Στους στόχους προσέλκυσης επενδυτών, εναρμόνισης του θεσμικού πλαισίου με τις ευρωπαϊκές αγορές, καλύτερης εποπτείας, αλλά και της διευκόλυνσης των επιχειρήσεων να αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στην ελληνική κεφαλαιαγορά, εστιάζει το νομοσχέδιο για την Κεφαλαιαγορά.
Για πρώτη φορά εισάγεται το εποπτικό εργαλείο του Mystery Shopping (εικονικός αγοραστής που ελέγχει τιμές και ποιότητα υπηρεσιών), ενώ διαμορφώνεται ένα πλαίσιο λειτουργίας για τα κρυπτονομίσματα, προσδιορίζοντας πρόστιμα για παραβιάσεις της νομοθεσίας, καθώς και τρόπους αντιμετώπισης του ξεπλύματος χρήματος μέσω αυτών.
Επιπλέον, το νομοσχέδιο επιλύει ένα σημαντικό πρόβλημα για τις εισηγμένες στο Χ.Α. επιχειρήσεις που δεν επιθυμούν να αυξήσουν την ελεύθερη διασπορά μετοχών τους (free float), καθώς φοβούνται επιθετικές μετοχικές κινήσεις. Πλέον, τους παρέχεται το δικαίωμα μεταφοράς από την Κύρια Αγορά στην Εναλλακτική Αγορά, χωρίς να αποχωρούν από το Χρηματιστήριο, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
Τέσσερις βασικοί άξονες ρυθμίσεων
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει τέσσερις κύριους άξονες:
Α. Φορολογικά και άλλα κίνητρα για την ενίσχυση της λειτουργίας του Χρηματιστηρίου, την ενθάρρυνση της ζήτησης και την εισαγωγή νέων εταιρειών σε αυτό.
Β. Θεσμική θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Τράπεζα της Ελλάδος).
Γ. Επιπλέον μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία.
Δ. Ενσωμάτωση κοινοτικών οδηγιών και διατάξεων προς συμμόρφωση με ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Εισαγωγή του MYSTERY Shopping στην Ελλάδα
Για πρώτη φορά, παρέχεται η δυνατότητα στους εποπτικούς μηχανισμούς (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Τράπεζα της Ελλάδος) να διενεργούν ελέγχους στους εποπτευόμενους φορείς με μυστικούς πελάτες («mystery shopping»).
Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, η οποία θα λειτουργεί συμπληρωματικά στα ήδη υπάρχοντα εποπτικά εργαλεία, ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδος, λειτουργώντας ως πελάτες, θα ελέγχουν επιτόπου τη συμπεριφορά των εταιρειών που παρέχουν επενδυτικές υπηρεσίες, των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών, ως προς την τήρηση της νομοθεσίας.
Θα ελέγχουν, για παράδειγμα, την ορθή ενημέρωση των συναλλασσόμενων, το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, την ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού, τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, καθώς και την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Σημειώνεται ότι η διαδικασία του mystery shopping εφαρμόζεται ήδη σε άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ (π.χ. Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία), καθώς και από την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA), την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) και την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA).
Τα CRYPTO’s και τα πρόστιμα σε παραβατικές συμπεριφορές
Για πρώτη φορά, το νομοσχέδιο καθιερώνει τη νομοθετική και θεσμική αντιμετώπιση των επενδυτών σε κρυπτονομίσματα, επεκτείνοντας περαιτέρω τις ρυθμίσεις των νόμων 1114/2024 και 1113/2024 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία
Σε συνέχεια των ρυθμίσεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2024/1114 για τις αγορές κρυπτοστοιχείων, ο οποίος τέθηκε ήδη σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2024, το σχέδιο νόμου προβλέπει επιπλέον ρυθμίσεις, όπως:
- Ορίζονται ως αρμόδιες εποπτικές αρχές, κατά περίπτωση, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή η Τράπεζα της Ελλάδος για τα κρυπτονομίσματα και τα κρυπτοστοιχεία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι συνδεδεμένα με συνάλλαγμα ή άλλο περιουσιακό στοιχείο.
Ποινές για παραβιάσεις της νομοθεσίας
- Εντάσσεται ποινική διάταξη για παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων χωρίς την προβλεπόμενη άδεια, με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους ή χρηματική ποινή, ή και τα δύο.
- Προβλέπονται οι αρμοδιότητες των εποπτικών αρχών, καθώς και τα διοικητικά μέτρα και κυρώσεις για παραβίαση της νομοθεσίας που αφορά τα κρυπτοστοιχεία (χρηματικά πρόστιμα, ανάκληση άδειας κ.λπ.).
