Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εξωτερικών για την «Μετατροπή του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ) στην Ανώνυμη Εταιρεία Ελληνική Εταιρεία Εξαγωγικών Πιστώσεων και την κύρωση του Καταστατικού της» στην επιτροπή Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής.
Η ΝΔ τάχθηκε υπέρ του σχεδίου νόμου. ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 καταψήφισαν. Νωρίτερα, την απόλυτη θετική τους στάση στο σχέδιο νόμου εξέφρασαν κατά την ακρόαση οι φορείς.
Ειδικότερα, η πρόεδρος του ΔΣ του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη δήλωσε τον ενθουσιασμό της για το σχέδιο νόμου, σημειώνοντας ότι βλέπουμε επιτέλους μετά από πολλά χρόνια την εξέλιξη και μετεξέλιξη του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων που έπρεπε ήδη να είχε γίνει. Το χαρακτήρισε «τέλειο, καθώς δεν αφήνει τίποτα έξω και ασφαλώς θα μπορέσει να στηρίξει τη μεταρρύθμιση που γίνεται τώρα, στις μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις που είναι μέλη και έχουν ανάγκη από τη χρήση των νέων εργαλείων».
Ο εκτελεστικός πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας Παναγιώτης Χασάπης ανέφερε πως ο Σύνδεσμος συνεργάστηκε με τον Οργανισμό για αυτή την μετεξέλιξή του και «έχουν υιοθετηθεί οι προτάσεις του ΣΕΒΕ για νέα προϊόντα και χρηματοδοτικά εργαλεία που προήλθαν από αίτημα των εξαγωγικών επιχειρήσεων», σημειώνοντας πως «ο εξαγωγικός κόσμος της χώρας περίμενε καιρό τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΠ».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης Αλκιβιάδης Καλαμπόκης ανέφερε πως «ήταν ένα πάγιο αίτημα του εξαγωγικού κόσμου της χώρας ο εκσυγχρονισμός του ΟΑΕΠ στα νέα οικονομικά δεδομένα» και εκτίμησε πως θα στηριχθούν «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν κατάφερε ο Οργανισμός τα τελευταία χρόνια να τις πλησιάσει, να εφαρμόσει μια εμπορική πολιτική φιλικά προσκείμενη προς αυτές τις επιχειρήσεις».
Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Γιώργος Ξηρογιάννης ανέφερε πως η μετατροπή του ΟΑΕΠ σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό οργανισμό ήταν και συνεχίζει να είναι πάγιο αίτημά μας και ο λόγος είναι απλός. Για να φύγει η χώρα μπροστά ακόμα ταχύτερα, απαιτείται συνεχής και ισχυρή στήριξη των εξαγωγών, να διατηρήσουμε δηλαδή το εξαιρετικό μομέντουμ που έχουμε τα τελευταία χρόνια. Επισήμανε όμως ότι παραμένει χωρίς λύση ένα διαχρονικό πρόβλημα των εξαγωγικών επιχειρήσεων που αφορά την απαλλαγή της εισφοράς 0,6 του νόμου 128/75 για δάνεια που χορηγούν οι τράπεζες μέσω του προγράμματος εξωστρέφειας του ΟΑΕΠ σε συνδυασμό με την προχρηματοδότηση εξαγωγών.
Το μέλος της ΔΕ και υπεύθυνος Συμβουλευτικής Υποστήριξης Επιχειρήσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών Δημήτρης Δημητρίου εξέφρασε την απόλυτη ικανοποίηση του Επιμελητηρίου για αυτό το σχέδιο νόμου καθώς όπως είπε «καλύπτονται οι πάγιες θέσεις μας». Υπενθύμισε πως το ΕΒΕΑ συμμετέχει θεσμικά στο Εθνικό Συμβούλιο Εξωστρέφειας το οποίο συστάθηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων. Πρότεινε να υπάρξει η πρόβλεψη συνεννόησης με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών για τη δημιουργία ειδικών χρηματοδοτικών προϊόντων για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις ώστε να αποτελούν δάνεια γέφυρα, bridge loans, για λόγους μικρής διάρκειας και θα αφορούν την κάλυψη αγοράς πρώτων υλών, αλλά ιδιαίτερα, τα έξοδα που προκύπτουν για τις εξαγωγές και τις εξαγωγικές επιχειρήσεις των τελικών προϊόντων των ελληνικών επιχειρήσεων. Επίσης, την αύξηση της χρηματοδότησης των προγραμμάτων ΕΣΠΑ για την ενίσχυση της εξωστρέφειας, σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης, καθώς και τη χρήση κονδυλίων με το Ταμείο Ανάκαμψης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών.
