Λήξη της …εορταστικής περιόδου και της «ένεσης» αισιοδοξίας με τους πολίτες να ξαναρχίζουν τους υπολογισμούς για το πώς θα «βγάλουν» τον μήνα χωρίς να «κοκκινίσουν» οι δανειακές και όχι μόνο, υποχρεώσεις τους και ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις δεν υποχωρούν.
Την ίδια στιγμή, οι μεν τράπεζες προσπαθούν να αξιοποιήσουν το οπλοστάσιο τους ώστε να μην δημιουργηθεί «τσουνάμι» μη εξυπηρετούμενων δανείων και μέχρι στιγμής τα καταφέρνουν.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά «από τα παλιά δάνεια όσα ήταν να κοκκινίσουν κοκκίνισαν, ενώ τα πιο νέα, αυτά που χορηγήθηκαν την περίοδο της οικονομικής κρίσης ήταν λίγα και με δόθηκαν με αυστηρά κριτήρια και δεν διατρέχουν άμεσο κίνδυνο». Σε κάθε περίπτωση ο στόχος για της τράπεζες είναι να υποχωρήσει περαιτέρω και να προσεγγίσει το 5% ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΝPE ratio).
►Διαβάστε και: Τράπεζες: Υψηλότερες προβλέψεις το 2023 για τόκους καταθέσεων
Η αγωνία των servicers
Στοίχημα τόσο για τις τράπεζες, όσο και για τους servicers που έχουν και την αγωνία της επίτευξης των business plans εν αναμονή και της απόφασης της ολομέλειας του Αρείου Πάγου για το ζήτημα των πλειστηριασμών, είναι να παραμένουν ενεργές οι υφιστάμενες ρυθμίσεις, αλλά και να γίνουν νέες είτε μέσα από διμερείς συμφωνίες, είτε στο πλαίσιο του Εξωδικαστικού.
Αυτό άλλωστε αποτελεί επιδίωξη της κυβέρνησης που το τελευταίο που θα ήθελε να συμβεί εν μέσω προεκλογικής περιόδου είναι αύξηση πλειστηριασμών και κυρίως εξώσεων που θα φέρει πάλι στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης το ζήτημα της προστασίας πρώτης κατοικίας κυρίως των ευάλωτων δανειοληπτών.
►Διαβάστε και: Πλειστηριασμοί: Τέλη Γενάρη «κρίνει» τους servicers η Ολομέλεια του ΑΠ - Ο ρόλος της Εurostat
Ανοίγει η πλατφόρμα
Εντός του μήνα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αναμένεται να έχει νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους των τραπεζών, με ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης να είναι αυτό της επιδότησης από τις τράπεζες του 50% της επιβάρυνσης στα στεγαστικά δάνεια των συνεπών ευάλωτων λόγω της αύξησης των επιτοκίων και ο υπολογισμός της επιβάρυνσης θα γίνει με ημερομηνία αναφοράς της 1η Ιουλίου 2022.
Στόχος είναι εντός του Φεβρουαρίου να ανοίξει τη πλατφόρμα που θα υποδέχεται τα αιτήματα των 30.000 δυνητικά δικαιούχων (αφορά και όσους έχουν δάνειο που έχει τιτλοποιηθεί και βρίσκεται στα «χέρια» των funds) της 12μηνης επιδότησης.
Οι δανειολήπτες θα έχουν περιθώριο 3 μηνών από την έναρξη του προγράμματος να υποβάλλουν αίτηση ενώ οι τράπεζες δεν θα έχουν λόγο σε ότι αφορά την επιλεξιμότητα των δανειοληπτών.
Όσοι ενταχθούν στο πρόγραμμα θα πρέπει να είναι ανά πάσα στιγμή ενήμεροι (να μην υπάρχει καθυστέρηση μεγαλύτερη των 30 ημερών). Σε διαφορετική περίπτωση διακόπτεται η επιδότηση, ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, τα ποσά που θα έχουν καταβληθεί δεν θα ανακτηθούν ούτε θα αναζητηθούν.
►Διαβάστε και: Πρασινίζουν το 2023 τιτλοποιημένα δάνεια ύψους 15 δισ. στα χέρια των servicers
Ανεβάζει ταχύτητες ο εξωδικαστικός
Εντός των επόμενων ημερών αναμένονται τα στοιχεία για τα σύνολο του 2022 που αφορούν την πορεία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού που προσπαθεί να «ανεβάσει» ταχύτητες και σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται οι συζητήσεις μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων (Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και πιστωτών) ώστε να γίνει πιο ευέλικτος και αποτελεσματικός ο μηχανισμός.
Αυτό πάντως που αναγνωρίζεται από αξιωματούχους του οικονομικού επιτελείου αλλά και από τους χρηματοπιστωτικούς φορείς είναι ότι υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης των πολιτικών αναφορικά με τα διαθέσιμα εργαλεία ρύθμισης των οφειλών τους.
Πάντως, μέσω του myEGDIX.live, παρέχεται πλέον η δυνατότητα εξυπηρέτησης από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδωτικού Χρέους με βιντεοκλήση ή τηλεφωνική εξυπηρέτησης. Τόσο οι ίδιοι οι οφειλέτες (φυσικά πρόσωπα και εκπρόσωποι νομικών προσώπων) όσο και οι εξουσιοδοτημένοι σύμβουλοί τους (δικηγόροι, λογιστές, οικονομολόγοι, σύμβουλοι επιχειρήσεων κ.λπ.) μπορούν να προγραμματίζουν ψηφιακά την ημέρα, την ώρα και τον τρόπο της εξυπηρέτησής τους με την ΕΓΔΙΧ.
Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη υπηρεσία της ΕΓΔΙΧ που ξεκίνησε την πιλοτική της λειτουργία είναι η πλατφόρμα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών του ν. 4738/2020. Η πλατφόρμα παρέχει στον ενδιαφερόμενο πληροφορίες σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες συνιστάται ή απαιτείται να προβεί ο ενδιαφερόμενος ανάλογα με το στάδιο της αίτησής του, ενώ παρέχεται και η δυνατότητα υποστήριξης για ερωτήματα που αφορούν την αίτησή του. Στο αμέσως επόμενο διάστημα στην πλατφόρμα αναμένεται να ενταχθούν και άλλες υπηρεσίες της ΕΓΔΙΧ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!