Ο αμερικανικός τεχνολογικός κολοσσός Apple απέσυρε δεκάδες χιλιάδες εφαρμογές από το App Store της στην Κίνα, ανταποκρινόμενη, φαινομενικά, στις επιταγές του Πεκίνου. Όμως οργανώσεις διαφάνειας στις ΗΠΑ ισχυρίζονται ότι χιλιάδες από τις αποσύρσεις δεν ανακοινώθηκαν από την Apple, ούτε η απόσυρσή τους απαιτήθηκε επισήμως από την Κινεζική κυβέρνηση.
Η Apple απέσυρε συνολικά 46.000 εφαρμογές από το «κατάστημά» της την παραμονή της πρωτοχρονιάς, με το 85% αυτών να ανήκουν στην κατηγορία των παιχνιδιών, σύμφωνα με ανάλυση της ανεξάρτητης εταιρίας Quimai. Ανάμεσά τους, τα πολύ δημοφιλή παιχνίδια «Assassin’s Creed» και «NBA2K20». Ως επίσημη αιτιολογία της απόσυρσης η εταιρία επικαλείται ένα νόμο του Κινεζικού κράτους που πέρασε προ τετραετίας, σύμφωνα με τον οποίο τα online παιχνίδια που κυκλοφορούν στην αγορά της χώρας πρέπει να διαθέτουν επίσημο αριθμό αδείας από την κυβέρνηση.
Η Εθνική Διεύθυνση Τύπου και Δημοσιεύσεων, που είναι η αρμόδια επιτροπή έγκρισης online παιχνιδιών, έχει ανακοινώσει ότι έχει δώσει έγκριση για την κυκλοφορία μόλις 97 παιχνιδιών μέσα στο 2020, η πλειονότητα των οποίων είναι συμβατά με παιχνιδομηχανές και όχι με εφαρμογές. Η αρχική προθεσμία που είχε δοθεί στην Apple ήταν η 31η Ιουλίου, αλλά τελικά εκδόθηκε παράταση έως την 31η Δεκεμβρίου. Οι διατάξεις της επιτροπής δεν επηρεάζουν την ανταγωνίστρια της Apple, καθώς η Google δεν διαθέτει το Play Store της στην Κίνα και οι εφαρμογές της διατίθενται μέσω τοπικών online «καταστημάτων», τα οποία εφαρμόζουν πλήρως τις επιταγές της επιτροπής.
Πέρα από τα online παιχνίδια, η Κινεζική λογοκρισία έχει κηρύξει καμπάνια εναντίον εφαρμογών που «προωθούν την απάτη, την πορνογραφία, την εκπόρνευση, τον τζόγο και τη βία», καθώς και εναντίον εφαρμογών που περιέχουν πολιτικά ευαίσθητες πληροφορίες, ή άλλου είδους υλικό που χαρακτηρίζεται παράνομο. Στα πλαίσια αυτής της καμπάνιας, μέσα στον Δεκέμβριο απαγορεύθηκε η κυκλοφορία της ταξιδιωτικής εφαρμογής TripAdvisor, καθώς και δεκάδες άλλες.
Ομάδες online διαφάνειας, όμως, ισχυρίζονται ότι η Apple οφείλει να γίνει πιο συγκεκριμένη και διαφανής όσον αφορά στις κινήσεις της στην αγορά της Κίνας. Εκπρόσωπος της οργάνωσης Campaign For Accountability (Καμπάνια Υπευθυνότητας) που εδρεύει στην Ουάσιγκτον, ισχυρίζεται ότι «ο αριθμός των εφαρμογών την απόσυρση των οποίων η Apple ανακοινώνει, δεν συνάδει με τον πολύ μεγαλύτερο αριθμό εφαρμογών της που λείπουν από το Κινεζικό App Store της, ενώ κυκλοφορούν ελεύθερα σε άλλα καταστήματα».
Η οργάνωση επισημαίνει ότι «η ασυνέπεια αυτή δείχνει ότι μεγάλος αριθμός πολιτικά ευαίσθητων εφαρμογών αποσύρονται σιωπηλά από το Κινεζικό App Store». Και καταλήγει ότι «αν η Apple επιλέγει να αμβλύνει την αντίθεσή της απέναντι στην λογοκρισία του κινεζικού καθεστώτος ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική στην Κινεζική αγορά, οφείλει να καταστήσει σαφή αυτή την πολιτική της».
Η Apple σχολίασε επισήμως τις αποσύρσεις στις 21 Δεκεμβρίου όταν εκπρόσωπός της δήλωσε στην Wall Street Journal: «Η εταιρία μας μελετά αυτά τα αιτήματα όποτε τα λαμβάνει και τα αμφισβητούμε και διαφωνούμε με αυτά πολύ συχνά. Παρότι οι τελικές αποφάσεις που παίρνονται είναι μερικές φορές αντίθετες με τις επιθυμίες μας, πιστεύουμε ότι οι πελάτες μας εξυπηρετούνται καλύτερα από την παραμονή μας στη χώρα και από την παροχή πρόσβασής τους σε προϊόντα που προωθούν την προσωπική έκφραση, μέσω προστασίας προσωπικών δεδομένων παγκόσμιας κλάσης».
Πηγή: BBC
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!