Νέα
  • ΓΔ: 1452.5 -0.26%
  • Τζίρος: 507,16 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ερυθρά θάλασσα: Πρώτο θύμα των Χούθι ο Πειραιάς - Πώς επηρεάζεται το λιμάνι

Ερυθρά Θάλασσα
AP Photo

Μεγάλη ανησυχία επικρατεί σε όλο τον πλανήτη  από την συνεχιζόμενη ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα και πλέον δύο είναι οι φόβοι που κυριαρχούν. Ο ένας έχει να κάνει με τις τιμές των προϊόντων και ο δεύτερος σχετίζεται με πιθανές ελλείψεις που θα φέρει η αλλαγή δρομολογίων για τα φορτία.

Οι Χούθι απειλούν το παγκόσμιο εμπόρια και κανείς δεν γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει αυτή η κατάσταση που τρομάζει και τους πλέον ψύχραιμους αναλυτές. Όλοι βέβαια έχουν στραμμένα τα βλέμματά τους στο πετρέλαιο, που για την ώρα τουλάχιστον κινείται εντός των αποδεκτών ορίων. Την κατάσταση  μάλιστα περιπλέκει ακόμη περισσότερο και η διακοπή λειτουργίας από το μεγαλύτερο κοίτασμα της Λιβύης.

Πέραν όλων των παραπάνω, η Ελλάδα έχει ένα επιπλέον λόγο να ανησυχεί. Και αυτός δεν είναι άλλος από την μείωση της κίνησης στο λιμάνι του Πειραιά.

Διαβάστε επίσης: Στοιχεία σοκ από την ΕΛΣΤΑΤ - Σωρευτικό άλμα 26% στις τιμές των τροφίμων τα τελευταία δύο χρόνια

Θύμα των Χούθι ο Πειραιάς

Και αυτό διότι το πρώτο μεγάλο Λιμάνι που συναντά ένα πλοίο βγαίνοντας από το Σουέζ και μπαίνοντας στη Μεσόγειο είναι αυτό του Πειραιά. Δεν είναι λίγες εξάλλου οι περιπτώσεις εκείνες που αρκετές επιχειρήσεις επιλέγουν την αποστολή των προϊόντων τους στην Ευρώπη, μέσω του ελληνικού λιμανιού, είτε οδικώς, είτε σιδηροδρομικώς.

Τώρα αυτό και με δεδομένου ότι θα αλλάξει η διαδρομή και θα γίνει ο περίπλους της Αφρικής για να φτάσει το εμπόρευμα στην Ευρώπη, τότε ίσως και να επιλεγεί ένα άλλο από τα μεγάλα λιμάνια, όπως αυτό της Αμβέρσας, του Ρότερνταμ ή ακόμη και του Αμβούργου, και αυτό του Πειραιά θα είναι μεταξύ των μεγάλων χαμένων.

Διαβάστε επίσης: Ρεύμα: Αισιοδοξία για την πορεία των τιμών - Με πτωτικές τάσεις τα τιμολόγια τον Φεβρουάριο

Τα βλέμματα στο πετρέλαιο 

Όπως είναι φυσικό οι μεγαλύτεροι φόβοι εστιάζονται στην πορεία της τιμής του πετρελαίου. Σύμφωνα με το Bloomberg, τις τελευταίες μέρες οι τιμές spot για το αργό πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας και της Μεσογείου έχουν ανέβει πολύ περισσότερο σε σχέση με το Brent, που αποτελεί το παγκόσμιο σημείο αναφοράς και η τιμή του οποίου βρίσκεται λίγο πιο κάτω από τα 79 δολάρια το βαρέλι.

Παράλληλα, εντείνεται η ανησυχία στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια για πιθανές καθυστερήσεις στις ροές από τη Μέση Ανατολή, και κυρίως από τη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ, ενώ όλο και περισσότερα πετρελαιοφόρα προσπαθούν να αποφύγουν τη νότια Ερυθρά Θάλασσα –με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος των φορτίων και να περιορίζεται ο παγκόσμιος στόλος.

Σε ό,τι αφορά τη ζήτηση, τα διυλιστήρια πετρελαίου της Κίνας αναζητούν ενεργά φορτία αργού για παράδοση τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, προκειμένου να ενισχύσουν τα αποθέματά τους, καθώς η ζήτηση κατά το β’ εξάμηνο του έτους αναμένεται να είναι πιο ισχυρή.

Σύμφωνα με το CNBC, η αβεβαιότητα για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η ζήτηση της Κίνας βραχυπρόθεσμα, αφού η κεντρική τράπεζα της χώρας άφησε αμετάβλητο το μεσοπρόθεσμο επιτόκιο, συνέβαλε στη μείωση των τιμών του Brent τη Δευτέρα.

«Όσο δεν υπάρχει πραγματικός και απτός αντίκτυπος στην παραγωγή πετρελαίου, οι τιμές θα παραμένουν στο εύρος των 72-82 δολαρίων», δήλωσε στο CNBC ο αναλυτής της PVM, Ταμάς Βάργκα.

Από την περασμένη εβδομάδα, όπου και ξεκίνησαν οι επιθέσεις των συμμάχων εναντίον του Χούθι στο έδαφος της Υεμένης, πολλά τάνκερ που είχαν φορτώσει από την άλλη πλευρά της Αραβικής χερσονήσου στον Περσικό Κόλπο, άλλαξαν πορεία και κατευθύνθηκαν νότια για να κάνουν τον γύρο την Αφρική, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών.

Από Σουέζ διέρχονται και πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια και τα οποία σε ένα σημαντικό βαθμό ξεκινούν από την Κίνα και την Άπω Ανατολή. Και αυτά όμως κινδυνεύουν και η Κίνα, καλείται να βρει λύσεις ή να εγγυηθεί την ασφάλειά τους. Μέσω της ναυτικής βάσης που διαθέτει στο Τζιμπουτί στα στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, από την πλευρά της Αφρικής, απέναντι είναι η Υεμένη.

Μέσω Σουέζ το 15% του παγκόσμιου εμπορίου 

Σύμφωνα με στοιχεία του Reuters, από το Σουέζ διακινείται περίπου το 15% του παγκόσμιου εμπορίου και είναι αναμφίβολα η σημαντικότερη οδός μεταφοράς για τη διακίνηση αγαθών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Το πρώτο 10ήμερα εφέτος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι τα έσοδα διέλευσης από την Διώρυγα, έχουν μειωθεί 40%. Η κίνηση των πλοίων μειώθηκε κατά 30% και ο αριθμός των πλοίων υποχώρησε ήδη στα 544 από 777.

Η εναλλακτική, αλλά πολύ πιο χρονοβόρα διαδρομή, με τον περίπλου της Αφρικής για τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου από τον Περσικό, στην Ευρώπη θα προσθέσει τουλάχιστον 10-12 μέρες αυξάνοντας κατά 33% το χρόνο ταξιδιού με υψηλότερο κόστος καυσίμων και ρύπων.

Ήδη το Δεκέμβριο το διεθνές εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% από τις επιθέσεις των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο IfW του Κιέλου. Περίπου 200.000 εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονταν καθημερινά τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας από 500.000 ημερησίως που ήταν η κίνηση του Νοεμβρίου σύμφωνα με το Ινστιτούτο.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