Νέα
  • ΓΔ: 1397.63 +0.93%
  • Τζίρος: 80,16 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

F-35: Ο κρυφός πόλεμος των αντισταθμιστικών πίσω από το game changer εξοπλιστικό πρόγραμμα

Η απόφαση της κυβέρνησης για την απόκτηση 20 συν 20 F-35 τα οποία θα αποτελέσουν game changer για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχει ανάψει «φωτιές» το τελευταίο διάστημα ως προς το θέμα των αντισταθμιστικών.

Η απόκτηση θα γίνει μετά από διακρατική συμφωνία και τα 20 πρώτα μαχητικά όπως πρόσφατα έχει δηλώσει  ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος θα φτάσουν στην Ελλάδα το 2028, ενώ το κόστος για αυτά υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 4 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο που έχει σταλθεί η σχετική LoR δηλαδή το αίτημα στην αμερικάνικη κυβέρνηση και αναμένουμε την LoA δηλαδή την απάντηση. Μια τυπική διαδικασία καθώς οι αποφάσεις έχουν παρθεί σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο.

►Διαβάστε επίσης: Εξοπλιστικά: «Ζεσταίνουν μηχανές» τα F35 - Ποιες αποφάσεις κλειδώνουν με το βλέμμα στις εκλογές

Η κόντρα για τα SSI

Η «διαμάχη» όμως που έχει ξεσπάσει και αφορά τα SSI (αντισταθμιστικά) που αναμένεται να αγγίξουν τα 500 με 700 εκατ. ευρώ ξεκίνησε από την στιγμή που η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin έστειλε το φάκελο με το τι θα περιλαμβάνουν αυτά για να συμπεριληφθούν στην τελική σύμβαση.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει κατά κύριο λόγο περιλαμβάνει την κατασκευή έργων υποδομής όπως κτίρια, υπόστεγα κα και κατά δεύτερο λόγο τα απαραίτητα συστήματα κυβερνοασφάλειας. Κι αυτό καθώς τα F-35 αποτελούν ουσιαστικά μια οπλική πλατφόρμα ιδιαίτερα υψηλής και σύγχρονης τεχνολογίας και απαιτεί ιδιαίτερες υποδομές.

Η συζήτηση που ξεκίνησε λοιπόν αφορά στο αν η ελληνική πλευρά πρέπει να αποδεχτεί τα SSI της εταιρείας και να τα συμπεριλάβει στη σύμβαση ή να τα διαπραγματευτεί ξεχωριστά.

Επιτελεία αλλά και φορείς της αμυντικής βιομηχανίας που ζητούν βιομηχανικό έργο για τις ελληνικές εταιρείες αντιδρούν στο ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν τα συγκεκριμένα SSI αντίθετα με το ΥΠΕΘΑ που σύμφωνα με πληροφορίες όπως φαίνεται το σκέφτεται ή πιέζεται να το αποδεχτεί.

Πρέπει να τονίσουμε βέβαια εδώ ότι ο πλέον αρμόδιος για τέτοιου είδους επιχειρησιακά ζητήματα είναι στη συγκεκριμένη περίπτωση το ΓΕΕΘΑ και φυσικά η Πολεμική Αεροπορία με το υπουργείο να έχει μόνο την πολιτική ευθύνη να κλείσει ουσιαστικά την συμφωνία με βάση τα αιτήματά τους.

►Διαβάστε επίσης:Αμυντική Βιομηχανία: Κινητικότητα και προσδοκίες - Οι κινήσεις Γάλλων και Ιταλών

F-35 / Πηγή: AP
F-35 / Πηγή: AP

Το παράδειγμα της Τουρκίας

Η κόντρα στο παρασκήνιο είναι μεγάλη και μάλλον θα κορυφωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς τα χρήματα είναι πολλά. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα  F-35 εκτός από οπλική αποτελεί και βιομηχανική πλατφόρμα και όσες χώρες τα απέκτησαν – εκτός από αυτές που είχαν μπει στην αρχική βιομηχανική συμπαραγωγή – τους δόθηκε βιομηχανικό έργο και τεχνογνωσία.

Αρκεί να αναφέρουμε την απάντηση των ΗΠΑ στον Ερντογάν όταν ζήτησε πίσω το 1,4 δισ. δολάρια που είχαν πληρώσει όταν λόγω των κυρώσεων για τους S-400 τους πέταξαν από το πρόγραμμα των F-35. Οι Αμερικάνοι απάντησαν τότε στον Ερντογάν ότι οι τούρκικες αμυντικές εταιρείες από το βιομηχανικό έργο και τις εξαγωγές είχαν κέρδος τουλάχιστον  6 δισ. ευρώ.

►Διαβάστε επίσης: Η «κούρσα» των εξοπλιστικών το 2022 και η «μάχη» της Αμυντικής Βιομηχανίας για το 2023

Η θέση της ΕΑΒΙ

Σχολιάζοντας στην «Η» ο Τάσος Ροζολής πρόεδρος του Συνδέσμου Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) που εκπροσωπεί τις θέσεις των ιδιωτικών ελληνικών αμυντικών εταιρειών σχολιάζοντας τις εξελίξεις τόνισε ότι «πάγια θέση μας ως θεσμικός φορέας είναι να ζητηθεί και να γίνει διαπραγμάτευση με την κατασκευάστρια εταιρεία ώστε να δοθεί συγκεκριμένο υποκατασκευαστικό και βιομηχανικό έργο στις ελληνικές εταιρείες αλλά και για την εν συνεχεία τεχνική υποστήριξη των μαχητικών που να φτάνει το 30% της συνολικής αξίας της προμήθειας. Κάτι το οποίο ζητάμε για όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα όπως τις κορβέτες, τους SpikeNlos, όπως άλλωστε είχαμε ζητήσεις και για τις φρεγάτες και τα Rafale.

Με δεδομένο από την διεθνή εμπειρία ότι στις αγορές των μαχητικών αεροσκαφών η επιχειρησιακή τους ζωή είναι 20 με 30 χρόνια  σημαίνει ότι το κόστος συντήρησης μέχρι την απόσυρσή του, είναι 3 με 4 φορές μεγαλύτερο του κόστους προμήθειας. Αυτό σημαίνει ότι η εμπλοκή των ελληνικών εταιρειών είναι απαραίτητη για την ασφάλεια εφοδιασμού των ΕΔ αλλά και για την οικονομία μέσω της ανάπτυξης της αμυντική βιομηχανίας».

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