Κυρώσεις για παραβιάσεις της νομοθεσίας στα κρυπτοστοιχεία
Ειδικότερα, οι κυρώσεις περιλαμβάνουν:
- Για φυσικά και νομικά πρόσωπα:
α) Δημόσια ανακοίνωση που υποδεικνύει το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο και τη φύση της παράβασης.
β) Εντολή προς το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο για παύση της παραβατικής συμπεριφοράς και αποφυγή της επανάληψής της.
γ) Χρηματικό πρόστιμο έως το διπλάσιο του ποσού του οφέλους που αποκομίστηκε ή της ζημίας που αποφεύχθηκε λόγω της παράβασης, εφόσον το όφελος ή η ζημία μπορούν να προσδιοριστούν, ακόμη και αν αυτό υπερβαίνει τα ανώτατα ποσά.
δ) Σε περίπτωση φυσικού προσώπου, χρηματικό πρόστιμο ύψους έως 700.000 ευρώ. - Ιδίως για νομικά πρόσωπα προβλέπονται πρόστιμα έως 5 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 3-12% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών, ανάλογα με την ένταση της παράβασης. Επιπλέον:
α) Αποστέρηση των κερδών που αποκομίστηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν λόγω της παράβασης, στον βαθμό που αυτά μπορούν να προσδιοριστούν.
β) Ανάκληση ή αναστολή, ολική ή μερική, της άδειας παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων.
γ) Προσωρινή απαγόρευση έως 6 μηνών, και σε περίπτωση υποτροπής, απαγόρευση τουλάχιστον 10 ετών σε βάρος μέλους του διοικητικού οργάνου του παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή κάθε άλλου υπαίτιου φυσικού προσώπου για την παράβαση, από το να ασκεί διοικητικά καθήκοντα σε παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων.
δ) Προσωρινή απαγόρευση διενέργειας συναλλαγών για ίδιο λογαριασμό επί κρυπτοστοιχείων σε βάρος μέλους του διοικητικού οργάνου παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή κάθε άλλου υπαίτιου φυσικού προσώπου.
Ρυθμίσεις για τις διαφημίσεις κρυπτοστοιχείων
- Θεσπίζονται διατάξεις για τη διαφήμιση κρυπτοστοιχείων, με στόχο την προστασία του επενδυτικού κοινού.
- Οι διαφημίσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν σαφή πληροφόρηση και να μην αποκρύπτουν σημαντικές πληροφορίες.
- Εισάγεται υποχρέωση των παρόχων υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων (πλατφόρμες) να συλλέγουν πληροφορίες τόσο για τον εντολέα όσο και για τον δικαιούχο των κρυπτοστοιχείων, με στόχο την πρόληψη και καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
Εργαλείο βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε:
«Μετά την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις προοπτικές της οικονομίας, με την επίτευξη και διατήρηση λογικών πλεονασμάτων και τη σταθερή μείωση του χρέους, βασική προϋπόθεση για την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα είναι η περαιτέρω βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Το σχέδιο νόμου για την Κεφαλαιαγορά αποτελεί βασικό εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση. Με τις ρυθμίσεις που προτείνουμε, εισάγουμε κίνητρα και καταργούμε περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια για την πρόσβαση των επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο. Παράλληλα, εισάγουμε αυστηρούς κανόνες εποπτείας και παρέχουμε στις εποπτικές αρχές νέα εργαλεία ελέγχου, όπως το "mystery shopping", που εφαρμόζεται ήδη σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Και ακόμη, εισάγουμε ρυθμίσεις για την εποπτεία των κρυπτοστοιχείων, την επιβολή κυρώσεων σε όσους δεν τηρούν τη νομοθεσία, καθώς και την υποχρέωση ενημέρωσης των επενδυτών για τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους που συνεπάγονται οι τοποθετήσεις σε αυτά.
Με διαφάνεια, καλύτερη εποπτεία και άρση αντικινήτρων, στοχεύουμε σε περαιτέρω αύξηση των επενδύσεων, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και των Ελλήνων πολιτών».
Ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε επίσης, κατά την έναρξη της ομιλίας του, ότι από το 2019, όταν ανέλαβε την εξουσία το κυβερνών κόμμα, ο Γενικός Δείκτης κατέγραψε άνοδο πάνω από 75%, ενώ εισήλθε στη "Watch List" του FTSE και της Morgan Stanley.
