Εφεδρείες επιδιώκει να κρατήσει το υπουργείο Οικονομικών, ενεργοποιώντας στην παρούσα φάση ένα συγκρατημένο δημοσιονομικό πακέτο μέτρων με επίκεντρο τα καύσιμα, καθώς τα δύσκολα είναι μπροστά και οι ανάγκες ενίσχυσης των νοικοκυριών θα παραμείνουν μεγάλες.
Το σχέδιο της κυβέρνησης
Το οικονομικό επιτελείο αναγνωρίζει ότι υπάρχει πίεση από πολλά μέτωπα, πολύ μεγάλη αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία, ενώ παράλληλα θέλει να δείξει αυτοσυγκράτηση και να μην προκαλέσει τις αγορές, ενόψει και της αύξησης των επιτοκίων και της εξόδου από το καθεστώς της εποπτείας.
Eίναι ενδεικτικό ότι χθες οι τιμές του φυσικού αερίου πραγματοποίησαν άλμα για δεύτερη διαδοχική ημέρα, με την τιμή του πλέον στα 119 ευρώ ανά μεγαβατώρα μετά τη νέα μείωση των ροών φυσικού αερίου μέσω του Nord Stream. Για κάθε 10 ευρώ ανόδου πέραν των 100 ευρώ το κόστος είναι 500 εκατ. ευρώ σε όρους ΑΕΠ σε ορίζοντα ενός έτους, ανέφεραν χθες αρμόδιες πηγές.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που ο ωφέλιμος και αξιοποιήσιμος δημοσιονομικός χώρος από την υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων που καταγράφηκε τον Μάιο και υπολογίζεται σε 362 εκατ. ευρώ δεν θα ξοδευτεί στο σύνολό του, καθώς στο υπουργείο επιθυμούν να κρατήσουν «καύσιμα» και για τους επόμενους μήνες.
Η κυβέρνηση κρατάει εφεδρείες
- για την παροχή ενός διευρυμένου επιδόματος για το πετρέλαιο θέρμανσης το φθινόπωρο,
- μία πιθανή επιταγή ακρίβειας εάν συνεχιστεί το ράλι των ανατιμήσεων σε τρόφιμα και υπηρεσίες, αλλά και
- για τα μέτρα ενίσχυσης των εισοδημάτων που θα λάβει το 2023 και θα καταγραφούν στον νέο προϋπολογισμό.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται
- η αύξηση στις συντάξεις, αλλά και
- η επέκταση της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους.
Το κόστος για μια αύξηση στις συντάξεις της τάξης του 4,5% (μπορεί να κυμανθεί και σε υψηλότερα επίπεδα λόγω του πληθωρισμού) στους συνταξιούχους που τη δικαιούνται ξεπερνάει τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Πάνω από 450 εκατομμύρια ευρώ είναι το κόστος για την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους.
Επανάληψη fuel pass
H κυβέρνηση θα παρατείνει την επιδότηση της βενζίνης και του ντίζελ τον Ιούλιο, διευρύνοντας τον κύκλο των δικαιούχων και αυξάνοντας το ποσό της επιδότησης. Στον προηγούμενο κύκλο, το εισοδηματικό όριο είχε τεθεί στα 30.000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα, ενώ τώρα αναμένεται αύξηση στα 40.000 με 45.000 ευρώ, όπως είναι το όριο του εισοδήματος για την επιδότηση ρεύματος.
Αυξημένο αναμένεται να είναι και το ποσό της επιδότησης. Και αυτό διότι η βενζίνη τον Απρίλιο κατά τον πρώτο κύκλο του fuel pass είχε 2 ευρώ και πλέον η τιμή της έχει ξεπεράσει τα 2,4 ευρώ μεστοσταθμικά πανελλαδικά. To ύψος της ενίσχυσης δεν αποκλείεται να φτάνει στα 60-70 ευρώ με τους δικαιούχους να προσεγγίζουν αυτή τη φορά ακόμη και τα τρία εκατομμύρια.
Στον πρώτο κύκλο το ποσό ενίσχυσης ήταν 50 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 35 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στις Περιφέρειες:
- Βορείου Αιγαίου,
- Νοτίου Αιγαίου,
- Ιονίων Νήσων,
- Κρήτης,
- Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής,
- Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας,
- Περιφερειακή Ενότητα Θάσου Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης,
- Νήσο Σαμοθράκη της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου,
- Νήσο Αμμουλιανή της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής.
Το ποσό ήταν 40 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 30 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Οι δικαιούχοι που εισέπραξαν την επιδότηση ανήλθαν σε 2,3 εκατομμύρια, με το 80% εξ αυτών να επιλέγει την πίστωση της επιδότησης στον τραπεζικό του λογαριασμό.
Ταυτόχρονα θα επαναληφθεί η παρέμβαση στο πετρέλαιο κίνησης, το οποίο ξεπέρασε τα 2 ευρώ πανελλαδικά, παρά την επιδότηση των 15 λεπτών στην αντλία, ενώ εξετάζεται και η ενίσχυση επιπλέον πόρους των άγονων γραμμών.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!