Η επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου θα γίνει το συντομότερο δυνατόν, ακόμα και μέχρι το τέλος του μήνα, ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για το έργο Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, αποφεύγοντας ωστόσο να δώσει ακριβές χρονοδιάγραμμα. Εκτιμούμε, όπως είπε, πως αυτό θα συμβεί έως το τέλος του μήνα, χωρίς να προτεραιοποιήσει τις εμπορευματικές έναντι των επιβατικών αμαξοστοιχιών. Αυτό που είπε είναι πως «δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας».
Τα μέτρα που εξήγγειλε για να επανεκκινήσουν τα τρένα είναι:
- Υποχρεωτικά δυο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό
- Μείωση μεταφορικού έργου ή και μείωση στάσεων σε σταθμούς
- Μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων
Παράλληλα, σημείωσε ότι αυστηροποιείται το πλαίσιο για κλοπή καλωδίων.
O υπουργός αναφέρθηκε, στα τρία μοιραία λάθη που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών, παραδεχόμενος ότι «αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το πιθανότερο είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί».
«Ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης, στις οικογένειες των θυμάτων και σε όλους τους Έλληνες πολίτες, διότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα» είπε αρχικά ο κ. Γεραπετρίτης.
Για το θέμα των αποζημιώσεων στις οικογένειες των θυμάτων, ο υπουργός υποστήριξε ότι θα υπάρξει ένα πλαίσιο, εκ μέρους της κυβέρνησης, που θα ανακοινωθεί σύντομα «θα περιλαμβάνει όλα τα ζητήματα και όχι μόνο τις αποζημιώσεις». Σε ό,τι αφορά τη Hellenic Train, τόνισε πως «υπάρχει μια αντίδραση ότι θα καταβληθούν οι αποζημιώσεις και η κυβέρνηση θα είναι πάνω από το ζήτημα αυτό».
Όσον αφορά τη σύμβαση τεχνολογικής αναβάθμισης, ο υπουργός Μεταφορών είπε ότι θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς.
55 οι νεκροί και δύο σοροί που δεν έχουν ταυτοποιηθεί
Ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ανέφερε πως είναι 55 οι νεκροί που έχουν ταυτοποιηθεί, ενώ υπάρχουν και άλλοι δύο νεκροί που ακόμη δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί. Επιπλέον, σύμφωνα με τον υπουργό, υπάρχουν επτά άνθρωποι που νοσηλεύονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.
Αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο
Ο υπουργός ανέφερε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών.
Επίσης, ο κ. Γεραπετρίτης εξήρε τη στάση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για την αναβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Υπογράμμισε, ακόμη, το σκέλος της εκπαίδευσης του προσωπικού. Θα υπάρξει, δε, όπως τόνισε, αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο του σιδηροδρόμου.
Επικοινωνία Μητσοτάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alstom
Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Για αυτό, όπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας). Έδωσε, δε, σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.
«Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους»
«Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο αδικός χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».
Στη συνέχεια, ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».
«Δεν θα κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος»
«Είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το "γιατί" θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις».
Ο κ. Γεραπετρίτης επικαλέστηκε τη «σαφή δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».
Η σύμβαση για το σύστημα τηλεδιοίκησης
Κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης, έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ., σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».
Ακολούθως, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 ως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».
Τα σημαντικότερα σημεία της συνέντευξης Τύπου:
-Η οδύνη αυτή πρέπει να βρει μια κάθαρση
-Οφείλω να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης αλλά και προσωπική στις οικογένειες των θυμάτων και σε όλους τους Έλληνες πολίτες γιατί δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθει να αποσείσει την οποιαδήποτε ευθύνη
- Δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί
-Θα ασχοληθώ αποκλειστικά με ζητήματα που έχουν να κάνουν με το δυστύχημα στα Τέμπη και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ με την κατ' ουσία απόδοση ευθυνών που είναι αρμοδιότητα της δικαιοσύνης και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες ώστε η έρευνα να πάει στο δυνατό επίπεδο
-Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον
- Η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων.
