Θέμα ημερών είναι η ανακοίνωση του νέου πακέτου μέτρων, που αυτή την φορά θα σχετίζεται αποκλειστικά με το θέμα των καυσίμων. Στην κυβέρνηση πλέον το επιβεβαιώνουν αρμόδιοι και μη υπουργοί και όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν ότι έχει προκριθεί η λύση της άμεσης επιδότησης στην αντλία και για την βενζίνη, όπως δηλαδή συμβαίνει από τις αρχές Απριλίου για το diesel κίνησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη βρεθεί η αναγκαίος δημοσιονομικός χώρας, που είναι της τάξεως των 800 εκατ. ευρώ. Αυτός έχει δημιουργηθεί από την θετική πορεία που είχαν τα δημόσια έσοδα τον Μάιο, αλλά και η πορεία του τουρισμού που σε κάποιες περιπτώσεις φαίνεται να υπερβαίνουν ακόμη και αυτή του 2019, που είχε δημιουργηθεί το απόλυτο ρεκόρ.
Υπενθυμίζεται πως η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ το λίτρο και οδεύει προς τα 2,4 ευρώ, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα φθάσει τα 2,5 ευρώ.
«Θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος»
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, σε πρόσφατες δηλώσεις, αν και τόνισε ότι δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για νέα παρέμβαση, εντούτοις εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι μπορεί να δημιουργηθεί επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, που θα επιστραφεί στην κοινωνία ώστε να αμβλύνει τις συνέπειες που προκαλεί ο πληθωρισμός και οι αυξημένες τιμές στην ενέργεια και βέβαια στα καύσιμα.
Συγκεκριμένα ο υπουργός έχει τονίσει «είμαι αισιόδοξος ότι και πάλι θα βρούμε δημοσιονομικό χώρο, όπως προκύπτει και από την εκτέλεση του προϋπολογισμού για μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων».
Ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος εκτιμάται ότι μπορεί να προέλθει από δύο βασικές πηγές, οι οποίες και αλληλοσυμπληρώνει η μία την άλλη.
Η πρώτη αφορά την πορεία των δημοσίων εσόδων. Ήδη στο πρώτο 4μηνο του έτους (Ιανουάριος – Απρίλιος) έχει υπάρξει υπέρβαση του στόχου που είναι πάνω από 1,7 δις ευρώ. Βέβαια το μεγαλύτερο μέρος αυτής της υπέρβασης έχει ήδη ξοδευτεί, αφού το πακέτο το ρεύμα που μπαίνει άμεσα σε εφαρμογή είναι της τάξεως του 3,2 δις ευρώ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι και τον Μάιο τα έσοδα κινήθηκαν αρκετά πάνω από τον στόχο.
Όλα τα παραπάνω διευκολύνουν την κυβέρνηση στην λήψη αποφάσεων για τα καύσιμα, ώστε να δοθεί μία πραγματική ανάσα στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Το περίγραμμα της νέας παρέμβασης δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί πλήρως, ωστόσο το επικρατέστερο σενάριο είναι το μοντέλο παρέμβασης στο diesel κίνησης να επεκταθεί και στην βενζίνη και μάλιστα με υψηλότερα ποσά ανά λίτρο.
Απογοήτευσε η απόφαση του ΟΠΕΚ
Την ίδια στιγμή το κλίμα στις διεθνείς αγορές, αναφορικά με το πετρέλαιο έχει βαρύνει ξανά, με τους επενδυτές και τις αγορές ανά τον πλανήτη δεν είδαν με καλό μάτι την απόφαση του ΟΠΕΚ να αυξήσει την παραγωγή κατά 648.000 βαρέλια την ημέρα, αφού την θεώρησαν κατώτερη των προσδοκιών.
Και αυτό για τον απλούστατο λόγω, ότι σε μία περίοδο που τείνει να αποκατασταθεί παγκοσμίως η ζήτηση στα προ covid επίπεδα, τα μέλη του ΟΠΕΚ δεν μπορούν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να καλύψουν ένα μεγάλο μέρος της ρωσικής παραγωγής πετρελαίου, που σταδιακά θα ξεκινήσει να λείπει από την αγορά, στην πλήρη εξέλιξη του εμπάργκο που αποφασίσει η Δύση απέναντι στην Ρωσία.
Η τιμή του «μαύρου χρυσού» αντέδρασε αρνητικά και από τα 112 δολάρια το βαρέλι που ήταν πριν τις ανακοινώσεις του ΟΠΕ εκτοξεύθηκε στα 120 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή, βαραίνοντας εκ νέου το κλίμα στην παγκόσμια οικονομία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!