«Τα μεγάλα οδικά έργα δεν μπορούν να χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο» ανέφερε προ ημερών ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος σημειώνοντας πως οι σιδηρόδρομοι που έχουν κατασκευαστεί ή λειτουργούν υπό παραχώρηση συγκαταλέγονται στους κορυφαίους της Ευρώπης. Έτσι, το υπουργείο Υποδομών προχωρά τις επόμενες ημέρες στην κατακύρωση του διαγωνισμού για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συγκεκριμένα για το τμήμα Ηράκλειο-Χανιά, το οποίο θα κατασκευαστεί μέσω παραχώρησης.
Θα ακολουθήσει ένα διάστημα 10 ημερών, κατά το οποίο μπορεί να ασκηθεί προδικαστική προσφυγή. Ωστόσο, πριν ολοκληρωθεί η προθεσμία, ο φάκελος θα αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο, ενώ παράλληλα θα διαβιβαστεί στις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες DG-Comp και DG-Move.
Η Σύμβαση Παραχώρησης θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στον Μάρτιο, ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και της Παραχωρησιούχου εταιρείας προγραμματίζεται για τον Απρίλιο, ενώ η έναρξη της παραχώρησης τοποθετείται στο καλοκαίρι του 2025.
Έως το πρώτο εξάμηνο του 2026, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σημαντικό τμήμα του έργου, επιτυγχάνοντας τον στόχο που έχει τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το έργο χρηματοδοτείται με 200 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή των τεσσάρων εθνικών τραπεζών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Παραχωρησιούχος Εταιρεία έχει ήδη καταλήξει στο χρηματοδοτικό σχήμα, το οποίο έχει κατατεθεί προς έγκριση στο Υπουργείο Υποδομών.
Με την ενεργοποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, ολόκληρος ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο θα βρίσκεται σε φάση κατασκευής. Ήδη, τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν ξεκινήσει.
- Το Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ, υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - AKTOR - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
- Το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χλμ, κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο με ανάδοχο την AKTOR.
Η ολοκλήρωσή τους τοποθετείται στο διάστημα 2027-2028. Με την ολοκλήρωση όλων των έργων, ο νέος αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Διόδια θα λειτουργούν στο υπό παραχώρηση τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.
Με την προσθήκη του τμήματος Χανιά-Κίσσαμος, το συνολικό μήκος του ΒΟΑΚ αυξάνεται από 192 χλμ σε 223 χλμ.
Με την ολοκλήρωσή του, το έργο υπόσχεται να συμβάλλει στην ουσιαστική μείωση των ατυχημάτων και του χρόνου μετακίνησης μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου τμήματος της Κρήτης, αλλά και στη μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο νησί, στηρίζοντας την ανάπτυξή του.
Η ΑΚΤΟR υλοποιεί το έργο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ που αφορά τη βελτίωση και διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος ώστε να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ, συνολικού μήκους 14,5 χλμ. Μεταξύ άλλων, το έργο θα περιλαμβάνει τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Νεάπολη, Λίμνες και Άγιο Νικόλαο και έρχεται να συμπληρώσει το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη.