Ο κλάδος της κρουαζιέρας καταγράφει ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις εφέτος και αποφέρει σημαντικά έσοδα στη χώρα και αυτό κρίνεται ιδιαίτερα θετικό και αυτό επειδή πέρυσι μπορεί η αγορά να κινήθηκε σχετικά ικανοποιητικά τηρουμένων των αναλογιών, αλλά επειδή τα πρωτόκολλα ήταν ιδιαίτερα αυστηρά δεν επέστρεψαν ουσιαστικά στην χώρα να καρπωθεί σημαντικό μέρος αυτής της θετικής πορείας.
Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια το επόμενο στοίχημα είναι η περίοδος της κρουαζιέρας να επιμηκυνθεί στους 12 μήνες από 10 μήνες που φαίνεται να είναι σήμερα.
Το κομμάτι της κρουαζιέρας δείχνει να είναι ιδιαίτερα σημαντικό για κάθε χώρα, αφού ναι μεν μπορεί να μην αποδίδει άμεσα οφέλη όπως ο κλασικός τουρισμός, εντούτοις προσδίδει αίγλη και έμμεσα οφέλη για την χώρα.
Ανάκαμψη μεν αλλά το 2024 η ολική επαναφορά
Βέβαια, ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ιδιαίτερος και ανακάμπτει με σχετικά χαμηλότερους ρυθμούς σε σχέση με τον κλασικό τουρισμό. Μάλιστα, οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για επιστροφή της κατάστασης στα προ της πανδημίας επίπεδα, σε παγκόσμιο επίπεδο, από το 2024 και μετά. Επίσης αναφέρουν οι ίδιες εκτιμήσεις για ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις και το 2023.
Οι αναλυτές σημειώνουν ότι εφέτος αποτελεί μεταβατική περίοδο, επισημαίνοντας ότι ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που μεταφέρουν αυτή τη στιγμή τα κρουαζιερόπλοια είναι περίπου στο 70% – 80% της συνολικής χωρητικότητας των πλοίων.
Σύμφωνα με προβλέψεις διεθνούς οίκου αναλύσεων για τον κλάδο, το 2022 ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να κλείσει παγκοσμίως στα 22,5 εκατ. επιβάτες έναντι 17 εκατ. επιβατών το 2021, μια αύξηση 32,5%.
Το 2020 ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως έκλεισε στα 8 εκατ. επιβάτες έναντι 29 εκατ. το 2019, έτος στο οποίο δεν είχαν επιβληθεί ακόμα τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας.
Σημειώνεται ότι το 2020 και το 2021 ήταν δύο χρονιές που ο κλάδος υπέστη σημαντικές απώλειες σε αριθμό επιβατών, λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας.
Ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023 θα ανέλθει σε 26,5 εκατ. επιβάτες, το 2024 σε 29,8 εκατ. και το 2025 σε 31,5 εκατ.
Σύμφωνα με τα συγκεκριμένα στοιχεία ο κλάδος της κρουαζιέρας θα επιστρέψει λίγο περισσότερο από τα επίπεδα του 2019 το 2024.
Αύξηση αφίξεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Το στοίχημα της κρουαζιέρας κερδίζει για το 2022 η Θεσσαλονίκη, καθώς τα κρουαζιερόπλοια καταφθάνουν ακατάπαυστα στο λιμάνι της από τις 5 Φεβρουαρίου.
Οπως είχε επισημάνει και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, κατά την τελευταία ενημέρωση των συντακτών, «Μεγάλη αύξηση αφίξεων, η οποία φτάνει το 280%, παρατηρείται στον λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που συμμετέχει στο κομμάτι αυτό και η κρουαζιέρα».
Η εικόνα της διεθνούς αγοράς το 2022
Το σύνολο των κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως το 2022 ήταν 350 πλοία, εκ των οποίων τα 279 ήταν μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που αντιπροσωπεύει το 92,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Για τη χώρα μας τα στοιχεία του κλάδου είναι πολύ αισιόδοξα, καθώς, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο αριθμός προκρατήσεων κρουαζιερόπλοιων για το 2022 στην Ελλάδα αγγίζει τα 4.939 πλοία.
Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, το 2021 στη χώρα μας είχαν αφιχθεί συνολικά 2.064 κρουαζιερόπλοια με 1.418.315 επιβάτες, έναντι 3.979 κρουαζιερόπλοιων με 5.552.384 επιβάτες το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία.
Με τον έως τώρα προγραμματισμό των εταιρειών κρουαζιέρας, οι 10 πρώτοι προορισμοί σε αριθμό αφίξεων κρουαζιερόπλοιων για φέτος είναι το λιμάνι του Πειραιά με 739 προσεγγίσεις, η Σαντορίνη με 741, η Κέρκυρα με 414, η Μύκονος με 692, η Ρόδος με 440, το Ηράκλειο με 231, η Πάτμος με 213, το Κατάκολο με 197, τα Χανιά με 119 και η Κεφαλονιά με 155.
Οι δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας στη χώρα μας το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα μετακίνησης λόγω της πανδημίας, ανήλθαν στα 457 εκατ. ευρώ, έναντι 433 εκατ. ευρώ το 2018, αύξηση 5,7%.
Επίσης οι δαπάνες εταιρειών κρουαζιέρας στην Ελλάδα την ίδια περίοδο για τροφοδοσία, καύσιμα και διάφορες εργασίες άγγιξαν τα 127 εκατ. ευρώ το 2019, έναντι 120 εκατ. ευρώ το 2018, αύξηση 5,7%.
Στροφή στην κατασκευή μικρότερων πλοίων
Στελέχη των εταιρειών αναφέρουν εξάλλου ότι πλέον οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου διεθνώς στρέφονται πλέον προς τις κατασκευές είτε πολύ μεγαλύτερων είτε μικρότερων κρουαζιερόπλοιων αποφεύγοντας τα κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους.
Η προτίμηση αυτή των εταιρειών για τα πλοία άνω των 2.000 επιβατών έχει να κάνει με τη μείωση του λειτουργικού κόστους του πλοίων και την αύξηση των εσόδων ενώ η προτίμηση για τα μικρότερα πλοία έχει να κάνει με το γεγονός ότι όλο και περισσότερες εταιρείες κατασκευάζοντας σκάφη των 700 επιβατών μπορούν να ανέρχονται στην κατηγορία των κρουαζιέρων πολυτελείας προσεγγίζοντας μικρά νησιά του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου στα οποία δεν υπάρχουν ακόμα οι κατάλληλες υποδομές για τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, από το 2022 έως το 2027 έχουν προγραμματιστεί να ναυπηγηθούν 24 κρουαζιερόπλοια που θα μπορούν να μεταφέρουν από 200 έως 700 επιβάτες, 16 από 700 έως 1.200 επιβάτες και 37 από 1.200 έως 6.000 επιβάτες.
Το 2022 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν από ναυπηγεία της Ευρώπης τουλάχιστον 11 μικρά κρουαζιερόπλοια των 130 έως 930 επιβατών σε διάφορες εταιρείες και άλλα 9 μεγάλα κρουαζιερόπλοια με δυνατότητες μεταφοράς από 2.500 επιβάτες έως 5.400 επιβάτες.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!