Κίνητρα για την ενίσχυση του Χρηματιστηρίου
Φορολογικά κίνητρα
Επεκτείνονται τα κίνητρα που ισχύουν για τους επενδυτικούς αγγέλους (angel investors) και για επενδύσεις στην Εναλλακτική Αγορά. Σύμφωνα με τα κίνητρα αυτά, ποσό ίσο με το 50% της εισφοράς τους εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα, μέχρι τις 300.000€.
Το μέτρο αυτό στοχεύει στην προσέλκυση επενδυτών (φιλικών προς τους μεγαλομετόχους) με σκοπό τις επενδύσεις κεφαλαίων. Παράλληλα, διευκολύνει τους ιδιώτες επενδυτές να συμμετάσχουν σε μικρές νεοφυείς εισηγμένες επιχειρήσεις.
Αυξάνεται η έκπτωση δαπανών για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Οι επιλέξιμες δαπάνες για την εισαγωγή προσαυξημένες κατά 100% (με ανώτατο όριο προσαύξησης τις 200.000 ευρώ) θα εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων κατά το χρόνο πραγματοποίησής τους, για διάρκεια 3 ετών.
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος εισόδου μιας μικρομεσαίας επιχείρησης στο Χ.Α. ξεπερνά τα 100.000 ευρώ.
Μειώνεται από 15% σε 5% ο συντελεστής φορολογίας σε τόκους εισηγμένων εταιρικών ομολόγων που αποκτούν φυσικά πρόσωπα – φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος.
Έτσι, διαμορφώνεται ομοιόμορφο φορολογικό καθεστώς για ημεδαπούς και αλλοδαπούς επενδυτές, ανεξαρτήτως του τόπου χρηματιστηριακής διαπραγμάτευσης των εν λόγω ομολόγων (Ελλάδα, Ευρωπαϊκή Ένωση, χώρες εκτός Ε.Ε.).
Το συγκεκριμένο μέτρο ήταν ένα πάγιο αίτημα ξένων επενδυτών, οι οποίοι επιθυμούσαν να τοποθετηθούν σε ελληνικά εταιρικά ομόλογα.
Διευκόλυνση μετάβασης από την Κύρια Αγορά στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α.
1.Διευκολύνεται η μεταφορά κινητών αξιών από την Αγορά Αξιών του Χ.Α. στην Εναλλακτική Αγορά (ΕΝ.Α.).
- Στόχος του μέτρου είναι η ανάπτυξη της Εναλλακτικής Αγοράς και η διευκόλυνση των επιχειρήσεων που:
α) θέλουν να παραμείνουν εισηγμένες, αλλά δεν πληρούν τους κανόνες της Αγοράς Αξιών,
β) μπορούν να ακολουθήσουν τους κανόνες της ΕΝ.Α., αποφεύγοντας την έξοδο από το Χρηματιστήριο.
Το μέτρο αυτό αποτελεί εναλλακτική λύση στον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου, ο οποίος απαιτεί τη διεύρυνση της Ελεύθερης Διασποράς (free float).
Πλέον, οι εισηγμένες εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να αρνηθούν την αύξηση της διασποράς τους (ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου οι βασικοί μέτοχοι είναι συγγενείς) και να μεταταχθούν στην ΕΝ.Α..
2. Θεσπίζεται η δυνατότητα εισαγωγής στο Χρηματιστήριο μετοχών με Πολλαπλά Δικαιώματα Ψήφου, όπως ισχύει ήδη σε άλλες χώρες.
Σήμερα, πολλοί ιδιοκτήτες εταιρειών αποφεύγουν να εισάγουν τις μετοχές των εταιρειών τους στο Χρηματιστήριο, καθώς φοβούνται απώλεια ελέγχου.
Οι μετοχές με πολλαπλά δικαιώματα ψήφου επιτρέπουν στους ιδρυτές των υπό εισαγωγή εταιρειών να διαθέτουν περισσότερες ψήφους ανά μετοχή από ό,τι οι νέοι επενδυτές, διατηρώντας έτσι τον έλεγχο της εταιρείας τους.
3. Αυξάνεται από 5 σε 8 εκατ. ευρώ ετησίως το όριο για την έκδοση πληροφοριακού δελτίου αντί ενημερωτικού δελτίου σε δημόσιες προσφορές κινητών αξιών.
Με τον τρόπο αυτό, διευκολύνεται η πρόσβαση μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χ.Α., καθώς το κόστος έκδοσης πληροφοριακού δελτίου – που παρέχει επίσης ουσιαστική πληροφόρηση στους επενδυτές – είναι σημαντικά χαμηλότερο από το κόστος έκδοσης ενημερωτικού δελτίου.
