Τελειώνει η αναμονή για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό από τη Νίκαια μέχρι το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά. Οι τρεις σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» είναι μια ανάσα πριν από την ολοκλήρωσή τους και απομένουν οι τελευταίες εκκρεμότητες.
Το έργο, που ξεκίνησε το 2012, πέρασε από αρκετές συμπληγάδες, μιας και χρειάστηκε να γίνουν σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Η σημαντικότερη ήταν η μετατόπιση της θέσης του σταθμού «Πειραιάς» και η εύρεση στο ίδιο σημείο βομβών από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τα προβλήματα αυτά προκάλεσαν και το «σπάσιμο» της επέκτασης προς Πειραιά στα δύο. Το πρώτο μισό μέχρι τη Νίκαια δόθηκε σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2020. Το δεύτερο μισό με τους τρεις σταθμούς εκτιμάται ότι θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία το φθινόπωρο.
Ανετη σύνδεση με κέντρο, αεροδρόμιο, παραλία
Με τη λειτουργία της επέκτασης του Μετρό μέχρι το κέντρο της πόλης ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κάλυψη του Πειραιά με Μετρό και Τραμ. Πλέον το μεγάλο λιμάνι της πόλης θα συνδέεται με το Μετρό άνετα με το κέντρο της Αθήνας και απευθείας με το αεροδρόμιο σε περίπου μία ώρα και με το Τραμ με την παραλιακή ζώνη της πόλης, το -μελλοντικό- πάρκο στο Φάληρο, τον -επίσης μελλοντικό- πόλο του Ελληνικού, τη Γλυφάδα και μέχρι τις πλαζ στη Βούλα.
Τέλος, η λειτουργία της γραμμής 3 μέχρι τον Πειραιά ανοίγει τον δρόμο για ένα χρόνιο αίτημα του Δήμου Πειραιά: την υπογειοποίηση του τμήματος της γραμμής 1 Φάληρο-Πειραιάς, καθώς η πόλη θα καλύπτεται από δύο μέσα σταθερής τροχιάς.
Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, σε συνέντευξή του στον ΑΝΤ1, το Μετρό θα φτάσει στον Πειραιά με την επέκταση της Γραμμής 3, στο τέλος του καλοκαιριού.
Δημοτικό Θέατρο: Eνας εντυπωσιακός σταθμός
Από τους τρεις σταθμούς ο πιο προχωρημένος είναι ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο», ο οποίος είναι στην καρδιά της πόλης του Πειραιά έχοντας δίπλα του το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Δημαρχείο. Σημαντική λεπτομέρεια που αξίζει να αναφερθεί είναι πως η πλατεία που υπήρχε πάνω από το εργοτάξιο αναδημιουργείται και μάλιστα χρησιμοποιούνται τα ίδια μάρμαρα που υπήρχαν και πριν. Η Αττικό Μετρό τα είχε αποθηκευμένα από την αρχή του έργου και τώρα θα πάρουν και πάλι τη θέση τους.
Ο νέος τερματικός σταθμός είναι ένας επιβλητικός σταθμός ο οποίος θα παίζει και τον ρόλο αρχαιολογικού μουσείου. Σε τρεις διαφορετικές θέσεις θα τοποθετηθούν σημαντικά ευρήματα τα οποία βγήκαν στην επιφάνεια από τις ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου και φυλάσσονταν σε αποθήκη σε κοντινή απόσταση από τον σταθμό.
Στον σταθμό «Δημοτικό Θέατρο» έχουν προβλεφθεί τρεις είσοδοι-έξοδοι που θα καλύπτουν τις τρεις μεγάλες πλευρές του κέντρου. Η κεντρική είσοδος θα βρίσκεται επί της πλατείας και δύο ακόμα είσοδοι υπάρχουν προς το Δημοτικό Θέατρο και το Δημαρχείο. Με τον νέο σταθμό η πρόσβαση στον εμπορικό πεζόδρομο (Σωτήρος) και το Πασαλιμάνι είναι υπόθεση λίγων λεπτών. Ακόμα όμως και προς τα Δικαστήρια στη Φίλωνος θα απαιτείται χρόνος περπατήματος περίπου 5-7 λεπτά.
