Σαρωτικοί είναι οι έλεγχοι σε πολλούς προορισμούς της χώρας, με την «τιμητική» τους να έχουν πάντως οι δημοφιλείς περιοχές, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι μετά την Μύκονο στο επίκεντρο βρίσκονται Πάρος και Άνδρος.
Τα αρμόδια κλιμάκια της ΑΑΔΕ καταλογίζουν κατά ριπάς πρόστιμα σε επιχειρήσεις, κυρίως εστίασης, μπαρ και τουριστικά καταστήματα. Το μάλλον … παράξενο της υπόθεσης είναι ότι η … φοροδιαφυγή μετακόμισε από την παραδοσιακή της έδρα, που ήταν η Μύκονος σε άλλες περιοχές και αυτή την περίοδο «πρωταθλητές» αναδεικνύονται Πάρος και Άνδρος. Μάλιστα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα πρόστιμα και τα «λουκέτα» πέφτουν βροχή.
Στο νησί των ανέμων, μετά το μπαράζ πολεοδομικών αυθαιρεσιών και φορολογικών παραβάσεων, επικρατεί μία σχετική νηνεμία, με τους επαγγελματίες στην εστίαση και τον τουρισμό να συμμορφώνονται.
Σύμφωνα με πληροφορίες τον Ιούνιο καταγράφηκε ρεκόρ παραβατικότητας και το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν να πέφτουν τα πρόστιμα σε όσους δεν εξέδωσαν αποδείξεις.
Να σημειωθεί ότι οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ έχουν μεταφερθεί στην Πάρο και την Άνδρο και με βάση τα στοιχεία η φοροδιαφυγή στα δύο νησιά έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, με τους ελεγκτές να μην προλαβαίνουν να καταλογίζουν παραβάσεις.
►Διαβάστε επίσης: Αγορά εργασίας: Επιμένουν οι ελλείψεις εργαζόμενων σε τουρισμό και πρωτογενή τομέα
Οι αλλαγές στα κλιμάκια έφεραν αποτέλεσμα
Ένας από τους βασικούς λόγους που παρατηρείται και αύξηση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων είναι οι αλλαγές που έχουν υπάρξει στα ελεγκτικά κλιμάκια. Μέχρι πρόσφατα οι ελεγκτές προέρχονταν από την περιοχή ή τον Νομό, κάτι που λειτουργούσε ανασταλτικά στην αποτελεσματικότητα των ελέγχων και την εν γένει φορολογική συμμόρφωση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πρόσφατοι έλεγχοι στην παραλία της Αττικής και συγκεκριμένα στη Βάρκιζα έγιναν από ελεγκτές της κεντρικής Μακεδονίας.
Με βάση την πρόσφατη απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή, όλες οι εφορίες, ανεξαρτήτως Φορολογικής Περιφέρειας στην οποία υπάγονται, ασκούν την αρμοδιότητα για τη διενέργεια μερικού επιτόπιου ελέγχου διαπίστωσης της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων, της τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για φορολογουμένους που ασκούν οποιαδήποτε δραστηριότητα ή διακινούν αγαθά σε όλη την Επικράτεια.
Τι προβλέπει το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ φέτος έχουν προγραμματισθεί 200.000 έλεγχοι και διασταυρώσεις ενεργοποιώντας στους επιτόπιους ελέγχους την νέα ηλεκτρονική εφαρμογή «ΈλεγχοςLive» η οποία λειτουργεί στα τάμπλετ των ελεγκτών της ΑΑΔΕ και τους παρέχει τη δυνατότητα να διενεργούν αυτόματες διασταυρώσεις και επαληθεύσεις στοιχείων και να εκδίδουν επιτόπου το σημείωμα με τα αποτελέσματα του ελέγχου.
Ειδικότερα το Επιχειρησιακό της ΑΑΔΕ προβλέπει μεταξύ άλλων τη διενέργεια:
- Τουλάχιστον 25.500 φορολογικούς ελέγχους(19.500 έλεγχοι βεβαίωσης και 6.000 έλεγχοι επιστροφής φόρων), μεταξύ των οποίων:
- 3.250 στοχευμένοι έλεγχοι (ΦΠΑ, με χρήση έμμεσων τεχνικών ελέγχου, ΦΠ/ΝΠ με μεγάλο φορολογικό κενό, κλάδοι με μεγάλο φορολογικό κενό, δείγμα υποθέσεων επιστροφών φόρων, κλπ.).
- 6.000 έκτακτοι έλεγχοι σε επιτηδευματίες (λήψη κρατικών ενισχύσεων, αξιοποίηση πληροφοριών κλπ.).
- 10.250 έλεγχοι λοιπών περιπτώσεων εκπλήρωσης φορολογικών υποχρεώσεων (διασταυρωτικοί, έκδοσης πράξεων κατόπιν δελτίων πληροφοριών/ προληπτικών ελέγχων, λοιπών περιπτώσεων).
- Τουλάχιστον 2.500 ελέγχους για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των μη ετήσιων υποχρεώσεων των φορολογιών κεφαλαίου.
- Τουλάχιστον 49.500 μερικούς επιτόπιους ελέγχους πρόληψης από τις ΔΟΥ, τα Ελεγκτικά Κέντρα (ΕΛΚΕ) και τις Υπηρεσίες Ερευνών Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ), σε στοχευμένες γεωγραφικές περιοχές ή κλάδους επιτηδευματιών ή σε στοχευμένους ΑΦΜ επιχειρήσεων ή επιτηδευματιών και σε τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας που παρουσιάζουν αυξημένους κινδύνους φοροδιαφυγής και απάτης.
- Διενέργεια τουλάχιστον 900 έρευνες από τις ΥΕΔΔΕ για απάτη στον ΦΠΑ ενδοκοινοτικών συναλλαγών, για αξιοποίηση νέων πληροφοριών και δεδομένων, στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, των πλατφορμών παραγγελιοληψίας, των πλατφορμών διαμεσολάβησης στην παροχή υπηρεσιών διαμονής και εν γένει του ηλεκτρονικού επιχειρείν και έρευνες φοροδιαφυγής που σχετίζονται με ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών, επεξεργασίες κατασχεμένων στοιχείων και αρχείων, κυκλώματα έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, επεξεργασίας ψηφιακών αρχείων κλπ.