4. Ρύθμιση πλαισίου για τα ομολογιακά δάνεια
Ρυθμίζεται το πλαίσιο που διέπει τα ομολογιακά δάνεια με ομολογίες εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά. Η υφιστάμενη νομοθεσία προβλέπει ότι για την τροποποίηση ομολογιακού δανείου με όρους δυσμενέστερους των αρχικών για τους ομολογιούχους, απαιτείται η έγκριση από ομολογιούχους που αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα (2/3).
Αυτό καθιστά δύσκολη τη λήψη αποφάσεων από τη συνέλευση των ομολογιούχων, κάτι που μπορεί να λειτουργήσει εις βάρος τόσο των εκδοτριών εταιρειών όσο και των ομολογιούχων.
Γι' αυτό εισάγεται ελάχιστη απαιτούμενη απαρτία (50% της ανεξόφλητης ονομαστικής αξίας του ομολογιακού δανείου) και πλειοψηφία (50,01%).
Μία χαρακτηριστική περίπτωση που σχετίζεται άμεσα (σχεδόν φωτογραφικά) με τη ρύθμιση αυτή είναι το ομολογιακό δάνειο της MLS.
5. Διευθέτηση εκποίησης μετοχών σε συγχωνεύσεις
Επεκτείνεται και σε περιπτώσεις συγχώνευσης εισηγμένων με μη εισηγμένες εταιρείες το καθεστώς εκποίησης μετοχών δικαιούχων που δεν έχουν εμφανιστεί.
6. Ρύθμιση των συλλογικών λογαριασμών (Omnibus Accounts)
Επεκτείνεται και αποσαφηνίζεται ο θεσμός των συλλογικών λογαριασμών (omnibus accounts) για ΟΣΕΚΑ (Οργανισμούς Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες) και ΟΕΕ (Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων), όπως ισχύει ήδη σε ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές αγορές.
Προβλέπεται η συλλογική συγκέντρωση και τήρηση τίτλων στις περιπτώσεις ύπαρξης διαμεσολαβητών, με στόχο:
- τη διευκόλυνση των συναλλαγών,
- την προσέλκυση νέων κεφαλαίων,
- τη μείωση του κόστους (προμήθειες κ.λπ.) για τους επενδυτές μέσω της ενίσχυσης του ανταγωνισμού.
Σημειώνεται ότι η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου στην Ελλάδα δημιουργεί έντονα προβλήματα στις ελληνικές Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων (Α.Ε.Δ.Α.Κ.) και Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (Α.Ε.Δ.Ο.Ε.Ε.), όσον αφορά τη συνεργασία τους με ξένους θεματοφύλακες.
7. Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τις Α.Ε.Ε.Α.Π.
Εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (Α.Ε.Ε.Α.Π.), παρέχοντας μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων και καταργώντας περιττές γραφειοκρατικές ρυθμίσεις.
Στόχος είναι η αύξηση των επενδύσεων.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται:
- Δυνατότητα εκμετάλλευσης μονάδων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας από ΑΠΕ για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της ακίνητης περιουσίας της Α.Ε.Ε.Α.Π., των εταιρειών του ομίλου και των μισθωτών/χρηστών τους, με γνώμονα τη βελτίωση του ενεργειακού προφίλ της ακίνητης περιουσίας.
- Συγκέντρωση όλων των διατάξεων του ειδικού καθεστώτος φορολογίας που διέπει τις εταιρείες Α.Ε.Ε.Α.Π..
- Άρση υποχρεώσεων που δεν προβλέπονται στις Κατευθυντήριες Αρχές της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) και εξίσωναν τις Α.Ε.Ε.Α.Π. με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.
Ωστόσο, διατηρούνται όλες οι ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία του επενδυτικού κοινού, συμπεριλαμβανομένων:
- της υποχρέωσης υποβολής πόθεν έσχες,
- της απαγόρευσης αγοράς ακινήτων από τους βασικούς μετόχους.
Σημειώνεται πως μέσω των Α.Ε.Ε.Α.Π., μικροί και μεσαίοι επενδυτές αποκτούν τη δυνατότητα επένδυσης σε χαρτοφυλάκια ακινήτων μεγάλης αξίας, στα οποία δεν θα είχαν διαφορετικά πρόσβαση.
Επιπλέον, οι επενδύσεις τους διέπονται από επαγγελματική διαχείριση, ενώ παρέχεται η δυνατότητα ευκολότερης ρευστοποίησης, μέσω της πώλησης μετοχών αντί ακινήτων.