O σταθμός «Πειραιάς»
Ο μεγαλύτερος συγκοινωνιακός κόμβος της πρωτεύουσας βρίσκεται μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο πέρα. Ο υπό ολοκλήρωση σταθμός Μετρό «Πειραιάς» της γραμμής 3 με τη λειτουργία του θα συμπληρώσει έναν κόμβο που σε απόσταση 150 μέτρων θα συνδυάζει όλα τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς. Δύο γραμμές Μετρό, ακριβώς από πάνω (ή απέξω αν θέλετε) λεωφορειακές και γραμμές τρόλεϊ, απέναντι τα πλοία της ακτοπλοΐας, στα 100 μέτρα τον τερματικό σταθμό του Προαστιακού και στα 150 μέτρα τον τερματικό σταθμό του Τραμ.
Μία είσοδος είναι ακριβώς έξω από τον σημερινό τερματικό σταθμό της γραμμής 1 και ακόμα μία εντός του λιμανιού για να εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακίνησης των ταξιδιωτών από και προς τα νησιά.
Η αποβάθρα του σταθμού είναι επιβλητική. Οι κολώνες επιλέχθηκε να έχουν κωνικό σχήμα σε χρώμα γκρι σκούρο και όχι το κλασικό καμπύλο ανοξείδωτο. Είναι το σήμα κατατεθέν του σταθμού, καθώς αποτελεί μια καινοτομία που δεν την συναντάμε σε κανέναν άλλο σταθμό.
Την τριάδα των σταθμών πλαισιώνει ο σταθμός «Μανιάτικα», ο οποίος βρίσκεται σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή βόρεια του λιμανιού. Εδώ έχουν προβλεφθεί δύο είσοδοι-έξοδοι. Ο σταθμός δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλος λόγω της στενότητας της περιοχής στην οποία κατασκευάζεται (έγινε σχεδόν εξ ολοκλήρου υπόγεια). Η αποβάθρα ακολουθεί τον κλασικό σχεδιασμό των σταθμών Μετρό, παρόμοια με τους σταθμούς «Νίκαια» και «Κορυδαλλός». Τα έργα επέκτασης κατασκευάζει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Eρχεται το Μετρό, λιγοστεύουν τα λεωφορεία
Ο ερχομός του Μετρό στο λιμάνι και το κέντρο του Πειραιά θα σημάνει και μεγάλες συγκοινωνιακές αλλαγές. Η πρώτη που θα ζήσει η πόλη είναι τα λιγότερα λεωφορεία. Στον Πειραιά σήμερα καταλήγουν πολλές λεωφορειακές γραμμές από τους γειτονικούς δήμους. Με την απευθείας σύνδεση του Πειραιά με Μανιάτικα, Νίκαια, Κορυδαλλό αρκετές από αυτές τις γραμμές (όπως έγινε και με την Αθήνα) θα γίνουν τροφοδοτικές προς το Μετρό και θα έχουν διαδημοτική χρήση. Ο ανασχεδιασμός αναμένεται να γίνει κατά τους πρώτους μήνες λειτουργίας της νέας επέκτασης.
Πλέον οι επιβάτες από τη Νίκαια θα είναι στο κέντρο του Πειραιά σε λιγότερο από 5 λεπτά και από τον Κορυδαλλό σε 6 λεπτά, όταν σήμερα απαιτούνται ακόμα και 40 λεπτά σε ώρες αιχμής.
Παράλληλα με τη λειτουργία της η νέα επέκταση της γραμμής 3 θα συνδεθεί με το δίκτυο Τραμ. Στο Δημοτικό Θέατρο η σύνδεση των δύο μέσων θα είναι άμεση, ενώ στο λιμάνι θα απαιτείται περπάτημα για περίπου 3-4 λεπτά.
Το σημαντικότερο όλων όμως είναι πως με την επέκταση αυτή το κέντρο του Πειραιά εκτιμάται πως θα κυκλοφορείται από λιγότερα οχήματα. Η νέα επέκταση θεωρείται πως θα λειτουργήσει καταλυτικά στο να επιλέγεται το Μετρό και όχι το ιδιωτικό όχημα για τη μετακίνηση από/προς το επίνειο της πρωτεύουσας.