Μετά τη δυνατότητα που δίνεται στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων να εισέρχεται στο ακίνητο που θα αποκτήσει, ώστε να έχει πλήρη εικόνα των αλλαγών που ενδεχομένως έχουν επέλθει με την πάροδο των χρόνων, το υπουργείο Οικονομικών μελετά πώς θα μπορούν και οι υποψήφιοι αγοραστές να έχουν εικόνα των ακινήτων που βγαίνουν σε πλειστηριασμό.
►Διαβάστε επίσης: Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Στο... περίμενε η κυβέρνηση για την απόφαση του Αρείου Πάγου
Τι ζητάνε οι servicers
Την ίδια στιγμή και οι εταιρείες διαχείρισης (servicers) ζητούν άμεσες παρεμβάσεις και ψηφιακή επιτάχυνση σε ότι αφορά τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που αφορούν τα ακίνητα.
Το θέμα των ακινήτων που βγαίνουν σε πλειστηριασμό αποτελεί ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα κοινωνικά και είναι πολύ λεπτή η ισορροπία που πρέπει να βρεθεί ώστε να μειωθεί το ποσοστό των άγονων πλειστηριασμών, που σήμερα είναι το 75%. Παράλληλα να αυξηθεί ο ανταγωνισμός ώστε να μη συσσωρεύεται μεγάλος όγκος ακινήτων που βρίσκονται σε μια γκρίζα ζώνη, ενώ η πλειονότητα τους καταλήγει σε θυγατρικές των εταιρειών διαχείρισης, μετά τον τρίτο πλειστηριασμό και με αυτόματη αναπροσαρμογή στο 65% της τιμής, κάτι που σε πολλές περιπτώσεις δεν συμφέρει ούτε τον ίδιο τον οφειλέτη καθώς το εκπλειστηρίασμα ενδεχομένως να μην καλύπτει τις οφειλές του.
►Διαβάστε επίσης: Τροπολογία για εξωδικαστικό: Φρένο στους πλειστηριασμούς με προκαταβολή 10% στους servicers
Στα τυφλά...
Πέρα από το «στίγμα» απόκτησης ακινήτου μέσω του πλειστηριασμού υπάρχουν και άλλα θέματα που κρατούν χαμηλά το ενδιαφέρον για τα οικιστικά ακίνητα, που δεν αποτελούν «φιλέτα». Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υποψήφιος αγοραστής δεν έχει δει τα σχέδια, δεν γνωρίζει αν υπάρχουν παρανομίες – αυθαιρεσίες που χρειάζονται νομιμοποιήση, δεν ξέρει αν υπάρχουν άλλα βάρη.
«Εχουμε σκέψεις στο υπουργείο πώς θα μπορέσουμε να τονώσουμε τον ανταγωνισμό. Στο τέλος της μέρας, αυτός που βρίσκεται σε μια δυσάρεστη κατάσταση, θα μπορέσει να δει αύξησης της τιμής στον πρώτο πλειστηριασμό, πάνω ίσως και από την τιμή πρώτης προσφοράς» ανέφερε πριν από μερικές ημέρες η γενική γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Ιδιωτικού Χρέους Θέωνη Αλαμπάση, μιλώντας σε συνέδριο.
Οι παθογένειες του Δημοσίου
Στα ακίνητα χτυπάει όλη η κακοδαιμονία του της γραφειοκρατίας του ελληνικού δημοσίου όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης των servicers και διευθύνων σύμβουλος της CEPAL Θεόδωρος Αθανασόπουλος.
«Η πολιτεία πρέπει να δει τα ζητήματα που αφορούν συνολικά τη ψηφιακή ωριμότητα του κράτους και τα βήματα που πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να μπορέσουν και οι εταιρείες να κάνουν τη δουλειά τους ταχύτερα και πιο αποδοτικά και οι πολίτες να εξυπηρετούνται καλύτερα» σύμφωνα με τον CEO της doValue, Τάσο Πανούση.
Όπως είπε χρειάζεται πολύ ταχύτερη ανταπόκριση από υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία. Σε περιοχές της Αθήνας μπορεί να απαιτηθούν 12-15 μήνες για ένα πιστοποιητικό μεταγραφής και σε κάποιους δήμους 2-3 χρόνια, ενώ προβλήματα υπάρχουν και στις ΔΟΥ.
Οι servicers – και όχι μόνο – ζητούν να γίνεται ηλεκτρονικά η κατάθεση αιτήσεων και η έκδοση πιστοποιητικών μεταγραφής αλλά και να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένοι κανόνες για τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία, όπως για παράδειγμα να εκδίδουν πιστοποιητικά μεταγραφής εντός μιας συγκεκριμένης προθεσμίας.
Και ταυτόχρονα οι ρυθμοί απονομής της δικαιοσύνης παραμένουν «αγκάθι». Είναι χαρακτηριστικό ότι η δικάσιμος για ανακοπή μετά τον πλειστηριασμό που μπορεί να κάνει ένας οφειλέτης μπορεί να οριστεί ακόμα και μετά από 5-6 χρόνια με ότι αυτό σημαίνει για τον ίδιο τον οφειλέτη αλλά και τον νέο ιδιοκτήτη.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!