Τα €2 δισ. άγγιξαν οι ελληνικές εξαγωγές στη Βουλγαρία πέρυσι, με άνοδο 32,65% από το 2020, ωστόσο το εμπορικό ισοζύγιο παρέμεινε αρνητικό για τη χώρα μας, στα -173 εκατ. ευρώ. Κάτι ωστόσο το οποίο αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό και στις αυξημένες ενδο-εταιρικές συναλλαγές επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων που εδρεύουν στη βαλκανική χώρα, τόσο με συνεργάτες τους, όσο και με μητρικές εταιρείες στην Ελλάδα (ή και αντίστροφα).
Ο Νο 5 μεγαλύτερος αγοραστής
Σύμφωνα με σχετικό report του ελληνικού Γραφείου ΟΕΥ στην Σόφια, η Βουλγαρία αποτελεί τον πέμπτο μεγαλύτερο αγοραστή των ελληνικών προϊόντων με ποσοστό 5% επί των συνολικών εξαγωγών, πίσω μόνο από Ιταλία, Γερμανία, Κύπρο και Γαλλία.
Τα κυριότερα εξαγόμενα ελληνικά προϊόντα προς τη Βουλγαρία για το 2021 ήταν: φυσικό αέριο, πολυπροπυλένιο σε αρχικές μορφές, απορρίμματα και θραύσματα από εξευγενισμένο χαλκό, προϊόντα καπνού, παιχνίδια από πλαστική ύλη, άσφαλτος από πετρέλαιο και ράβδοι από αργίλιο, ενώ από τον F&B κλάδο ξεχώρισαν:
- Φράουλες
- Μπύρα
- Επιτραπέζιες ελιές
Από την άλλη πλευρά, σημαντικές εμφανίζονται οι εισαγωγές από Βουλγαρία σε δημητριακά (€255,47 εκατ. το 2021 από €175 εκατ. το 2020), σε γαλακτοκομικά προϊόντα (γύρω στα €60 εκατ.), σε κρέατα (€50,18 εκατ. από €39,43 εκατ. το 2020) κλπ.
Επώνυμα ποιοτικά προϊόντα
Σύμφωνα με το ίδιο report, σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης παρουσιάζουν επώνυμα και ποιοτικά ελληνικά προϊόντα του κλάδου τροφίμων και ποτών, κυρίως προϊόντα ΠΟΠ-ΠΓΕ, που απολαμβάνουν ευρείας αναγνώρισης από τους Βούλγαρους καταναλωτές, αλλά και από υπηρεσίες εστίασης, με έμφαση στα τυροκομικά και γαλακτοκομικά προϊόντα, στους οίνους και αποστάγματα, στο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και στα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας. Τα προϊόντα αυτά παρουσιάζουν σημαντικά περιθώρια για αύξηση των εξαγωγών, αφενός λόγω ανόδου του τουριστικού ρεύματος προς Ελλάδα και αφετέρου ως συνέπεια της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών του Βούλγαρου καταναλωτή.
Βιολογικά
Τεράστιες είναι οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του μεριδίου αγοράς των βιολογικών προϊόντων που αντιστοιχεί σε μόλις 3% σήμερα. Αναφορικά με τα τρόφιμα βιολογικής γεωργίας, η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών με τη στροφή των Βούλγαρων καταναλωτών σε ποιοτικές και περισσότερο υγιεινές επιλογές -συνεπεία της ανόδου του βιοτικού επιπέδου- δημιουργούν ευνοϊκές προοπτικές για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών. Ενόσω οι οικονομικοί δείκτες, η εγχώρια ζήτηση και η αγοραστική δύναμη των πολιτών στην Βουλγαρία συνεχίζουν να βελτιώνονται κατά τα τελευταία 5 έτη, αυξάνεται διαρκώς η δημοτικότητα των βιολογικών προϊόντων στην εγχώρια αγορά. Όλο και περισσότεροι Βούλγαροι καταναλωτές, ιδίως εκείνοι που διαβιούν στα μεγάλα αστικά κέντρα και με υψηλότερο διαθέσιμο εισόδημα, αντιλαμβάνονται τα βιολογικά προϊόντα ως πιο υγιεινά σε σχέση με τα συμβατικά τρόφιμα και αναλόγως διαμορφώνουν τις καταναλωτικές και διατροφικές τους επιλογές.
Καμπάνιες – Marketing
Η ευαισθητοποίηση του καταναλωτικού κοινού για τα βιολογικά προϊόντα συνεχίζει να αυξάνεται, επίσης, χάρη στις διαφημιστικές εκστρατείες και στις ενέργειες προβολής (marketing) των βιολογικών προϊόντων μέσα από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία διαμορφώνουν τις καταναλωτικές τάσεις και τονίζουν περισσότερο την κατηγορία και την προέλευση του προϊόντος (π.χ. βιολογικό ή συμβατικό, αν είναι ΠΟΠ-ΠΓΕ ή όχι) παρά το σήμα του (brand name, ετικέτα). ΄Ηδη, ο αριθμός των εξειδικευμένων καταστημάτων ΒΙΟ (αρκετά από αυτά εισάγουν ελληνικά προϊόντα) έχει αυξηθεί σημαντικά, κατά τα τελευταία χρόνια, ενώ τα βιολογικά προϊόντα, εγχώρια και εισαγόμενα (μεταξύ των οποίων και ελληνικά), κατακτούν όλο και περισσότερο τα ράφια μεγάλων αλυσίδων λιανικής της χώρας. Οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις προβλέπουν αύξηση κατά 13% στις πωλήσεις βιολογικών προϊόντων έως το τέλος του έτους 2022.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!