τον οποίο θα τυπώνω τις ετικέτες που απαιτεί ο κανονισμός. Το νέο περιλαίμιο του μπουκαλιού θα πρέπει να έχει περισσότερη πληροφορία (data matrix) για το προϊόν».
«Παράλληλα θα έπρεπε να αγοράσουμε από τη Ρωσία τη λίστα με τους κωδικούς, ώστε να προχωρήσουμε στην κατασκευή των νέων ετικετών. Θεώρησα πολύ περίπλοκη τη διαδικασία και προτίμησα να μην πάω στη συγκεκριμένη αγορά. Σκέψου ότι απαιτείται διαφορετικό αυτοκολλητάκι για τη μονάδα, την εξάδα, το κιβώτιο και την παλέτα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Τσαούτος.
Δίμηνο περιθώριο για τον κλάδο – Οι φετινές προοπτικές
Με τις αρχικές προσδοκίες να κάνουν λόγο για ένα πολύ καλό τουριστικό καλοκαίρι στην Ελλάδα, ο πήχης και για την ΕΨΑ είχε τεθεί ακόμη πιο ψηλά, αναμένοντας το 2022 να αποτελέσει το έτος επιστροφής της εταιρείας σε θετικά τελικά αποτελέσματα.
«Πριν ξεσπάσει η κρίση στην Ουκρανία», σημειώνει ο κ. Τσαούτος, «οι προκρατήσεις που υπήρχαν στα ξενοδοχεία προμήνυαν ένα καλύτερο τουριστικό καλοκαίρι ακόμη και σε σχέση με το 2019, να φτάσει σε ρεκόρ όλων των εποχών. Πλέον, οι προοπτικές δεν φαντάζουν, τη δεδομένη στιγμή, το ίδιο ευοίωνες».
Αναφορικά με τις προοπτικές στο υπόλοιπο διάστημα του 2022, ο Μιχάλης Τσαούτος επισημαίνει ότι «για τη δική μας σεζόν, στον κλάδο, έχουμε ένα χρονικό περιθώριο περίπου δύο μηνών, αλλά αν τον Ιούνιο η κατάσταση είναι ίδια ή και χειρότερη, τότε θα αρχίσουμε να έχουμε προβλήματα».
Οι σκέψεις για νέα προϊόντα
Σε προϊοντικό επίπεδο, το μόνο σίγουρο είναι το λανσάρισμα του νέου Summer Mix. Σύμφωνα με τον κ. Τσαούτο, «σχεδιάζαμε και κάποια άλλα projects, τα οποία έμειναν πίσω λόγω κόστους, αλλά και αβεβαιότητας».
Πάντως, η εταιρεία εξετάζει κάθε καινοτόμα τάση, όπως είναι π.χ. τα canned cocktails, ενώ, κατά πάσα πιθανότητα, η ΕΨΑ θα βγάλει νέο κωδικό τον επόμενο μήνα, εντός της προϊοντικής γκάμας που έχει σήμερα.
Επιστροφή σε μεγέθη 2019
Σημειώνεται ότι το 2021 έκλεισε για την ΕΨΑ με τζίρο της τάξης των 9,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή, λίγο κάτω από τα επίπεδα του 2019 (9,68 εκατ. ευρώ).
«Θα είχαμε περάσει τα επίπεδα του 2019, αν δεν είχε ανακοπεί η ανοδική τάση τον περασμένο Δεκέμβριο, ο οποίος ήταν κακός για όλη την αγορά», υπογραμμίζει ο κ. Τσαούτος και καταλήγει σημειώνοντας πως «λόγω της έξαρσης της πανδημίας και κυρίως στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα, ο περισσότερος κόσμος έμεινε μέσα και σημειώθηκε κάμψη στην κατανάλωση. Αυτή η... κοιλιά κράτησε και τον Ιανουάριο του 2022».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!