Η αγορά των σούπερ μάρκετ φαίνεται να μην επηρεάζεται από την κρίση, καθώς τα μεγέθη τους συνεχίζουν να αυξάνονται, παρά την ακρίβεια και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, η αγορά των γρήγορα κινούμενων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) για το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024 σημείωσε αύξηση 2,8% σε αξία.
Η αύξηση αυτή φτάνει το 2,9% για τα τυποποιημένα προϊόντα (fixed barcodes) και το 3% σε όγκο πωλήσεων, ενώ αντιθέτως παρατηρείται οριακή μείωση της τιμής ανά μονάδα κατά 0,1%.
Ο συνολικός τζίρος του επταμήνου ξεπέρασε τα 6,83 δισ. ευρώ, έναντι 6,64 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, με τα 5,59 δισ. ευρώ να προέρχονται από την κατηγορία των τροφίμων.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι η κατηγορία των τροφίμων παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων με ρυθμό 3,4%. Άνοδος καταγράφηκε και στην κατηγορία Οικιακής Φροντίδας (Household) κατά 0,3%, ενώ η κατηγορία Υγείας και Ομορφιάς μειώθηκε κατά -0,3%.
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα τρόφιμα συνέβαλαν κατά 81,8% στον συνολικό τζίρο, με τα τυποποιημένα τρόφιμα να αντιπροσωπεύουν το 59,7% και τα χύμα προϊόντα το 22,1%.
Τρόφιμα: Αύξηση όγκου πωλήσεων και τιμών
Για τα τυποποιημένα προϊόντα, η αξία πωλήσεων στα τρόφιμα αυξήθηκε κατά 3,7%, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,9%. Η κατηγορία Οικιακής Φροντίδας, που αντιπροσωπεύει το 7,7% του συνολικού τζίρου, σημείωσε αύξηση 0,2% σε αξία και 1,1% σε όγκο πωλήσεων.
Η αγορά Προσωπικής Φροντίδας και Υγιεινής (HBA), η οποία συνεισφέρει το 8,6% των εσόδων, μειώθηκε κατά 0,3% σε αξία, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,9%. Σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων σημειώθηκε αύξηση στον όγκο πωλήσεων.
Αναλυτικά, η τιμή ανά μονάδα στα τρόφιμα αυξήθηκε κατά 0,8%, ενώ στα προϊόντα Υγείας και Ομορφιάς μειώθηκε κατά 3,3% και στα προϊόντα Οικιακής Φροντίδας κατά 1,9%.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν:
- Στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-6,2%)
- Στα γαλακτοκομικά (-3,4%)
- Στα καθαριστικά και απορρυπαντικά σπιτιού (-2,2%).
Γενικά, παρατηρείται μείωση τιμών σε όλες τις κατηγορίες, εκτός από τα snacks, τα είδη μαγειρικής, τα μη αλκοολούχα ποτά και τα κατεψυγμένα τρόφιμα.
Αλκοολούχα: Σημαντική άνοδος σε όγκο και αξία
Σε επίπεδο αξίας πωλήσεων, όλες οι κατηγορίες τροφίμων κατέγραψαν αύξηση, με τα αλκοολούχα ποτά (6,9%) και τα μη αλκοολούχα ποτά (7,5%) να σημειώνουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη.
Όλες οι κατηγορίες τροφίμων παρουσίασαν αύξηση σε όγκο πωλήσεων, εκτός από τα snacks (-0,6%). Η μεγαλύτερη αύξηση σε όγκο πωλήσεων σημειώθηκε στα αλκοολούχα ποτά (8,2%) και τα γαλακτοκομικά (7,1%).
Άνοδος στα μερίδια Ιδιωτικής Ετικέτας
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος στην αγορά, με το μερίδιό τους να φτάνει το 26,8% το επτάμηνο του 2024, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων της Lidl.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημείωσαν μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης (5,3%).
Τα επώνυμα προϊόντα (branded), που αντιπροσωπεύουν το 73,2% του τζίρου, αυξήθηκαν κατά 2,1%, με την ιδιωτική ετικέτα να αναπτύσσεται με υπερδιπλάσιο ρυθμό. Το μερίδιο αγοράς της ιδιωτικής ετικέτας ανά κατηγορία είναι 27,4% στα τρόφιμα, 20,3% στην Υγεία και Ομορφιά και 26% στα προϊόντα Οικιακής Φροντίδας.
Ανάπτυξη ανά τύπο καταστημάτων
Αναλυτικά, η ανάπτυξη των καταστημάτων ανάλογα με το μέγεθός τους:
- Τα μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.), που αντιστοιχούν στο 11,9% του συνολικού τζίρου, παρουσίασαν τη μεγαλύτερη άνοδο σε αξία πωλήσεων (5,9%).
- Τα hypermarkets (πάνω από 2.500 τ.μ.), με μερίδιο 11,7% της αγοράς, σημείωσαν ανάπτυξη 3,9%.
- Τα καταστήματα 1.000-2.500 τ.μ. (43,3%) κατέγραψαν άνοδο 2,7%, ενώ τα καταστήματα 400-1.000 τ.μ. (33,1%) παρουσίασαν αύξηση 1,8%.
Γεωγραφικά, η μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδος εντοπίζεται στην Κρήτη με 5,3%, αν και η περιοχή έχει τη μικρότερη συνεισφορά στον συνολικό τζίρο (7,7%). Η Αττική, που αποτελεί τη βασική αγορά (46,7% του τζίρου), σημείωσε άνοδο 2%.
Άνοδος χύμα προϊόντων
Τέλος, τα χύμα προϊόντα παρουσίασαν σημαντική αύξηση στην αξία πωλήσεων κατά το επτάμηνο του 2024. Ενδεικτικά, τα λαχανικά αυξήθηκαν κατά 5,4%, το κρέας κατά 8,4%, και το κοτόπουλο κατά 7,9%, ενώ τα αλλαντικά παρουσίασαν σημαντική μείωση (-9,3%). Συνολικά, η αγορά των χύμα προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 2,5% το επτάμηνο του 2024.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!