Μικρή επιτάχυνση της ανάπτυξης προβλέπει για το 2024 -2025 η Τράπεζα της Ελλάδος. Ειδικότερα, στο σημείωμά της «Note on the Greek economy», η ΤτΕ βλέπει ανάπτυξη 2,2% το 2024 και 2,5% το 2025, με κύριο μοχλό τις επενδύσεις (με τη στήριξη των ευρωπαϊκών πόρων) και την ιδιωτική κατανάλωση. Για το 2026, η ΤτΕ περιμένει ανάπτυξη 2,3%, σημειώνοντας ότι βασικός παράγοντας ρίσκου για τις προβλέψεις αυτές είναι μια πιθανή επιδείνωση της γεωπολιτικής κρίσης σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να επιβραδυνθεί περαιτέρω, στο 3% το 2024, με τη βοήθεια της περαιτέρω μείωσης του πληθωρισμού στα τρόφιμα, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και τις υπηρεσίες.
Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά 1,9% στον ορίζοντα των προβλέψεων, λαμβάνοντας στήριξη από την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, καθώς η απασχόληση συνεχίζει να ανακάμπτει, οι μισθοί αυξάνονται αισθητά και ο πληθωρισμός υποχωρεί.
Οι επενδύσεις αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται με υψηλούς ρυθμούς, κατά 8,5% ετησίως κατά μέσο όρο, με τη στήριξη των κοινοτικών κονδυλίων.
Οι εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται κατά 3,8% ετησίως κατά μέσο όρο, τα επόμενα χρόνια. Όμως, η συνεισφορά του εξωτερικού τομέα στο ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια προβλέπεται οριακά αρνητική, λόγω της ισχυρής επενδυτικής δραστηριότητας, η οποία θα αυξήσει τις εισαγωγές.
Η ανεργία αναμένεται στο 10,4% το 2024 και θα συνεχίσει να αποκλιμακώνεται με ταχείς ρυθμούς, για να φτάσει στο 8,7% το 2026, λόγω της συνεχιζόμενης ανάκαμψης. Οι ονομαστικοί μισθοί θα αυξηθούν με ρυθμό λίγο υψηλότερο του 5% ετησίως.
Το χρέος
Αναφορικά με την βιωσιμότητα του Δημοσίου Χρέους, η ΤτΕ προβλέπει ότι εξαιτίας των αυξημένων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο της πανδημίας, της ενεργειακής κρίσης και της συναφούς δημοσιονομικής επέκτασης , μεσοπρόθεσμα ο λόγος του Δημοσίου Χρέους ως προς το ΑΕΠ θα έχει μία αυξητική τάση, όπως επίσης σε μικρότερο βαθμό, θα έχουν και οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Με βάση τις βασικές παραδοχές για την έγκαιρη απόσυρση των επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων που ελήφθησαν στο πλαίσιο της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, και με την παραδοχή της αποτελεσματικής χρήσης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, η πορεία τόσο του Δημοσίου Χρέους όσο και των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών αναμένεται να επανέλθουν σε πτωτική τροχιά, σε γενικές γραμμές σύμφωνα με τις προοπτικές που ίσχυαν πριν από την εμφάνιση της πανδημίας μακροπρόθεσμα.
Οι κίνδυνοι
Οι κίνδυνοι για την ελληνική οικονομία εντοπίζονται στα εξής:
- Επιδείνωση του οικονομικού κλίματος και ασθενέστερη εξωτερική ζήτηση από την Ευρωζώνη και τον υπόλοιπο κόσμο.
- Επιδείνωση της γεωπολιτικής κατάστασης σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή.
- Χαμηλότερη των προβλέψεων απορρόφηση και αξιοποίηση των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης.
- Φυσικές καταστροφές που σχετίζονται με την κλιματική κρίση.
- Πιο σφικτή αγορά εργασίας.
- Καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων και επιβράδυνση της προόδου στην βελτίωση της παραγωγικότητας.