Στην τελική του φάση μπαίνει ο διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ καθώς σήμερα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μιλήσει στην εκδήλωση για την παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, στις 19:30 στο Μεγάλο Αρσενάλι, στο Παλιό Λιμάνι Χανίων.
Το έργο του ΒΟΑΚ θεωρείται ως «η τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα» στα μεγάλα οδικά projects καθώς με την υλοποίηση του θα αλλάξει τη σημερινή εικόνα του αυτοκινητόδρομου - καρμανιόλα.
Ο άξονας που θα διατρέχει από τα Χανιά (από την Κίσσαμο μελλοντικά) μέχρι τον Άγιο Νικόλαο είναι σήμερα το μεγαλύτερο οδικό έργο που ετοιμάζεται για να υλοποιηθεί.
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τρέχουν ένα ταυτόχρονο πρόγραμμα μελετών και στόχος είναι να ενεργοποιηθεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού μέσα στο 2021.
Με 46 ανισόπεδους κόμβους
Ο κρητικός αυτοκινητόδρομος στο μεγαλύτερο μέρος του θα ακολουθεί τη σημερινή χάραξη αλλά παράλληλα στο αντικείμενο του έργου συμπεριλαμβάνονται και μεγάλα τεχνικά. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΒΟΑΚ θα διαθέτει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος.
Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που σε πολλα θα θυμίζει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού, καθώς μεγάλο μέρος των έργων, θα αφορά διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα.
Να θυμίσουμε ότι η πρώτη φάση του διαγωνισμού, για την εκδήλωση ενδιαφέροντος τόσο για το τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος) όσο και για τη ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη), ξεκίνησε το 2018 με την παρουσία 5 σχημάτων.
Εξασφαλισμένα 1,027 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου
Στην πορεία ωρίμανσης, ήδη έχουμε καταγράψει την κατάθεση της περιβαλλοντικής μελέτης για το τμήμα που αφορά τη ΣΔΙΤ ενώ αναμένεται σύντομα και η κατάθεση της μελέτης για το τμήμα της παραχώρησης.
Εξίσου σημαντικό είναι πως το υπουργείο ΥΠΟΜΕ εξασφάλισε 1,027 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου. Τα 427 εκατ. ευρώ αφορούν χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ τα υπόλοιπα 600 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Επιπρόσθετα καλύφθηκε με αυτά τα κεφάλαια και η υλοποίηση του τρίτου τμήματος από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, που θα δημοπρατηθεί εντός του 2021 ως δημόσιο έργο.
Τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ
Συνοψίζοντας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης χωρίζεται σε τρία υποτμήματα:
1. Τμήμα Χανιά-Χερσόνησος
Θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης και διόδια για όλους, καθώς η λογική ότι θα επιβάλλονταν διόδια μόνο για τους τουρίστες κι όχι για τους Κρητικούς, είναι αντίθετη με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Το ενδιαφέρον τους έχουν εκφράσει τα σχήματα:
- ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ
- ΤΕΡΝΑ
- ΑΒΑΞ
- VINCI
- Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA CONCESIONES.
2. Τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη
Το τμήμα έχει μήκος 22,5 χιλιόμετρων. Η β’ φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε τον Απρίλιο 2021 και έχει κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Εδώ το ενδιαφέρον τους έχουν εκφράσει τα σχήματα:
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
- ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΡΙΑΔΝΗ» (ΑΒΑΞ-MARGUERITE)
- ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε
- SHIKUN BINUI LTD
- ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ACCIONA CONCESIONES- ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ INTERTOLL»
3. Τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος
Το τμήμα έχει μήκος 14,5 χιλιόμετρων, θα υλοποιηθεί σαν δημόσιο έργο, μάλιστα η λειτουργία του προστέθηκε ως προαίρεση στο έργο ΣΔΙΤ.
Η χρηματοδότηση του έργου
Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, ο ΒΟΑΚ θα χρηματοδοτηθεί (το σκέλος της δημόσιας συμμετοχής) από το Ταμείο Ανάκαμψης πράγμα που διασφαλίζει τη συνολική υλοποίηση του έργου από άκρη σε άκρη.
Είναι από τα έργα που βρίσκονταν στο... ραντάρ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς οι χαμηλοί φόρτοι στο μεγαλύτερο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονας Κρήτης, έκαναν το έργο ιδιαίτερα δύσκολο στην χρηματοδότηση του.
Πλέον με τα 427 εκατ. ευρώ που εξασφαλίστηκαν για την κατασκευή του έργου, παίρνει σάρκα και οστά η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, κάτι που μεταφράζεται ως μια μεγάλη επιτυχία.
Από αυτά, περί τα 200 εκατ. ευρώ θα πάνε στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος) και άλλα 90 εκατ. ευρώ στο ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη).
Τον δρόμο της υλοποίησης παίρνει όμως μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος, το τρίτο τμήμα του άξονα. Σε αυτό προχωρούν από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ την ολοκλήρωση των μελετών και στόχος είναι μέσα στο 2021 να ξεκινήσει η δημοπράτηση του έργου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!