Η αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% σε συνδυασμό με την ικανοποιητική πορεία των εσόδων τον Μάιο και τα καλά νέα από το μέτωπο του τουρισμού, επιταχύνουν τις αποφάσεις για επιπλέον παρεμβάσεις-ανάχωμα στην ακρίβεια με αιχμή τα καύσιμα.
Mε το πετρέλαιο να ξεπερνά χτες τα 122 δολάρια ανά βαρέλι και τους ειδικούς να κάνουν λόγο ακόμα για 140-150 δολάρια βραχυπρόθεσμα, αλλά και τον πληθωρισμό να σπάει νέο ρεκόρ, η κυβέρνηση δεν έχει πολλά περιθώρια ολιγωρίας προκειμένου να ενισχύσει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Επί τάπητος τα σενάρια
Σε κυβερνητική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα τέθηκαν επί τάπητος όλα τα εναλλακτικά σενάρια και αποτιμήθηκαν τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται σχετικά με τον δημοσιονομικό χώρο που θα διατεθεί για να υλοποιηθούν οι παρεμβάσεις, οι οποίες, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα ανακοινωθούν λίαν συντόμως.
Aνακοινώσεις εντός του μήνα για την επέκταση του Fuel Pass και μετά την 30ή Ιουνίου προανήγγειλε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, αφήνοντας παράλληλα ανοιχτό το ενδεχόμενο να διευρυνθούν οι δικαιούχοι της κάρτας καυσίμων με αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων.
Σήμερα την επιδότηση δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων και ελευθέρων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ. Στις δηλώσεις του ο κ. Οικονόμου αναγνώρισε πως «με τις τιμές των καυσίμων αντιμετωπίζουμε μια πολύ δύσκολη κατάσταση», θυμίζοντας ότι «ήδη τρέχει ένα πρόγραμμα στήριξης». Ωστόσο, όπως ανέφερε, προφανώς οι ανατιμήσεις καθιστούν αναγκαία την περαιτέρω παρέμβαση στο κομμάτι αυτό. «Η κατεύθυνση είναι να αξιοποιήσουμε και τα τελευταία δημοσιονομικά περιθώρια που έχουμε για να σταθούμε στο πλευρό των πολιτών. Όπως και στο ρεύμα, έτσι και στα καύσιμα, ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει, θα γίνει», δήλωσε.
Τα μέτρα
Με την κυβέρνηση να έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, στη λίστα των εξεταζόμενων παρεμβάσεων περιλαμβάνονται η παράταση της επιδότησης καυσίμων με διεύρυνση του ποσού και του κύκλου των δικαιούχων, η συνέχιση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης, μια αντίστοιχη επιδότηση στην αντλία στη βενζίνη, η οποία ενδεχομένως να συνοδευτεί με αύξηση του ποσού της κρατικής επιδότησης στην αντλία, ενώ είναι πιθανόν να υπάρξει μια έκτακτη ενίσχυση ή επιστροφή κάποιου ποσού από τις ανατιμήσεις στα καύσιμα στους πολίτες.
Ειδικότερα, τα μέτρα που εξετάζονται είναι:
- Επέκταση και διεύρυνση του Fuel Pass. Η εισήγηση είναι να παραταθεί για ένα ακόμα τρίμηνο, αρχής γενομένης από την 1η Ιουλίου με διεύρυνση του ποσού και των εισοδηματικών κριτηρίων. Σήμερα είναι από 30 έως 50 ευρώ συνολικά για τρεις μήνες για τους οδηγούς αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Αυτό που εξετάζεται είναι το μηνιαίο ποσό να φτάσει τουλάχιστον τα 20 ευρώ τον μήνα από 13,3 ευρώ, ενώ παράλληλα μπορεί να αυξηθούν και τα εισοδηματικά κριτήρια από τα 30.000 στα 40.000 ευρώ, ώστε να έχει μεγαλύτερη περίμετρο η παρέμβαση.
- Παράταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και ενδεχομένως να αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης στην αντλία. Το ποσό αυτό ανέρχεται σε 12 λεπτά το λίτρο χωρίς τον ΦΠΑ. Με τον ΦΠΑ η επιδότηση φθάνει περίπου στα 15 λεπτά το λίτρο.
- Επιδότηση στη βενζίνη στην αντλία. Αντίστοιχη επιδότηση με αυτή του πετρελαίου κίνησης εξετάζεται και για τη βενζίνη, καθώς είναι ένα μέτρο που θα μπορούσε να συγκρατήσει τις τιμές.
- Χορήγηση έκτακτης ενίσχυσης. Δύο είναι τα σενάρια σε αυτή την κατεύθυνση. Ή η καταβολή μιας επιταγής αντίστοιχης με τη λεγόμενη επιταγή ακρίβειας με αποδέκτες τους πιο ευάλωτους, ή να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα, στα πρότυπα εκείνης που πρόκειται να λειτουργήσει για το ρεύμα, προκειμένου να επιστραφεί στους καταναλωτές ένα ποσό για τις ανατιμήσεις στη βενζίνη.