Με έναν χρόνο καθυστέρηση, έως τις 10 Δεκεμβρίου αναμένεται να εισπράξουν το μπόνους του 2020 οι 470 εισηγητές και υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, επί συνόλου 746, οι οποίοι «αρίστευσαν» πιάνοντας το στόχο για την ταχύτερη έκδοση των εκκρεμών συντάξεων.
Παρότι η πολύμηνη καθυστέρηση σίγουρα δεν αποτελεί κίνητρο, οι αλλαγές στην καταβολή των μπόνους, που θα υιοθετηθούν στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ, σύμφωνα με τα στελέχη του φορέα, θα κινητοποιήσουν περισσότερους υπαλλήλους να πιάσουν τους στόχους.
Μπόνους έως 7.800 ευρώ ετησίως
Σήμερα το μπόνους μπορεί να φθάσει και τα 480 ευρώ μηνιαίως ανά υπάλληλο, ο οποίος όμως δεν ανταμείβεται αν εκδώσει περισσότερες συντάξεις, καθώς ισχύει πλαφόν στην έξτρα αμοιβή.
Το νέο σύστημα καταβολής πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους (συντελεστές βαρύτητας) που θα τίθενται ανά Γενική Διεύθυνση. Θα είναι δικαιότερο και αναλογικότερο, καθώς θα διευρυνθούν οι κλίμακες και θα ανταμείβονται χωρίς «κόφτη» τόσο οι άριστοι όσο και οι απλώς επιμελείς, καθώς και εκείνοι που έδειξαν να προσπαθούν περισσότερο. Επίσης, η αύξηση της αποδοτικότητας ανάλογα με το επίπεδο θα «ξεκλειδώνει» πολλαπλάσιο πριμ.
Σήμερα ο στόχος που έχει τεθεί είναι η έκδοση τριών συντάξεων ημερησίως, δηλαδή έως 60 μηνιαίως. Με το νέο σύστημα, πριμ έστω και μικρότερο θα λαμβάνει και ο υπάλληλος που κατάφερε να εκδώσει 20-30 συντάξεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι αν ο εν λόγω υπάλληλος παίρνει ως πριμ 100 ευρώ, αν αυξήσει την αποδοτικότητά του και περάσει σε ανώτερο επίπεδο εκδίδοντας 50 συντάξεις μηνιαίως, δεν θα πάρει 150 ευρώ πριμ, αλλά 250. Το νέο πλαφόν που θα θεσπιστεί ανά υπάλληλο θα είναι 7.800 ευρώ ετησίως, ενώ τα κλιμάκια των έξτρα αμοιβών θα καθοριστούν από επιτροπή.
Πριμ με το ίδιο πλαφόν συνδεδεμένου με τα αποτελέσματα της δουλειάς προβλέπεται και για τους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office του τηλεφωνικού κέντρου 1555. Αν η υπόθεση που καλούνται να φέρουν εις πέρας είναι πολύπλοκη (π.χ. μια υπόθεση διαδοχικής ασφάλισης), το πριμ θα είναι μεγαλύτερο.
Αυστηρότερες οι κυρώσεις
Εκτός όμως από τις ανταμοιβές στους αποδοτικούς υπαλλήλους, αυστηρότερες γίνονται οι κυρώσεις σε εκείνους που καθυστερούν αδικαιολόγητα.
Εως και δύο χρόνια κατά μέσο όρο «σέρνονται» ακόμα και σήμερα οι εκκρεμείς υποθέσεις εις βάρος υπαλλήλων του ΕΦΚΑ στα πειθαρχικά συμβούλια, με αποτέλεσμα αρκετά συχνά άτομα που κατηγορούνται για σοβαρά παραπτώματα να επιστρέφουν και να ασκούν τα καθήκοντά τους. Σύμφωνα πληροφορίες, σήμερα εκκρεμούν 115 υποθέσεις, εκ των οποίων οι 97 είναι στο Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο.
Την τελευταία διετία έχουν συνολικά εκδοθεί μόλις 58 αποφάσεις: 40 καταδικαστικές αποφάσεις και 18 αποφάσεις απαλλακτικές-παύσης πειθαρχικής δίωξης. Η συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων αφορούν υποθέσεις κακής ή ανεπαρκούς εξυπηρέτησης, μη ενημέρωσης των πολιτών για ασφαλιστικά ή συνταξιοδοτικά ζητήματα και αδικαιολόγητης καθυστέρησης στην απονομή συντάξεων που σχετίζεται και με την ίδια την επιβίωση των καταγγελλόντων.
Ειδικά για τις 10 υποθέσεις που εστάλησαν από τον υπουργό Εργασίας προς τον ΕΦΚΑ για πειθαρχικό έλεγχο τον περασμένο Ιούνιο, οι 6 είναι στη φάση της προκαταρκτικής έρευνας προκειμένου να διαπιστωθεί η τέλεση πειθαρχικού παραπτώματος, ενώ οι υπόλοιπες 4 δεν έχουν προχωρήσει καθόλου (βρίσκονται ακόμη υπό νομική διερεύνηση στο νομικό γραφείο της Διοίκησης).
Τέλος στις καθυστερήσεις
Οι καθυστερήσεις αναμένεται να λάβουν τέλος με τις νέες ταχύτερες διαδικασίες που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ. Ειδικότερα, η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε 1 μήνα (αντί 3 μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε ένα μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί 2 μηνών). Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμεροληψίας των ελέγχων, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου υπουργείου. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος ΝΣΚ και μόνιμο υπάλληλο εκτός υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), με κατάργηση της συμμετοχής των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ.
Παράλληλα προβλέπεται η σύσταση νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (π.χ. αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου), επιφορτισμένη με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων), σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και εξουσίες αντίστοιχες με αυτή. Εάν το πόρισμα της Μονάδας καταλήγει σε πειθαρχική δίωξη, αυτό θα δεσμεύσει τα πειθαρχικά όργανα. Επιδιώκεται η αναστροφή της υφιστάμενης κατάστασης, καθώς σήμερα εκατοντάδες καταγγελίες πολιτών δεν αντιμετωπίζονται και δεν αξιολογούνται εγκαίρως.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!