Η διαχείριση του Κτηματολογίου περνάει από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Την αρμοδιότητα διαχείρισης του Κτηματολογίου αλλά και άλλων σημαντικών Ψηφιακών Έργων αναλαμβάνει ο νέος υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργος Στύλιος. Όπως είχε παρουσιαστεί πρόσφατα από την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, στόχος είναι μέσα στην χρονιά το μεγαλύτερο τμήμα των παλαιών υποθηκοφυλακείων να έχουν μετεξελιχθεί σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία του Κτηματολογίου. Μέχρι σήμερα έχουν μετεξελιχθεί 6 από τα 17 Κτηματολογικά Γραφεία και 13 από τα 75 Υποκαταστήματα τους.
Αναφορικά με την πορεία υλοποίησης του Κτηματολογίου, σήμερα η συλλογή δηλώσεων έχει ξεπεράσει το 65%, καλύπτοντας το 93% της Επικράτειας. Μέσα στο έτος θα ξεκινήσει η συλλογή δηλώσεων και στο υπόλοιπο 7% της χώρας (Κυκλάδες, μέρος της Κρήτης, Κέρκυρα και Θεσπρωτία), ενώ έως το τέλος του 2021 εκτιμάται ότι:
- Θα υπάρχει Κτηματολόγιο σε λειτουργία στο 37% των συνολικών δικαιωμάτων
- Το 40% των δικαιωμάτων θα βρίσκονται στη φάση της ανάρτησης/προανάρτησης
- Το 16% των δικαιωμάτων θα βρίσκονται στη φάση της εξέτασης ενστάσεων
- Το 7% των δικαιωμάτων θα βρίσκονται στη φάση συλλογής δηλώσεων
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, σταδιακά και μέχρι τις αρχές του 2024, το Κτηματολόγιο θα έχει ολοκληρωθεί παντού στη χώρα και σε όλα τα επίπεδα κτηματογράφησης, θα έχουν μετασχηματισθεί και τα 390 υποθηκοφυλακεία σε 92 σύγχρονα νέα Κτηματολογικά Γραφεία και θα καταγράφεται υποχρεωτικά σε ψηφιακή μορφή το σύνολο των εγγράφων και χαρτών για όλες τις δικαιοπραξίες ακινήτων.
Νέες ψηφιακές υπηρεσίες
Εμφαση θα δοθεί στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου, οι οποίες έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία παρέχοντας 24ωρη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και των επαγγελματιών. Η τετράδα των παρεχόμενων υπηρεσιών περιλαμβάνει:
- Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για αιτήσεις, πληρωμές και παραλαβή πιστοποιητικών, διαγραμμάτων και αντιγράφων από τα Κτηματολογικά Γραφεία που έχουν ενταχθεί στον Φορέα.
- Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για παραλαβές, πληρωμές και αιτήσεις από τους δικηγόρους αγωγών, δικογράφων και άλλων πράξεων που συντάσσουν και διακινούν για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.
- Ψηφιακή υποβολή συμβολαίων από τους συντάκτες τους για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.
- Αυτόματη σύγκριση τοπογραφικού του ιδιοκτήτη με το Κτηματολογικό Διάγραμμα- Αυτόματος προδικαστικός Έλεγχος που εξασφαλίζει την δυνατότητα εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων.
Με την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού των υποθηκοφυλακείων σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία υπό την εποπτεία του Φορέα όλοι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στις παραπάνω ψηφιακές υπηρεσίες.
Στις αρχές του 2021 τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πρόσβαση των επαγγελματιών (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, δικαστικοί επιμελητές) στα κτηματολογικά στοιχεία (είδος ιδιοκτησίας, εμβαδόν, είδος δικαιώματος κτλ.) καθώς επίσης επεκτείνεται και η ηλεκτρονική χορήγηση σε όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα. Σήμερα εκδίδονται τα 3 δημοφιλέστερα που καλύπτουν το 80% των αιτούμενων πιστοποιητικών.
Τέλος, εντός του έτους ξεκινά και το μεγάλο έργο της ψηφιοποίησης του συνόλου των αρχείων των 390 υποθηκοφυλακείων, με ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη και με χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπολογίζεται πως πάνω από 600 εκατ. σελίδες πρόκειται να ψηφιοποιηθούν.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!