Μικρές πιθανότητες συγκεντρώνει, επί του παρόντος τουλάχιστον, το σενάριο μεγαλύτερης και πιο ουσιαστικής εμπλοκής του Δημοσίου στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων που προβλέπεται να είναι ιδιωτικός, αλλά το ενδιαφέρον των επενδυτών – 5 στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου – να βαίνει μειούμενο καθώς ζητούν αποδόσεις άνω του 10%, δηλαδή διπλάσιες του προβλεπόμενου, ώστε να πάρουν «ρίσκο».
Οι επενδυτές έχουν θέσει μια σειρά αιτημάτων που αφορούν από την ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση τους (ΕΝΦΙΑ, κόστος μεταβιβάσεων) μέχρι την αγορά του ακινήτου στο 65% -70% της τιμής του πλειστηριασμού.
Η αγορά πάντως εκτιμά ότι χωρίς ουσιαστική εμπλοκή του Δημοσίου (πέραν της επιδότησης μέρους του μισθώματος που θα πρέπει να καταβάλει ο ευάλωτος που λόγω πτώχευσης χάνει την πρώτη κατοικία, ώστε να διατηρήσει το δικαίωμα στέγασης στο σπίτι του), δύσκολα θα εκπληρωθεί ο σκοπός του Φορέα, δηλαδή η αποτροπή των εξώσεων.
►Διαβάστε επίσης: Κόκκινα δάνεια: Ρυθμίσεις, «Ηρακλής ΙΙΙ» και Φορέας Επαναμίσθωσης στο ραντεβού Χατζηδάκη με servicers
Οι servicers πάντως, στα χέρια των οποίων βρίσκεται κατά κύριο λόγω το απόθεμα των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων, εκτιμούν ότι ένα κρατικό ή έστω ημι-κρατικό μοντέλο Φορέα (όπως αυτό που δρομολογείται στην Κύπρο) θα έδινε ουσιαστική λύση στο πρόβλημα των ευάλωτων - όχι μόνο με στενά όρια που ορίζει ο νόμος. Εκτιμούν, ότι τα «ευάλωτα» ακίνητα είναι μεταξύ 30.000 - 50.000 και η μέση αξία επαναγοράς περί τις 70.000 ευρώ, ενώ το κόστος για το Δημόσιο δεν θα ξεπερνούσε τα 4 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ζητούμενο είναι να προστατευθεί το δικαίωμα στη στέγαση για χιλιάδες πολίτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και υπό τον όρο ότι θα δεχθούν την άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου, να μη διαταραχτεί η κοινωνική συνοχή, λόγω εξώσεων που θα έχουν και πολιτικό αντίκτυπο. Από την άλλη πλευρά τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης, που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο, δεν μπορούν παγώσουν ή να καταργηθούν.
Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς ο σκοπός του Φορέα θα έπρεπε ίσως να επανεξεταστεί εντός ενός συνολικού πλαισίου στεγαστικής πολιτικής, την οποία θέλει να χαράξει η κυβέρνηση.
Πάντως, στη χθεσινή συνάντηση που είχαν οι servicers με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν υπήρξε τίποτα περισσότερο από ανταλλαγή απόψεων για το θέμα του Φορέα, που δεν ήταν άλλωστε και το μοναδικό της ατζέντας.
►Διαβάστε επίσης: Κ. Χατζηδάκης προς servicers: Ρυθμίστε περισσότερα δάνεια
Για το υπουργείο, η δημιουργία νέου πλαισίου που θα διέπει τις σχέσεις servicers – δανειοληπτών και η αναλυτική, διαφανής ενημέρωση των οφειλετών αποτελεί προτεραιότητα, βάσει των όσων προβλέπει και η κοινοτική οδηγία 2167/2021 (NPL Directive) με την οποία θα πρέπει να εναρμονιστεί το εθνικό δίκαιο μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας θα προβλέπει την υποχρέωση των servicers για αναλυτική πληροφόρηση προς τους δανειολήπτες σχετικά με την αγορά του δανείου τους από fund, ακριβή ενημέρωση για τους όρους συμφωνίας μεταξύ servicer – αγοραστή σε ότι αφορά το δάνειο. Επίσης θα υποχρεώνει τους servicers να παρέχουν προσωποποιημένη πληροφόρηση προς τους οφειλέτες για το σύνολο της οφειλής τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο κλπ. Και θα προβλέπονται ποινές όταν δεν παρέχεται σαφής και έγκυρη ενημέρωση στους οφειλέτες.
Σε ότι αφορά τις ρυθμίσεις, η Ενωση ενημέρωσε ότι οι ρυθμίσεις το πρώτο 6μηνο του 2023 ήταν αυξημένες κατά 35% σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα – έναντι στόχου για αύξηση 30% - και μαζί με τις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού φτάνουν τα 4 δισ. ευρώ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!