Το μέλος της Δ.Ε. και υπεύθυνος Γ.Ε.ΜΗ. και Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Νίκος Μαυρίκος δήλωσε θετικός με το σχέδιο νόμου επισημαίνοντας πως «ο επιχειρούμενος μετασχηματισμός του Οργανισμού σε μετατροπή σε Ανώνυμη Εταιρεία περιλαμβάνει θέση επιταχυντή, στην προσπάθεια αύξησης των εξαγωγών και κατ' επέκταση, στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, που αποτελεί πρωταρχική επιδίωξη στη κατεύθυνση για την ανάταξη του Πειραϊκού δυναμικού για την οικονομική σταθερότητα της χώρας».
Ο γενικός διευθυντής του ΟΑΕΠ Γρηγόρης Σταματόπουλος ανέφερε πως από αυτή την μεταρρύθμιση θέλουμε να ανοίξουμε, ουσιαστικά, όλο το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε στις ελληνικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα να είμαστε δίπλα τους από την αρχή της εφοδιαστικής αλυσίδας, το apply chain, δηλαδή από τις πρώτες ύλες μέχρι, ουσιαστικά, και στην πώληση των προϊόντων στον τελικό αγοραστή. Σημείωσε πως ο γαλλικός, ο ολλανδικός και ο γερμανικός οργανισμός που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα στο κομμάτι του credit insurance, δεν είναι κρατικοί οργανισμοί αυτοί. Είναι ιδιώτες «παίκτες» - εταιρείες οι οποίες, ουσιαστικά, ασχολούνται με τις μεγάλες επιχειρήσεις. Εμείς είπε θα πάμε πόρτα - πόρτα σε κάθε ελληνική επιχείρηση, όχι απαραίτητα εξαγωγική, για να μάθουν τον νέο Οργανισμό και τις δυνατότητες που μπορεί να τους προσφέρει. Και το 2021 η χρονιά θα κλείσει κερδοφόρα καθώς τα αποθεματικά του τα τοποθετεί και σε ένα επενδυτικό χαρτοφυλάκιο από το οποίο προκύπτει και το μεγαλύτερο κομμάτι των εσόδων του.
Ο υφυπουργός Εξωτερικών Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης ευχαρίστησε όλους τους φορείς για την εποικοδομητική τους συνεργασία που έχουν όλα αυτά τα χρόνια για την προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, όπως άλλωστε και για την κατάρτιση του νομοσχεδίου. Επισήμανε ότι και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε κοιτάξει και αυτή τον μετασχηματισμό του Οργανισμού και είχε ζητήσει από την GIZ μία μελέτη, η οποία δεν διαφέρει πάρα πολύ από την μελέτη της ΣΑΤΣΕ που είναι πιο εμπεριστατωμένη και τεχνικά πιο άρτια. Επίσης, ανέφερε πως με το νομοσχέδιο εναρμονίζεται ο Οργανισμός με την Οδηγία OJC 39-2/1/19/12, τοy 2012 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία παραβιαζόταν συστηματικά στο παρελθόν βάζοντας τον ΟΑΕΠ να κάνει ασφαλιστικές πιστώσεις βραχυπρόθεσμης διάρκειας. Δημιουργούμε καινούργια προϊόντα, δίνουμε δυνατότητες ώστε ο ΟΑΕΠ να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εξαγωγική προσπάθεια που κάνουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της χώρας μας. Καθώς, οι μεγάλες επιχειρήσεις, όπως εξήγησε ο υφυπουργός έχουν τη τεχνογνωσία, ενώ η μικρή και μεσαία επιχείρηση είναι αυτή που χρειάζεται να την «πάρει κανείς από το χέρι», να την εκπαιδεύσει, να της δείξει το δρόμο, με την τράπεζα ή χωρίς την τράπεζα, να μπορεί να καλύψει τους ασφαλιστικούς κινδύνους, προκειμένου να εξυπηρετήσει τη δική της εξωστρεφή προσπάθεια και συνολικά την εξωστρεφή προσπάθεια της χώρας.
