Το πρόβλημα με τους χαμηλούς ρυθμούς απονομής της δικαιοσύνης είναι παλιό και πολυπαραγοντικό (υποστελέχωση δικαστηρίων, σοβαρές ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή κ.λπ). Σε όλες τις εκθέσεις των θεσμών αλλά και διεθνών οργανισμών κατά τη διάρκεια των μνημονίων και της ενισχυμένης εποπτείας, υπάρχει έστω και μια μικρή αναφορά και μια σύσταση ώστε να υπάρξει επιτάχυνση στους ρυθμούς απονομής της δικαιοσύνης.
Στο πρόσφατο συνέδριο του Εconomist οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) έθεσαν εκ νέου το ζήτημα, τονίζοντας ότι η επιτάχυνση των ρυθμών απονομής της δικαιοσύνης είναι αναγκαία ώστε να αποφευχθεί η υποτροπή σε μια κουλτούρα μη πληρωμών που είχε αναπτυχθεί στη χώρα μας κάποιο διάστημα και κάναμε πολύ κόπο για να αναστρέψουμε.
Τ. Πανούσης: «Χρονοβόρες οι διαδικασίες αναγκαστικής είσπραξης απαιτήσεων»
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ενωσης των servicers και διευθύνων σύμβουλος της doValue, Τάσος Πανούσης, οι διαδικασίες του νόμου 3869 εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη 12 ολόκληρα χρόνια μετά την ψήφισή του. Και πέρα από τον νόμο Κατσέλη, όμως, οι διαδικασίες αναγκαστικής είσπραξης απαιτήσεων στην Ελλάδα παραμένουν εξαιρετικά χρονοβόρες.
Σημειώνεται ότι χιλιάδες δανειολήπτες που πληρούσαν και ήθελαν να ρυθμίσουν τις οφειλές του προστατεύοντας την πρώτη κατοικία τους άμεσα μέσω του νόμου Κατσέλη «έπαιρναν» δικάσιμο 10-15 χρόνια μετά την υποβολή της αίτησής τους, ενώ με την επικαιροποίηση των εκκρεμών αιτήσεων αποκαλύφθηκε ότι πολλοί οφειλέτες δεν πληρούσαν βασικά κριτήρια επιλεξιμότητας ωστόσο «κέρδισαν χρόνο» αναμένοντας την εκδίκαση της υπόθεσης τους.
Χωρίς να παραγνωρίζονται τα βήματα προόδου, όπως η ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης, η τεχνολογική αναβάθμιση των δικαστηρίων και η εισαγωγή των καινοτομιών της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-justice), ο πρόεδρος της Ενωσης των servicers και διευθύνων σύμβουλος της doValue, Τάσος Πανούσης, υπογραμμίζει την ανάγκη να ληφθούν πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, ιδίως σε ζητήματα που προκαλούν αμφισημία ή αποκλίνουσες λύσεις από τα δικαστήρια.
Λιγότερες υποθέσεις στα δικαστήρια
Πάντως αυτό που αναγνωρίζεται είναι ότι η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την αφερεγγυότητα (Πτωχευτικός Κώδικας) και τη ρύθμιση με βιώσιμο τρόπο είναι σημαντικότατη. Ωστόσο, σε επίπεδο εφαρμογής του νόμου υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Εκεί που προβλέπεται δικαστική παρέμβαση διαπιστώνονται καθυστερήσεις που δυσχεραίνουν την επίλυση υποθέσεων. Βέβαια, βάσει του νέου πλαισίου στα δικαστήρια οδηγούνται πολύ λιγότερες υποθέσεις, κυρίως των μεγάλων επιχειρήσεων.
Ο Αndres Martinez, εμπειρογνώμονας της Παγκόσμιας Τράπεζας, ανέφερε ότι αν και οι περιπτώσεις αναδιοργάνωσης είναι πολύ λίγες, ο Πτωχευτικός Κώδικας της Ελλάδας καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία των προδιαγραφών που υπαγορεύει η διεθνής βέλτιστη πρακτική.
Υπογράμμισε εξάλλου την ανάγκη αναζήτησης μιας εναλλακτικής, ταχείας και απλοποιημένης, διαδικασίας για τις μικρές και πολύ επιχειρήσεις, δεδομένου ότι δεν λειτουργεί η ανάθεση υποθέσεων αφερεγγυότητας για αυτές τις επιχειρήσεις στα κατώτερα δικαστήρια, τα οποία είναι απασχολημένα με μια μεγάλη γκάμα υποθέσεων.
Ευρύτερα, οι δικαστές πρέπει να συνεχίσουν να εκπαιδεύονται σε θέματα αφερεγγυότητας, είπε ο Martinez, τονίζοντας ότι τα συστήματα με την καλύτερη φήμη στον συγκεκριμένο τομέα έχουν και δικαστές ιδιαίτερα εξειδικευμένους σε ανάλογες υποθέσεις.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!