Εάν δει κανείς τις παλαιότερες προσπάθειες μεταρρυθμίσεων στο χώρο αυτό, δεν θα εκπλαγεί με το ότι η μεγαλύτερη αντίσταση που συναντά στην προσπάθεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις, είναι στον τομέα της Παιδείας, και αυτές τις τελευταίες ημέρες ειδικότερα στην επαγγελματική Εκπαίδευση.
Η απόφαση της κυβέρνησης για αλλαγές, όπως αποτυπώθηκε στο νομοσχέδιο που εγκρίθηκε το βράδυ της Πέμπτης από την Εθνική Αντιπροσωπεία, ξεκινά από ένα δεδομένο: Ενώ υπάρχει διαχρονικά σημαντικό ποσοστό ανεργίας νέων και αυξανόμενη ζήτηση για τεχνικά επαγγέλματα, καταγράφεται ανεπαρκής προσφορά ανθρώπινου δυναμικού. Μόλις το 30% των μαθητών λυκείου επιλέγει τα ΕΠΑΛ, ενώ το υπόλοιπο 70% τα ΓΕΛ, όταν οι αριθμοί αυτοί είναι σχεδόν αντίστροφοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επιπροσθέτως, το κύμα των υποψηφίων προς τα πανεπιστήμια δεν συνάδει με το γεγονός ότι ο ρυθμός αποφοίτησης των φοιτητών στην Ελλάδα είναι ο χαμηλότερος σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η κυβέρνηση απορρίπτει το στερεότυπο ότι η κοινωνική κι επαγγελματική καταξίωση έρχεται μόνο μέσω του πανεπιστημιακού πτυχίου, και όχι από τεχνικές επαγγελματικές σπουδές. Στην πραγματικότητα, λένε στο Μέγαρο Μαξίμου αλλά και στο υπουργείο Παιδείας, δεν υπάρχει καταξιωμένη και απαξιωμένη επιλογή. Οι νέοι χρειάζονται διαφορετικές εναλλακτικές επιλογές, που να ανταποκρίνονται στις κλίσεις, στις δεξιότητες, στα ενδιαφέροντα τους και να έχουν αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Οι κυβερνώντες, δηλαδή, πιστεύουν ότι δεν υπάρχει μόνο ένας, αλλά πολλοί κοινωνικοί ανελκυστήρες στην εκπαίδευση.
Υποστηρίζουν, λοιπόν, ότι αυτή την κατάσταση θέλει να διορθώσει η νέα μεταρρύθμιση. Κεντρική στόχευση είναι η στενότερη σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Είναι οι σπουδές που θα οδηγούν σε ποιοτικές προοπτικές για τους νέους. Δημιουργείται, έτσι, το επίπεδο 3, στο οποίο μετά το γυμνάσιο, προβλέπεται η ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) για αποφοίτους γυμνασίου. Δίνεται με αυτό τον τρόπο η δυνατότητα σε νέους οι οποίοι θέλουν να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους στο επίπεδο του τεχνίτη και μέχρι σήμερα δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή. Οι ΕΣΚ αποτελούν παράγοντα μείωσης του κοινωνικού αποκλεισμού, λένε συνεργάτες του πρωθυπουργού, και περαιτέρω μείωσης της μαθητικής διαρροής. Τίθεται, έτσι, τέλος σε μία θλιβερή εξαίρεση της χώρας, καθώς το επίπεδο 3 υφίσταται σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης.
Στο επίπεδο 4 προβλέπεται η ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων. Είναι μια επέκταση του επιτυχημένου θεσμού των πρότυπων σχολείων στη γενική εκπαίδευση. Στα Πρότυπα ΕΠΑΛ θα εισάγονται οι απόφοιτοι γυμνασίου με βάση τον βαθμό απολυτηρίου τους και οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται με βάση τα προσόντα τους.
Τέλος, στο επίπεδο 5 αναδιαρθρώνονται και ενισχύονται τα ΙΕΚ, διοικητικά και λειτουργικά. Ιδρύονται δημόσια Πειραματικά Θεματικά ΙΕΚ, πάντοτε στη βάση των αναγκών της αγοράς εργασίας, ενώ παρέχεται η δυνατότητα στα ΙΕΚ να οργανώνουν ξενόγλωσσα τμήματα και στους καταρτιζόμενους να συμμετέχουν σε προγράμματα της ΕΕ.
Η κριτική της αντιπολίτευσης
Την παραίτηση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με αφορμή το νομοσχέδιο που εγκρίθηκε από τη Βουλή προχθές. Η κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης εστιάζεται στην «συστηματική απομάκρυνση από τα θρανία προς σχολές πρόωρης κατάρτισης», όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, που προσθέτει ότι «η πραγματική τομή του νομοσχεδίου είναι η μαθητεία/εργασία ανηλίκων μετά το Γυμνάσιο».
Επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρεί ότι στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η πλήρη «υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων».
Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης της, η αξιωματική αντιπολίτευση επισημαίνει: «Η καθιέρωση κατατακτηρίων εξετάσεων αποφοίτων ΙΕΚ και της τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ για τα ΑΕΙ, αγνοεί την αρχή πως αυτές διεξάγονται ανάμεσα σε κατόχους ισότιμων του τίτλων σπουδών. Επί της ουσίας οι νεοφιλελεύθεροι του ΥΠΑΙΘ μας επιδεικνύουν πόσο εφευρετικοί μπορούν να είναι στην υποβάθμιση των ΑΕΙ, στην εξίσωση των υπηρεσιών κατάρτισης με πανεπιστημιακές σπουδές.
Το Υπουργείο Παιδείας εκπέμποντας ένα απίστευτο αυταρχισμό και απαξίωση απέναντι στους εκπαιδευτικούς και στη συλλογική τους έκφραση, προωθεί διάταξη με την οποία ουσιαστικά διορίζει όλα τα μέλη των Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Αντί να αφουγκραστεί το μήνυμα των πρόσφατων «εκλογών» που διεξήγαγε το ΥΠΑΙΘ (συμμετείχε μόλις το 8% των εκπαιδευτικών) και να αποκαταστήσει σχέσεις συνεργασίας με τον κόσμο της εκπαίδευσης , προχωρεί σε μια πρωτοφανή αντιδημοκρατική ενέργεια που μόνο με την εποχή της δικτατορίας μπορεί να συγκριθεί…».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!