Στην κατ' άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου που ακολούθησε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη, σχολίασε παρενθετικά τα αποτελέσματα της πρόσφατης Συνόδου της ΕΕ, ενώ ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Ανδρέας Λοβέρδος αναφέρθηκε στις επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία .
Ειδικότερα η εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευσης Θεοδώρα Τζάκρη ανέφερε πως η παρουσία του πρωθυπουργού ήταν «κατώτερη των περιστάσεων» καθώς «έκανε τα πάντα για να διασφαλίσει για όσο περισσότερο μπορούσε τα κέρδη των λίγων και των εκλεκτών. Δεν ίδρωσε το αυτί του ούτε βλέποντας τις εναγώνιες προσπάθειες του Ισπανού και του Πορτογάλου ομολόγου του, που σήκωσαν, στην κυριολεξία, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στο πόδι για να διασφαλίσουν τα συμφέροντα των πολιτών τους». Ο Πέδρο Σάντσεθ και ο Αντόνιο Κόστα, είπε «πέτυχαν να εξαιρέσουν τις χώρες τους και να λάβουν έκτακτα και προσωρινά μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης ακρίβειας στην ενέργεια, μειώνοντας τις τιμές του ρεύματος» δείχνοντας πως «υπάρχουν λύσεις, αρκεί να τις διεκδικήσεις και να μην τις αγνοήσεις!» και εκτίμησε πως «αντίστοιχες αποφάσεις θα μπορούσαμε να πάρουμε» σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως στον ΣΥΡΙΖΑ «έχουμε πει, ότι υπάρχει αισχροκέρδεια και ότι υπάρχουν καρτέλ δομημένα» στην ελληνική ενέργεια.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Ανδρέας Λοβέρδος ανέφερε πως «οι συνέπειες του πολέμου και η αισχροκέρδεια που αναπτύσσεται με βάση αυτά τα οποία γίνονται στην Ελλάδα και λόγω του πολέμου, αλλά και για λόγους άλλους που δεν σχετίζονται με τον πόλεμο, αλλά με την αισχροκέρδεια, απαιτούν μία απάντηση από την πλευρά της κυβέρνησης, που να μην είναι υποσχέσεις χρονικού περιεχομένου αορίστου αγνώστου, αλλά συγκεκριμένου και πολύ επιτελικού». Η κυβέρνηση είπε θα πρέπει να πάρει κάποια ρίσκα. Ο ρόλος της κυβέρνησης δεν είναι αυτός του αναλυτή των γεγονότων και ας πάρει κάποια μέτρα για τον Απρίλιο και το Μάιο, τόνισε. Σχετικά με τον ρόλο της Τουρκίας στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας στην Κωνσταντινούπολη, ο κ. Λοβέρδος εκτίμησε πως «όταν τελειώσει η άθλια πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία, η Τουρκία θα ξαναβρεί τη θέση που έχει, η οποία δεν είναι προϊόν πολυσχιδούς εξωτερικής πολιτικής, αλλά μιας εξωτερικής πολιτικής που στηρίχθηκε στον Πρόεδρο Τραμπ και προσπαθεί, εναγωνίως, τώρα, η Τουρκία να πάρει τα πράγματα πίσω. Όμως, όλες οι χώρες οι γειτονικές δεν αποτελούνται από χώρες, οι ηγεσίες των οποίων είναι αφελείς ή παθαίνουν απώλεια πρόσφατης μνήμης. Όλοι ξέρουν -ειδικά το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Αίγυπτος, η Σαουδική Αραβία- τι ακριβώς έλεγε γι' αυτούς και τι έπραττε, πριν από λίγους μήνες, η Τουρκία».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης αναφερόμενος στον πόλεμο στην Ουκρανία είπε ότι «ένας πόλεμος σήμερα δεν είναι εύκολος, ούτε γρήγορος, όσο και αν μερικοί φαντάζουν σαν υπερδυνάμεις» και σημείωσε ότι εκτός από τα θύματα, τους πρόσφυγες και τις ανυπολόγιστες καταστροφές που σημειώνονται στην Ουκρανία, αυτό που έρχεται είναι «μία απίστευτη επισιτιστική κρίση για όλα τα κράτη».
Αύριο, έχει προγραμματιστεί η δεύτερη ανάγνωση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή της Βουλής. Την Πέμπτη θα εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!