Με επιστολή προς τις διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού των τραπεζών πριν από μερικές μέρες η Επιθεώρηση Εργασίας υπενθυμίζει τις υποχρεώσεις τους αναφορικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας, αλλά και τις κυρώσεις που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο, καθώς το διάστημα προσαρμογής στα νέα δεδομένα που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι (1/7/2022) έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί για τράπεζες και σούπερ μάρκετ που απασχολούν περισσότερους από 250 εργαζόμενους.
Πάντως, τα μέχρι τώρα στοιχεία έχουν δείξει ότι είναι σχεδόν καθολική η εφαρμογή στους δύο κλάδους, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές αρρυθμίες και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους τραπεζοϋπάλληλους, όπως ήταν λογικό, προσαρμόστηκαν ταχύτατα. Και ουσιαστικά τέθηκαν οι βάσεις για την καθολική εφαρμογή του μέτρου και στους άλλους κλάδους.
Δεν αναστέλλουν τα προγράμματα εθελούσιας
«Υπήρχαν συνάδελφοι που έμπαιναν πρωί στο γραφείο τους και έφευγαν βράδυ. Συνάδελφοι που είχαν ξεχάσει πότε είναι απόγευμα, πότε βραδιάζει» αναφέρει χαρακτηριστικά συνδικαλιστής.
►Διαβάστε και: EKT: Γιατί είναι πιο ευάλωτες οι ελληνικές τράπεζες στην αύξηση των κόκκινων δανείων
Από την άλλη πλευρά, δεν μπορεί να εκτιμηθεί αν η αυστηρή τήρηση του ωραρίου αύξησε την παραγωγικότητα των υπαλλήλων στις τράπεζες, κυρίως σε τμήματα και διευθύνσεις που δεν αφορούν τις συναλλαγές με το κοινό.
Και μπορεί κάποια projects να παρουσιάζουν καθυστερήσεις λόγω της αυστηρής τήρησης του ωραρίου -από το οποίο εξαιρούνται των ανώτατα και ανώτερα στελέχη- ωστόσο, οι τράπεζες δεν φαίνεται να αναστέλλουν τα προγράμματα εθελούσιας στο πλαίσιο μείωσης του κόστους λειτουργίας τους.
«Τρέχει» το outsourcing
Και ίσως μοιάζει οξύμωρο από την μια πλευρά να μειώνεται συνεχώς το προσωπικό και από την άλλη πλευρά, ολοένα να αυξάνεται το outsourcing, δηλαδή η ανάθεση σε εξωτερική οντότητα (π.χ καταχώρηση data κλπ.), που μπορεί να κοστίζει το ίδιο ή και περισσότερο από τη μισθοδοσία των υπαλλήλων που θα έκαναν την ίδια δουλειά. Το «μυστικό» για τις τράπεζες και όχι μόνο βρίσκεται στο γεγονός ότι η λογιστική διαχείριση είναι οικονομικότερη, καθώς οι δαπάνες outsourcing αποσβαίνονται σε βάθος 5ετίας.
Από την άλλη πλευρά, πάρα πολλοί τραπεζοϋπάλληλοι μεταξύ των οποίων και εξειδικευμένα στελέχη που αποχώρησαν από τις τράπεζες μέσω γενναιόδωρων, κυρίως τα προηγούμενα χρόνια, προγράμματα εθελούσιας εξόδου, εργάζονται πλέον στις εταιρείες που αναλαμβάνουν outsourcing έργα/υπηρεσίες των τραπεζών. Γεγονός, που αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα για τις τράπεζες, καθώς στην πραγματικότητα δουλεύουν με ανθρώπους που όχι μόνο ξέρουν τη δουλειά αλλά και την ίδια την τράπεζα ως οργανισμό.
►Διαβάστε και: Ενρία-SSM: Δεν υπάρχει περίπτωση να απαγορευτεί η διανομή μερίσματος από τις τράπεζες
Πέραν της συνεχώς αυξανόμενης επέκτασης του outsourcing σε διεθνές επίπεδο, διαμορφώνεται μια ακόμα νέα τάση που δεν αφορά μόνο τις τράπεζες.
Οι νεότερες γενιές εργαζόμενων σε συγκεκριμένους τομείς/κλάδους (πχ. στο Information Technology, δημιουργίας νέων προϊόντων/υπηρεσιών) φαίνεται να δείχνουν σαφή προτίμηση στο να εργάζονται με βάση προθεσμίες παράδοσης έργου, αποφασίζοντας ουσιαστικά ποιες και πόσες ώρες θα εργαστούν, παρά βάσει καθορισμένου τυπικού ωραρίου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!