Νέα
  • ΓΔ: 1457.38 +0.58%
  • Τζίρος: 68,17 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ερυθρά Θάλασσα: Η κρίση αρχίζει να επηρεάζει τα κέρδη και τους τιμοκαταλόγους παγκόσμιων κολοσσών

Maersk

Με την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα να διαταράσσει τις μεταφορές των πάντων, από τα αυτοκίνητα έως την ενέργεια, είναι θέμα χρόνου να εμφανιστούν στα αποτελέσματα των εταιρειών η αύξηση του κόστους και οι πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Αρκετές εταιρείες προειδοποιούν ήδη για τις επιπτώσεις. Η Tesla σχεδιάζει διακοπή της παραγωγής για δύο εβδομάδες σε γερμανικό εργοστάσιό της λόγω καθυστερήσεων στις προμήθειες, ενώ η σουηδική Volvocar ανακοίνωσε τριήμερη στάση εργασίας στο βελγικό της εργοστάσιο.

Οι βρετανικές εταιρείες λιανικής Tesco, Marks & Spencer και Next έχουν προειδοποιήσει για τον κίνδυνο υψηλότερων τιμών για τους καταναλωτές, ενώ οι κεντρικοί τραπεζίτες προειδοποιούν για το ενδεχόμενο να υπάρξει νέο κύμα πληθωρισμού που θα μπορούσε να εμποδίσει τις μειώσεις των επιτοκίων.  Και όλα αυτά, επειδή τουλάχιστον 2.300 πλοία κάνουν μεγάλες παρακάμψεις για να αποφύγουν τις επιθέσεις των μαχητών Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Για πολλές εταιρείες, ιδίως στην Ευρώπη, αυτό αυξάνει τους χρόνους διαμετακόμισης, τα ναύλα και το κόστος ασφάλισης, αναγκάζοντας τους αναλυτές να επανεξετάσουν τις προβλέψεις των εταιρειών για τα κέρδη τους το 2024.

Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Φόβοι για νέες ανατιμήσεις από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Πρόβλεψη για μείωση κερδών αυτοκινητοβιομηχανιών 

Τους τελευταίους τρεις μήνες, η μέση πρόβλεψη για τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει μειωθεί κατά 5%, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Από την άλλη πλευρά, οι μεταφορικές εταιρείες ωφελούνται - με τις τιμές μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων να εκτοξεύονται κατά 300% σε ορισμένες διαδρομές, οι εκτιμήσεις για τα κέρδη των μεταφορικών εταιρειών του σχετικού δείκτη της MSCI Europe αυξήθηκαν κατά 7% μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες.

Ο Thomas Brenier, επικεφαλής στο τμήμα μετοχών της Lazard Freres Gestion, έχει μειώσει την έκθεση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, θεωρώντας τη ως «έναν από τους πρώτους κλάδους που θα υποφέρει λόγω της τεταμένης εφοδιαστικής αλυσίδας». Αποφεύγει επίσης τις εταιρείες λιανικού εμπορίου, θεωρώντας ότι ο κλάδος θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόβλημα από την έλλειψη προϊόντων.

«Αν διαρκέσει άλλους έναν ή δύο μήνες (η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα), σίγουρα θα δείτε κάποιες προειδοποιήσεις για τα κέρδη που θα συνδέονται με αυτό», προέβλεψε ο Brenier.

Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Για χάος εβδομάδων στην Ερυθρά Θάλασσα προετοιμάζεται η αγορά

Πώς θα μπορούσαν να διαμορφωθούν τα κέρδη σε διάφορους κλάδους:

Ναυτιλία και ασφάλειες

Το τρέχον κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εάν διατηρηθεί, θα μπορούσε να αυξήσει τον γενικό πληθωρισμό στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη ζώνη του ευρώ από τα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025, εκτιμά η Bloomberg Intelligence.

Ωστόσο, ενισχύει τις προοπτικές παγκόσμιων ναυτιλιακών εταιρειών, όπως η AP Moller- Maersk A/S και η Hapag-Lloyd AG στην Ευρώπη, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ ZIM Integrated Shipping και η ιαπωνική Mitsui OSK Lines Ltd. Οι ασφαλιστικές εταιρείες αναμένεται επίσης να επωφεληθούν καθώς δεκαπλασιάζουν τα ασφάλιστρα σε ορισμένες ναυτιλιακές γραμμές.

Ο David Vernon της Sanford C Bernstein προβλέπει επίσης ενίσχυση των κερδών για τις εταιρείες logistics και τις αεροπορικές εταιρείες.

Λιανικό εμπόριο

Η Next, η οποία προμηθεύεται τα περισσότερα προϊόντα μόδας και οικιακής χρήσης από την Ασία, ήταν από τους πρώτους λιανοπωλητές που εξέφρασαν φόβους για χτύπημα.

Η Primark, η οποία ανήκει στην Associated British Foods Plc, και η Hennes & Mauritz AB, είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες στις θαλάσσιες μεταφορές, σύμφωνα με αναλυτή της RBC Capital Markets, ενώ η Inditex SA, ιδιοκτήτρια της Zara, προμηθεύεται κυρίως από κοντινές χώρες.

Η Bryan Garnier & Co. επισημαίνει ότι η γαλλική εταιρεία λιανικής πώλησης επίπλων Maisons du Monde είναι ιδιαίτερα ευάλωτη, καθώς προμηθεύεται το 75% των εμπορευμάτων της από την Ασία και μεταφέρει το 90% μέσω θαλάσσης.

Η παρατεταμένη διαταραχή θα συμπαρασύρει και παγκόσμιες φίρμες, όπως η Nike, η Adidas και η Capri.

Το πρόβλημα για τις εταιρείες αυτές είναι ότι το οικονομικό σκηνικό μπορεί να δυσκολέψει τη μετακύλιση του υψηλότερου κόστους στους καταναλωτές.

Αυτοκινητοβιομηχανίες

Μέχρι στιγμής, η Tesla και η Volvo Car είναι οι μόνες αυτοκινητοβιομηχανίες που ανακοίνωσαν στάσεις παραγωγής. Αλλά τέτοιες καθυστερήσεις «μπορεί να αντιπροσωπεύουν έναν νέο κίνδυνο για την παραγωγή ελαφρών οχημάτων φέτος», σύμφωνα με τη Morgan Stanley.

Ωστόσο, οι περισσότεροι εκτιμούν ότι ο κλάδος δεν θα δει επανάληψη των προβλημάτων της εποχής του Covid. «Τα ακριβότερα καύσιμα, οι επιπλέον ημέρες ενοικίασης χώρων και οι υψηλότερες τιμές μεταφοράς θα είναι αρνητικά για τα αποτελέσματα των εταιρειών, αλλά το κόστος μεταφοράς είναι περίπου 57% χαμηλότερο από τα επίπεδα της περιόδου του Covid», έγραψε αναλυτής της BofA.

Ενέργεια

Ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού είναι σχετικά μικρός φέτος, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν μια παρατεταμένη σύγκρουση προκαλέσει ελλείψεις στην προσφορά.

Οι αγορές πετρελαίου προετοιμάζονται για εβδομαδιαίες διαταραχές. Λιγότερα δεξαμενόπλοια διασχίζουν το στενό Bab el-Mandeb στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa που συγκέντρωσε το Bloomberg. Ο αριθμός των πλοίων που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου, όπως μαζούτ, έχουν μειωθεί κατά 25% φέτος, από την αρχή του έτους μέχρι τις 19 Ιανουαρίου.

Με πληροφορίες από Bloomberg

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