To LNG γίνεται το …καύσιμο γέφυρα για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και η ανάγκη για τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνεται σε όλη την Ευρώπη.
Για να υποκατασταθούν 60 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με LNG χρειαζόμαστε υποδομές που θα μπορούν να το υποδεχτούν και αυτές δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη.
O πρώτος τερματικός σταθμός αεριοποίησης LNG (FSRU) θα λειτουργήσει από την Gastrade στην Αλεξανδρούπολη το 2023 και εφόσον η αγορά τα σηκώνει θα ακολουθήσουν και άλλα.
Σημειώνεται ότι στη Γερμανία, λίγες ημέρες μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ανακοινώθηκαν οι δύο πρώτοι σταθμοί FSRU και στην Ελλάδα οι εξαγγελίες για νέους σταθμούς ακολουθούν η μια την άλλη.
Η Gastrade (Κοπελούζος), που υλοποιεί τον πρώτο τερματικό σταθμό, ανακοίνωσε ένα δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, έχει αδειοδοτηθεί ακόμη ένα στον Βόλο, κατατέθηκε αίτηση για FSRU από τα ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη και στην Κόρινθο το FSRU της Διώρυγα GAS, όπως ονομάζεται το FSRU της Motor Oil, σύντομα ξεκινά το δεσμευτικό market test.
Μετά τις εξαγγελίες για τρία νέα FSRU, τα market test που θα ακολουθήσουν θα κρίνουν πόσα από αυτά που έχουν ανακοινωθεί μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία για την ελληνική αγορά, θα μπορέσουν να υλοποιηθούν.
Σημειώνεται ότι πριν το ξέσπασμα του πολέμου, επενδυτική απόφαση και επομένως πορεία προς την υλοποίηση είχε ληφθεί μόνο για το FSRU της Αλεξανδρούπολης, που πρόκειται να κατασκευάσει η Gastrade.
Επίσης μη δεσμευτικό market test είχε πραγματοποιηθεί για το Διώρυγα Gas.
Τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου
Η περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με τα νέα κοιτάσματα φυσικού αερίου θα αποτελέσει μια νέα πηγή διαφοροποίησης προμήθειας για την Ευρώπη, ενισχύοντας τον ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστή είτε μέσω αγωγών είτε μέσω τερματικών σταθμών LNG.
Οι υφιστάμενες υποδομές διασύνδεσης με τη Δυτική Ευρώπη (TAP) και τα Βαλκάνια (IGB), όπως και το σχέδιο του αγωγού με τη Βόρεια Μακεδονία, θα δώσουν τη δυνατότητα μεταφοράς του LNG από διάφορες πηγές στους τερματικούς σταθμούς LNG της χώρας στην Ευρώπη και τις βαλκανικές χώρες.
Στο πλαίσιο αυτό 4 νέα έργα FSRU έχουν εξαγγελθεί ενώ μια νέα υποδομή ετοιμάζεται στη Ρεβυθούσα.
Αλεξανδρούπολη: 1+1 FSRU από την Gastrade
Το δεύτερο FSRU θα είναι έτοιμο το νωρίτερο σε τρία χρόνια καθώς είναι μακρά η περίοδος αδειοδοτήσεων και το ταχύτερο που μπορεί να υπολογιστεί ότι θα λειτουργήσει είναι το 2025. Το δεύτερο FSRU θα είναι μια επένδυση 400 εκ. ευρώ και λίγο μεγαλύτερο από το πρώτο αφού θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ LNG, και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κυβικά μέτρα (κ.μ.) φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.
Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.
Η πρώτη Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) LNG, χωρητικότητας 153.500 κ.μ. , θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Κόρινθος: Η απόφαση για τη ΔΙΩΡΥΓΑ GAS
Η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, είναι ένα στρατηγικό έργο διεθνούς εμβέλειας, το οποίο διαθέτει όλα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για την εξυπηρέτηση των άμεσων αναγκών σε τροφοδοσία φυσικού αερίου, αλλά παράλληλα ενσωματώνει την δυνατότητα υποδοχής ανανεώσιμων καυσίμων του μέλλοντος, όπως το υδρογόνο, υπογράμμισε στέλεχος της Motor Oil.
Μέσα στο Μάιο με Ιούνιο πρόκειται να πραγματοποιηθεί το δεσμευτικό market test για τον πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Διώρυγα Gas, ενώ η επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου θα ληφθεί μέχρι το τέλος του έτους, μετά τα αποτελέσματα του δεσμευτικού market test.
Η πρώτη φάση – μη δεσμευτική – του Market Test για την εκδήλωση πρόθεσης δέσμευσης δυναμικότητας στον πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Διώρυγα Gas, ολοκληρώθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2022. Εκδήλωση ενδιαφέροντος υπέβαλαν 15 Ελληνικές & Διεθνείς εταιρείες.
Βόλος : Άδεια από τη ΡΑΕ, φρένο από το ΤΑΙΠΕΔ
Ωστόσο υπάρχουν ερωτηματικά για το πώς θα γίνει αφού ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου ανήκει στα assets που το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων έχει εντάξει στην λίστα με τα προς ιδιωτικοποίηση λιμάνια.
Το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να έχει βάλει φρένο στο αδειοδοτημένο από τη ΡΑΕ FSRU της Mediterranean Gas στον Βόλο, ενημερώνοντας τους επενδυτές ότι δεν υπάρχει τέτοιος σχεδιασμός στο master plan που έχει εκπονηθεί για την αναβάθμιση του λιμανιού, καθώς επίσης και ότι για να παραχωρηθεί η χρήση του για FSRU θα πρέπει να γίνει διαγωνισμός.
Αρμόδιες πηγές του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι δεν είναι αντίθετοι στις επενδύσεις FSRU, ειδικά σε μια περίοδο αυξημένων ενεργειακών αναγκών όπως είναι η σημερινή. Τονίζουν όμως ότι υπάρχει ένα σκεπτικισμός γύρω από την χωροθέτηση του έργου, το οποίο δεν μπορεί να είναι ξεχωριστό από την ανάπτυξη και την αξιοποίηση του λιμένα.
Θεσσαλονίκη: Κατατέθηκε αίτηση από τα ΕΛΠΕ
Η Elpedison, η θυγατρική των ΕΛΠΕ και της ιταλικής Edison, με δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και στην ηλεκτροπαραγωγή με δύο μονάδες φυσικού αερίου, επεκτείνεται και στις υποδομές LNG, από τις οποίες συναρτάται άμεσα το σχέδιο της Ε.Ε. για ταχεία απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Η εταιρεία κατέθεσε στη ΡΑΕ αίτηση για τη χορήγηση άδειας ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ). Το νέο έργο, «Thessaloniki FSRU», θα αποτελείται από μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), θα αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης, και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2025.
Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών που θα συνδέει το FSRU με τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της Elpedison στη Θεσσαλονίκη (μία υφιστάμενη και μία υπό σχεδιασμό), καθώς και με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς του ΕΣΦΑ στην περιοχή. Η κατασκευή του «Thessaloniki FSRU» θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού, θα επιτρέψει διευρυμένη πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου και θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!