►Διαβάστε επίσης: Σιδηρόδρομος: Ωρα αποφάσεων για την επαναλειτουργία του - Οι στρεβλώσεις στα έργα
Τα τρία μοιραία λάθη
- Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε συνεχώς και αδιαλείπτως άρα υπό αυτή την έννοια και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να υπήρχε η χάραξη πορείας που δεν έχει συντελεστεί
- Ακόμα και αν δεν είχαμε την χάραξη πορείας, ένα δεύτερο επίπεδο ασφαλείας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού που δεν συνέβη
- Σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα ηλεκτρονικού ελέγχου και για μια απόσταση 5,5 χλμ. και αν είχε υπάρξει θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία γιατί θα είχε γίνει αντιληπτή η μετάπτωση της επιβατικής αμαξοστοιχίας στην μοιραία εσφαλμένη γραμμή
-Η αμαξοστοιχία περιήλθε σε εσφαλμένη γραμμή χωρίς αντίδραση εκ μέρους της ίδιας της αμαξοστοιχίας ως σύστημα προειδοποίησης
- Άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το πιθανότερο είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί
- Υπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία
Ελλείψεις προσωπικού
-Είχαμε σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία και λόγω των μνημονιακών υποχρεώσεων
-Προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων.
-Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.
Η επόμενη ημέρα
-Η υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης. Θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες ώστε η σύμβαση να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με το ΔΣ της Alstom Γαλλίας, με το οποίο είχε συζήτηση για θέματα υλοποίησης σύμβασης. Ο πρωθυπουργός έδωσε σαφή εντολή ώστε ο χρόνος αποπεράτωσης να είανι όσο το δυνατόν πιο άμεσα, Θα είμαστε σε θέση το αμέσως επόμενο διάστημα να σας πούμε τους χρόνους αποπεράτωσης.
Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό
-Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε το επίπεδο ασφάλειας: το οποίο θα περιλαμβανει υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες στους σταθμούς, έστω κι αν αυτό σημαίνει μείωση για το μεταφορικό έργο – και επιπλέον μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατότητων.
-Συντονισμός σε συνεργασία με την εταιρεία που λειτουργεί το σιδηρόδρομο και έχουν συμφωνήσει στο βασικό πλαίσιο που αφορά επανεκίνηση με ασφάλεια
-Το πρόγραμμα σπουδών είναι ήδη αυστηρό, για τους σταθμάρχες – θεωρητική και πρακτική άσκηση 6 μηνών με καθημερινή συμμετοχή όλων των υποψηφίων πρακτική στο πεδίο, ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ για την αξιολόγηση του προσωπικού. Είναι ήδη αυστηρή η διαδικασία αλλά θα επαναξιολογηθεί το πλαίσιο.
- Θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση ένα αυστηρότερο πλαίσιο για κλοπές και δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι μια παθογένεια που πρέπει να αντιμετωπίσουμε.
-Η επιτροπή κάνει διερεύνηση διοικητικών αιτίων και όχι ποινικών ευθυνών
- Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με τον Γερμανό καγκελάριο και έχει υπάρξει συνεργασία με αποστολή γερμανικού κλιμακίου για αναβάθμιση του δικτύου
-Θέλω να διαβεβαιώσω ότι όσον αφορά την κυβέρνηση και εμένα ότι θα παραμείνω στη θέση αυτή με το ιερό καθήκον να έρθουν στην επιφάνεια τα αίτια που έφεραν την καταστροφή κάνοντας και την κριτική τη δική μας. Ηέρευνα αυτή θα πάει μέχρι τέλος
- Σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις με τη σύμβαση 717 υπήρξαν καθυστερήσεις και από την παρούσα κυβέρνηση ένα διάστημα 18 μηνών, από την προηγγούμενη μεγαλύτερο. Το έργο δρομολογείται το επόμενο διάστημα ενώ σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό στο σταθμαρχείο Λάρισας υπήρχε η δυνατότητα και πριν και μετά τον σταθμό να διαπιστωθεί ότι το τρένο ήταν σε λάθος τροχιά
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!