8. Πλαίσιο έκδοσης «Ευρωπαϊκών Πράσινων Ομολόγων»
Ρυθμίζεται το πλαίσιο έκδοσης των «Ευρωπαϊκών Πράσινων Ομολόγων» (EU Green Bonds), που αφορούν τη χρηματοδότηση περιβαλλοντικά βιώσιμων επενδύσεων, όπως στην παραγωγή, εξοικονόμηση και διακίνηση ενέργειας.
Συγκεκριμένα, θεσπίζονται δικλείδες ασφαλείας και μηχανισμοί ελέγχου – εποπτείας, κατά περίπτωση, από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και την Τράπεζα της Ελλάδος, προκειμένου – μεταξύ άλλων – να διασφαλίζεται ότι τα έσοδα από τις εκδόσεις θα διατίθενται πράγματι σε δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης.
Επιπλέον, προβλέπονται ποινές για τους παραβάτες, οι οποίες περιλαμβάνουν χρηματικά πρόστιμα, ενώ δεν αποκλείεται η αφαίρεση ή η αναστολή άδειας λειτουργίας.
Β. Θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών
Θεσπίζονται διαφανείς διαδικασίες λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με βάση τις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται να εκδοθούν:
α) Εγχειρίδιο Λειτουργικών Διαδικασιών και αυτόματης εφαρμογής πρωτοκόλλων.
β) Εγχειρίδιο ελέγχου καταγγελιών, που υποβάλλονται στην Επιτροπή.
γ) Εγχειρίδιο επιτόπιων ελέγχων σε εποπτευόμενους φορείς.
δ) Κατευθυντήριες γραμμές για τον υπολογισμό προστίμων και την επιβολή κυρώσεων, με σταθερές και διαφανείς διαδικασίες ελέγχου και λογοδοσίας.
ε) Κώδικας Δεοντολογίας, ο οποίος θα ρυθμίζει τον τρόπο άσκησης καθηκόντων των μελών και του προσωπικού.
στ) Εγχειρίδιο κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών του προσωπικού, με αξιολόγηση εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων, βασισμένη σε ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια.Όλα τα παραπάνω θα εγκρίνονται με Υπουργική Απόφαση.
Διασφάλιση πληροφόρησης και φορολόγηση κρυπτοστοιχείων
Οι πληροφορίες που παρέχονται για τη λήψη απόφασης θα πρέπει να περιλαμβάνουν, παράλληλα με τα οφέλη, επαρκή ενημέρωση για το ρίσκο, καθώς και σαφή προειδοποίηση για τους κινδύνους, όπως και για το γεγονός ότι οι απώλειες δεν καλύπτονται από ταμεία εγγυήσεων ή συστήματα κάλυψης επενδυτών.
Επιπλέον, εντός του 2025, θα προωθηθεί ειδικότερο νομοθετικό πλαίσιο για τη φορολόγηση των κρυπτοστοιχείων.
Δ. Ενσωμάτωση Κοινοτικών Οδηγιών
1. Τροποποίηση πλαισίου εξυγίανσης χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων
Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1174, η οποία τροποποιεί την Οδηγία 2014/59/ΕΕ και τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 806/2014, όσον αφορά ορισμένες πτυχές της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων.
Η ρύθμιση αφορά την τροποποίηση του υφιστάμενου πλαισίου εξυγίανσης των χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων.
2. Ψηφιακή επιχειρησιακή ανθεκτικότητα χρηματοοικονομικού τομέα
Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2554, ο οποίος αφορά την ψηφιακή επιχειρησιακή ανθεκτικότητα του χρηματοοικονομικού τομέα.
Η ρύθμιση αυτή επιδιώκει την ενοποίηση και αναβάθμιση των απαιτήσεων σχετικά με τους κινδύνους των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
3. Ενσωμάτωση του Κανονισμού DORA
Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2556, που αφορά την ψηφιακή επιχειρησιακή ανθεκτικότητα στον χρηματοοικονομικό τομέα.
Η ρύθμιση αυτή τροποποιεί βασικές Οδηγίες του χρηματοοικονομικού τομέα, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέπειά τους με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2554.
Πρόκειται για τον λεγόμενο Κανονισμό DORA.
4. Ρυθμίσεις για τις μεταφορές χρηματικών ποσών και κρυπτοστοιχείων
Θέσπιση εφαρμοστικών μέτρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1113 και ενσωμάτωση τροποποιήσεων της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/849.
Η ρύθμιση αφορά την τροποποίηση του ν. 4557/2018, σχετικά με τα στοιχεία που συνοδεύουν τις μεταφορές (travelling) χρηματικών ποσών και ορισμένων κρυπτοστοιχείων.