Νέα
  • ΓΔ: 1452.5 -0.26%
  • Τζίρος: 507,16 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πετρέλαιο κίνησης: Στο τραπέζι η επιστροφή της οριζόντιας επιδότησης στην αντλία

Την επιστροφή της οριζόντιας κρατικής επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης εξετάζει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να συγκρατηθεί το ράλι ανόδου στο diesel.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», το μέτρο που βρίσκεται στο τραπέζι και θα κλειδώσει εφόσον προκύψει δημοσιονομικός χώρος είναι μια νέα οριζόντια επιδότηση στην αντλία, στο πρότυπο που εφαρμόστηκε και τους προηγούμενους μήνες. 

Τι λένε κυβερνητικά στελέχη

«Παρακολουθούμε τις εξελίξεις στις τιμές και είναι πιθανό ανάλογα και με τις εξελίξεις να παρέμβουμε», έλεγαν κυβερνητικές πηγές στην «Η» μετά το παράθυρο που άνοιξε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή, σήμερα Παρασκευή 14 Οκτωβρίου, απαντώντας στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα για την ακρίβεια.

Το σενάριο είναι μια νέα οριζόντια επιδότηση με στόχο το πετρέλαιο κίνησης να πέσει ενδεχομένως και κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο και πάντως σε κάθε περίπτωση κάτω από την τιμή της αμόλυβδης.

Όπως παρατηρούν αρμόδια στελέχη, το ύψος της νέας οριζόντιας επιδότησης θα εξαρτηθεί από το που θα πάνε οι τιμές. 

Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία των τιμών των καυσίμων τις επόμενες ημέρες, ενώ πρώτο χρονικό ορόσημο στο ραντεβού της κυβέρνησης με νέα μέτρα στήριξης είναι οι ανακοινώσεις της ΤτΕ για τα έσοδα του τουρισμού τον Αύγουστο.

Τυχόν υπέρβαση εσόδων τον Αύγουστο μπορεί να δημιουργήσει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο, την ώρα ωστόσο που οι αβεβαιότητες του χειμώνα που έρχεται είναι πολλές και μεγάλες.

   

Το παράθυρο που άνοιξε ο πρωθυπουργός

Ο πρωθυπουργός αναγνώρισε στη Βουλή το νέο ράλι στο πετρέλαιο κίνησης ως ένα πραγματικό πρόβλημα που όμως δεν είναι ελληνικό φαινόμενο αλλά παγκόσμιο. Απαντώντας στον κ. Τσίπρα, αναγνώρισε πως πράγματι μπορεί να δημιουργηθεί ντόμινο στις αυξήσεις τιμών μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας και αποκάλυψε πως η κυβέρνηση μετρά το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο για να εξαγγείλει μέτρα περιορισμού του κόστους στο πετρέλαιο κίνησης. 

«Να συζητήσουμε ρεαλιστικές λύσεις για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Έχετε δίκιο ότι οι αυξήσεις στο diesel έχουν επίπτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μετράμε τις δυνατότητες μας και θα δούμε αν μπορούμε να εξαγγείλουμε κάτι και για το diesel κίνησης» συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Καθώς το ράλι στο πετρέλαιο κίνησης συνεχίζεται χωρίς φρένα, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να ανατραπεί ακόμη και το μέτρο για το «φτηνό» καλάθι του νοικοκυριού, που θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη Οκτώβρη, αν δεν υπάρξει παρέμβαση στα καύσιμα και συνεχιστεί με την ίδια τάση το ανοδικό ράλι. Αν δεν υπάρξει παρέμβαση και καθώς το 45% του κόστους μια μεταφοράς είναι το καύσιμο, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος της σταδιακής αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ.        

Η απόσυρση της επιδότησης

Μια από τις αιτίες άλλωστε και για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, πέρα από την διεθνή συγκυρία, είναι και η απόσυρση της οριζόντιας κρατικής επιδότησης ύψους 0,15 ευρώ ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης που ίσχυε για ένα 6μηνο από Απρίλιο έως και Σεπτέμβριο

Καθώς οι τιμές των καυσίμων έπεφταν, η επιδότηση στο diesel κίνησης αποσύρθηκε από 1η Οκτωβρίου, ώστε να αντικατασταθεί με την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης ύψους 0,25 ευρώ το λίτρο. 

Ράλι δίχως φρένα - ανοίγει η ψαλίδα

Τις τελευταίες ημέρες, η ανεξέλεγκτη αύξηση του πετρελαίου κίνησης έχει σπάσει κάθε κοντέρ και για πρώτη φορά στην ιστορία έχει ξεπεράσει εδώ και μέρες την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Για παράδειγμα χθες, Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, η μέση πανελλαδική τιμή του diesel κίνησης έφτασε στα 2,121 ευρώ το λίτρο την ώρα που η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης έφτανε τα 2,034 ευρώ το λίτρο. 

Δηλαδή η διαφορά πετρελαίου κίνησης με αμόλυβδη έφτασε χθες Πέμπτη στα 8,7 λεπτά του ευρώ το λίτρο, όταν μόλις την περασμένη Τρίτη η «ψαλίδα» ήταν 5,9 λεπτά του ευρώ το λίτρο. 

Στα 50 λίτρα το πετρέλαιο κίνησης είναι κατά 4,35 ευρώ, ενώ στα 100 λίτρα η διαφορά εκτοξεύεται στα 8,7 ευρώ.

Παντού... πλην Χίου 

Ήδη σε όλους τους νομούς της χώρας πλην της Χίου το πετρέλαιο κίνησης είναι ακριβότερο από την αμόλυβδη βενζίνη των 95 οκτ. Δεν υπάρχει κανένας νομός - με μοναδική εξαίρεση το νησί της Χίου - με μέση τιμή πετρελαίου κίνησης κάτω από την αμόλυβδη βενζίνη. 

Οι τιμές μάλιστα σε ορισμένες περιοχές... ζαλίζουν. 

  • Στη Μύκονο έφτασε να πωλείται έως 2,499 ευρώ το λίτρο 
  • Στην Πάρο έφτασε να πωλείται έως 2,475 ευρώ το λίτρο 
  • Στην Πάτμο έφτασε να πωλείται έως 2,489 ευρώ το λίτρο
  • Στο Καρπενήσι έφτασε να πωλείται έως 2,319 ευρώ το λίτρο
  • Στη Λευκάδα έφτασε να πωλείται έως 2,476 ευρώ το λίτρο
  • Στα Χανιά έφτασε να πωλείται έως 2,340 ευρώ το λίτρο

 

         

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