Νέα
  • ΓΔ: 1448.86 -0.25%
  • Τζίρος: 81,73 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σκυλακάκης: Προς μείωση οι εγγυητικές στις ΑΠΕ, επιτάχυνση της αποθήκευσης ενέργειας - Κίνητρα για βιοαέριο, βιομεθάνιο

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης

Νομοσχέδιο με σημαντικές ρυθμίσεις σχετικά με την αγορά των ΑΠΕ προετοιμάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  όπως προανήγγειλε σήμερα μιλώντας στο Hydrogen & Green Gases Forum του energypress.gr ο υπουργός, Θόδωρος Σκυλακάκης.

Μιλώντας για την αγορά της πράσινης ενέργειας, τόνισε ότι πολλές από τις υφιστάμενες δραστηριότητες έχουν κατά πολύ ξεπεράσει την απόδοση επένδυσης:

"Σήμερα έχουμε μια αγορά σε μετάβαση. Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες στις ΑΠΕ και η μετάβαση στο νέο σύστημα έχει διάφορες ανάγκες προσαρμογής από τους επενδυτές και τους καταναλωτές.

Οι επενδυτές πρέπει να καταλάβουν ότι οι επενδύσεις ΑΠΕ δεν είναι ομόλογα του νορβηγικού δημοσίου. Έχουν μακροχρόνια διάρκεια, σκαμπανεβάσματα στις τιμές και χρειάζονται υπομονή και στρατηγική σκέψη, όχι τη σκέψη ότι υπάρχουν εύκολα λεφτά", δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Σύμφωνα με τον ίδιο, πλέον επιδοτήσεις δεν μπορεί να προσφέρονται σε παραγωγικές και αποδοτικές επενδύσεις. Αντιθέτως, χρειάζεται πολύ περισσότερη ελευθερία και μικρότερο κόστος ανάπτυξης για αυτό και το ΥΠΕΝ σχεδιάζει στην επόμενη νομοθετική του παρέμβαση να μειώσει τις εγγυητικές και να διευκολύνει την ανάπτυξη των ΑΠΕ χωρίς την ασφυκτική πίεση των πολύ μεγάλων αυτών εξόδων. 

Από εκεί και πέρα, χρειάζεται από την αγορά υπομονή για να εξελιχθεί η ζήτηση και οι επενδύσεις στο δίκτυο. "Οι ΑΠΕ έχουν μικρό οριακό κόστος, άρα η αρχική επένδυση είναι μεγάλη αλλά μετά έχεις μια διαρκή απόδοση που γίνεται πιο κερδοφόρος όταν τελειώσει η απόσβεση. Όσο μεγαλώνουν οι ΑΠΕ, τόσο η στοχαστικότητα του συστήματος εντείνεται, άρα χρειάζονται περισσότερη αποθήκευση. Θα διευκολύνουμε την αποθήκευση με πολλούς τρόπους. Επεξεργαζόμαστε σχετικά μέτρα για το προσεχές νομοσχέδιο", ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης.

Επίσης, γίνονται σταδιακά οι επενδύσεις στο δίκτυο και τις διασυνδέσεις "ώστε να υπάρχει συνδεσιμότητα με τους γείτονές μας και με εμάς τους ίδιους. Για τις μπαταρίες έχουμε ακόμα χρήματα στο REPower EU και RRF, άρα θα υπάρξει ακόμη ένας κύκλος", όπως επισήμανε. 

Στάση αναμονής στο υδρογόνο

Μιλώντας για το ρυθμιστικό πλαίσιο, στο βιομεθάνιο το ΥΠΕΝ έχει αυτή τη στιγμή ένα προσχέδιο νομοθετικής ρύθμισης που εντός επομένων μηνών θα γίνει νομοθεσία. 

Στο υδρογόνο είναι περισσότερος ο χρόνος μελέτης που χρειάζεται, αλλά το πλαίσιο που θα προκύψει, προς το παρόν θα φιλοξενεί πιλοτικές επενδύσεις. "Δεν σχεδιάζουμε μαζικές επιδοτήσεις που θα μας ωθούσαν νωρίτερα από άλλες χώρες στην ανάπτυξή του διότι δεν έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα", εξήγησε.

Σύμφωνα με τον υπουργό, οι ηλεκτρολύτες είναι πολύ πάνω από το 50% του συνολικού κόστους μιας επένδυσης στο υδρογόνο, ενώ το κόστος της ενέργειας είναι πολύ μικρότερο από την αρχική επένδυση. Αυτό σημαίνει ότι σήμερα δεν μπορούν αυτές οι μονάδες να επωφεληθούν από το πλεονέκτημα της μαζικής εισόδου ΑΠΕ με τις ώρες χαμηλών τιμών και να λειτουργήσουν σαν αποθήκευση. 

"Πρέπει να κάνουμε υπομονή και να αλλάξουν τα θεμελιώδη της αγοράς του υδρογόνου. Εμείς ως χώρα δεν παράγουμε ηλεκτρολύτες, άρα δίνουμε προτεραιότητα στα πιλοτικά έργα υδρογόνου και τηρούμε στάση αναμονής για να μην φτάσουμε να έχουμε το πρόβλημα να πληρώνουμε 300 ευρώ/MWh με μια μέση τιμή 90 ευρώ", σχολίασε.

Στο βιομεθάνιο το πρόβλημα είναι η πρώτη ύλη και στο προσεχές νομοσχέδιο θα υπάρχει ρύθμιση σχετικά με τα οργανικά απόβλητα των αστικών κέντρων που σήμερα χάνονται. "Πρέπει να δούμε πως μπορούμε να επιτρέψουμε και σε άλλες κατηγορίες αποβλήτων όπως τα αγροτικά-κτηνοτροφικά να επιδοτηθούν για να φτάνουν στις μονάδες βιομεθανίου", τόνισε ο κ. Σκυλακάκης.

Ο υπουργός είπε επίσης ότι οι μονάδες βιοαερίου πρέπει να είναι πλέον μονάδες αιχμής: "Στο σύστημά μας πλέον οι μονάδες βάσης γίνονται μικρότερης σημασίας και αυτό που αποκτά σημασία είναι οι αιχμής. Έχει οικονομική αξία να μπορούν να λειτουργούν περισσότερο τις ώρες αυτές όπου υπάρχουν υψηλές τιμές. Για αυτό και θα περιληφθεί στο νομοσχέδιο ο τρόπος που θα ενταχθούν". 

Τέλος, τονίστηκε ότι καθώς θα προχωράμε και θα εξελίσσονται τα ανανεώσιμα αέρια, θα υπάρξει κόστος CO2 στην οικιακή χρήση του αερίου και στις μεταφορές. Άρα πρέπει να σχεδιάσουμε αυτό το σύστημα και προσφέρει μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης για τα πράσινα μόρια.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