Σε πονοκέφαλο διαρκείας εξελίσσεται η «μάχη» στα σούπερ μάρκετ, με τις τιμές να καλπάζουν και τη μία αύξηση να διαδέχεται την άλλη και να μην υπάρχει στο ορίζοντα η προοπτική αποκλιμάκωσης.
Για την μέση ελληνική οικογένεια η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αναδεικνύεται σαν μία από τις μεγαλύτερες δοκιμασίες, με αποτέλεσμα πολλοί καταναλωτές να έχουν κάνει σημαντικές περικοπές στα ψώνια τους, προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις βασικές τους υποχρεώσεις.
Με βάση τα στοιχεία που έχει παρουσιάσει η Eurostat στην Ελλάδα ο σχετικός δείκτης για τα είδη διαστροφής είναι αυξημένες σε τέτοια επίπεδα που όντως υπολείπεται του αντίστοιχου δείκτη που διαμορφώνεται σε χώρες της ΕΕ, αλλά και του μέσου όρου.
Αλλάζει ο τρόπος αναγραφής των τιμών
Στην κυβέρνηση, πάντως, και ειδικά στο υπουργείο Ανάπτυξης αναζητούν τρόπος αναχαίτισης της ακρίβειας. Eτσι ένα από τα μέτρα που σχεδιάζονται είναι η αλλαγή στον τρόπο αναγραφής των τιμών, έτσι ώστε να αποφεύγεται το τρικ που τελευταία χρησιμοποιούν κάποιες βιομηχανίες, με την μείωση της ποσότητας, ώστε να φαίνεται πιο μικρή η αύξηση που επιβάλλεται.
Συγκεκριμένα, με βάση τα εν στοιχεία της Eurostat ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής είναι αυξημένος για τον Δεκέμβριο του 2022, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 και τρέχει με ρυθμό 15,6%.
Ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ, διαμορφώνεται σε 18,2%, ενώ υψηλότερος από την Ελλάδα είναι σε χώρες όπως η Γερμανία με 20,5%, η Πορτογαλία με 20,4% και η Ισπανία με 15,90%, ενώ αντίθετα χαμηλότερος είναι στην Ιταλία με 13,3%.
Εκείνο, πάντως, που κάνει την κατάσταση στην Ελλάδα να μοιάζει ίσως περισσότερο δύσκολη σε σχέση με τις άλλες χώρες, είναι το γεγονός ότι οι τιμές σε προϊόντα που έχουν περίοπτη θέση στο οικογενειακό καλάθι, είναι πολύ υψηλές, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα τα κρέατα (αιγοπρόβειο, χοιρινό και βόειο), τα γαλακτοκομικά και το ελαιόλαδο.
Για παράδειγμα, η τιμή για το γιαούρτι, η τιμή του οποίου έχει αυξηθεί τον τελευταίο χρόνο κατά 26,6% στην Ελλάδα, έναντι αύξησης 23,6% στην ΕΕ. Επίσης, σύμφωνα με την Eurostat στην Ελλάδα το αιγοπρόβειο κρέας έχει ακριβύνει πολύ περισσότερο από άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Συγκεκριμένα παρουσίασε αύξηση κατά 10,10% στην Ελλάδα, έναντι 2,3% στην Ισπανία, 8,3% στην Πορτογαλία και 9% στην Ιταλία.
Ανοδος σε κρέας και γαλακτοκομικά
Το βόειο αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 18,7%, ενώ σε μέσα επίπεδα στην ΕΕ η αύξηση ήταν 13,90%. Αντίστοιχα για το χοιρινό η άνοδος ήταν 19,7% και στην ΕΕ ήταν 18,4%.
Μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σύγκριση με την Ισπανία και την Ιταλία καταγράφηκαν στα τυριά (25,2% στην Ελλάδα έναντι 22,10% στην Ισπανία και 17,50% στην Ιταλία), με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να διαμορφώνεται σε 26,90%.
Υψηλή ετήσια αύξηση έχει καταγραφεί και στο φρέσκο γάλα 26%, ενώ στην Ε.Ε. ήταν 31,10%. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη αν συνυπολογίσει κανείς ότι ούτως η άλλος η μέση τιμή στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Διαμορφώνεται στο 1,63 ευρώ το λίτρο, έναντι 1,37 ευρώ ανά λίτρο στην Ισπανία και 1,04 ευρώ ανά λίτρο στην Πορτογαλία.
Στο υπουργείο Ανάπτυξη πάντως υπάρχει έντονος προβληματισμός και αναζητούνται τρόποι να τιθασευτεί η ακρίβεια, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό.
Όπως έχει σημειώσει πρόσφατα ο υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης πρόθεση του υπουργείου είναι να θεσμοθετήσει αλλαγές στον τρόπο αναγραφής της τιμής ανά μονάδα μέτρησης στα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ώστε να υπάρχει καλύτερη εικόνα για τον καταναλωτή και να πάψει το τρικ που εφαρμόζουν κάποιες βιομηχανίες, που μειώνουν το προϊόν, ώστε η όποια αύξηση παρουσιάζουν να είναι δήθεν μικρότερη, ενώ στην πραγματικότητα είναι πολύ μεγαλύτερη.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!